Pop-poli

<p>Hallo allemaal,</p><p>Zijn er hier dames die ervaring hebben met pop-poli? Ik ben inmiddels 8 weken zwanger en durf vanwege een angststoornis geen afspraak te maken bij de verloskundige, ik weet natuurlijk dat dit echt moet vandaar dat ik denk dat de pop-poli de juiste keuze is voor mij. Ik was nieuwsgierig hoe een intake gesprek bij de pop-poli eruit kan zien, hoelang duurt dit bijvoorbeeld? Is het ook mogelijk om te starten met medicatie als je dat voor je zwangerschap nog niet deed? Verder ben ik ook benieuwd hoe andere dames de pop-poli hebben ervaren, fijn of juist niet fijn. </p>

Ik ben dinsdag bij de pop-poli in het WKZ geweest. De intake was met een gynaecoloog en we hebben mijn dossier doorgesproken.
Daarna hebben we samen een plan gemaakt voor de komende weken (17 weken zwanger nu) en besloten om te starten met MMW en verder onder de verloskundigezorg te blijven.
Ik heb het gesprek als prettig ervaren!

Wel wil ik je meegeven dat de verwijzing voor de pop-poli meestal via de verloskundige gaat. Daarnaast weet ik niet zo goed waardoor je angstig bent voor de verloskundige, maar ik zou willen dat ik die angst bij je weg zou kunnen nemen! Ik heb een heftige zwangerschap en mijn verloskundigen slepen me hier echt doorheen, ze zijn geweldig!

Ik heb bij de pop poli gezeten 5 jaar geleden tijdens de laatste zwangerschap ik ben toen doorverwezen door de gynaecoloog omdat ik nog medicijnen slikte die niet mochten tijdens de zwangerschap ik ben daar geweest totdat onze dochter 1 jaar was.

Wat vervelend dat je door je angststoornis niet naar de verloskundige durft. Ik heb al meerdere berichtjes hierover van je voorbij zien komen.
De pop poli is zeker een goed idee in jouw situatie, maar zoals iemand anders al schreef, dat gaat via de verloskundige. Zij melden je aan. Bovendien vervangt de pop poli niet de zorg van de verloskundige. Je gaat dus nog steeds naar de verloskundige als je ook bij de pop poli loopt. De verloskundige blijft namelijk de medische zorg doen, zoals.bloeddruk, groei van de baby etc. De pop poli denkt meer met je mee over medicatie, waar bevallen etc. Dus heel specifiek over jouw (psychische) situatie.
Ik heb ooit eens stage gelopen op de pop poli. Ik weet niet waar je woont, maar waar ik toen stage liep, werd de intake (en de rest van de gesprekken) gedaan door alle zorgverleners samen. Dus de zwangere vrouw (en haar partner) zaten aan tafel en daarnaast een gynaecoloog, kinderarts en psychiater. Het waren fijne, open gesprekken, maar als je het mij vraagt is de setting van de verloskundige een stuk veiliger/indrukwekkender en minder medisch.
De meeste mensen vinden het juist fijn en leuk  naar de verloskundige te gaan, omdat de sfeer daar vaak gezellig, niet zo medisch en open is. Veel verloskundige zijn zulke lieve mensen en willen echt heel graag met je meedenken. Ik zou als ik jou was echt proberen contact te zoeken met een verloskundige op een manier die je wel durft (email, telefoon, je partner langs laten gaan etc) en heel goed aangeven wat je wel of.niet kan. Bijvoorbeeld bij de 1e afspraak geen lichamelijk onderzoek/fysieke aanrakingen, of bijv max 20 minuten etc. Probeer vooral te kijken wat je wel durft en aankan. Ik weet zeker dat als je dit aangeeft, ze hier rekening mee zullen houden. Wellicht een eerste gesprek via Zoom als dat veiliger voor je is?
Ik weet niet waar je woont, maar als je de keuze hebt, zou ik in jouw geval kiezen voor een kleinschalige verloskundige praktijk. Dus bijv waar 2 of 3 verloskundigen werken en niet 6. Dan heb je in de zwangerschap steeds dezelfde mensen die je tegenkomt, wat in jouw geval denk ik wel heel fijn is. 
Heel veel succes en ik hoop dat je een hele goede ervaringen gaat krijgen bij de verloskundige! 

Mocht je in de omgeving amsterdam/Amersfoort wonen, laat het dan even weten, dan heb ik misschien nog wel tips voor je voor een verloskundige praktijk die bij jou situatie zou passen... Of wie weet heb je vriendinnen of zussen met een goede tip en positieve ervaringen.
Misschien ook goed om te beseffen: stel dat je je aanmeldt bij een verloskundige maar na 2 keer je je echt niet veilig voelt, je kan altijd nog overstappen. Dus je doet echt nog niets definitiefs. 

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, dit vind ik erg fijn. In mijn woonplaats zijn maar 2 verloskundige praktijken met allemaal 6+ verloskundigen. Ik heb uiteindelijk een mail gestuurd naar 1 van deze praktijken en mijn situatie kort uitgelegd, ook heb ik gevraagd of de intake eventueel telefonisch kan. 
Ik hoop dat als ik eenmaal ben geweest het makkelijker voor mij word om vaker langs te gaan. Het is gewoon een stukje controle loslaten en dat vind ik moeilijk.
Het is nu even eng en moeilijk maar ik moet deze stap zetten om hulp te krijgen, over aan aantal maanden gaat het dan vast beter met me.
Nogmaals bedankt!

Terug
Bovenaan