Wat vervelend dat je door je angststoornis niet naar de verloskundige durft. Ik heb al meerdere berichtjes hierover van je voorbij zien komen.
De pop poli is zeker een goed idee in jouw situatie, maar zoals iemand anders al schreef, dat gaat via de verloskundige. Zij melden je aan. Bovendien vervangt de pop poli niet de zorg van de verloskundige. Je gaat dus nog steeds naar de verloskundige als je ook bij de pop poli loopt. De verloskundige blijft namelijk de medische zorg doen, zoals.bloeddruk, groei van de baby etc. De pop poli denkt meer met je mee over medicatie, waar bevallen etc. Dus heel specifiek over jouw (psychische) situatie.
Ik heb ooit eens stage gelopen op de pop poli. Ik weet niet waar je woont, maar waar ik toen stage liep, werd de intake (en de rest van de gesprekken) gedaan door alle zorgverleners samen. Dus de zwangere vrouw (en haar partner) zaten aan tafel en daarnaast een gynaecoloog, kinderarts en psychiater. Het waren fijne, open gesprekken, maar als je het mij vraagt is de setting van de verloskundige een stuk veiliger/indrukwekkender en minder medisch.
De meeste mensen vinden het juist fijn en leuk naar de verloskundige te gaan, omdat de sfeer daar vaak gezellig, niet zo medisch en open is. Veel verloskundige zijn zulke lieve mensen en willen echt heel graag met je meedenken. Ik zou als ik jou was echt proberen contact te zoeken met een verloskundige op een manier die je wel durft (email, telefoon, je partner langs laten gaan etc) en heel goed aangeven wat je wel of.niet kan. Bijvoorbeeld bij de 1e afspraak geen lichamelijk onderzoek/fysieke aanrakingen, of bijv max 20 minuten etc. Probeer vooral te kijken wat je wel durft en aankan. Ik weet zeker dat als je dit aangeeft, ze hier rekening mee zullen houden. Wellicht een eerste gesprek via Zoom als dat veiliger voor je is?
Ik weet niet waar je woont, maar als je de keuze hebt, zou ik in jouw geval kiezen voor een kleinschalige verloskundige praktijk. Dus bijv waar 2 of 3 verloskundigen werken en niet 6. Dan heb je in de zwangerschap steeds dezelfde mensen die je tegenkomt, wat in jouw geval denk ik wel heel fijn is.
Heel veel succes en ik hoop dat je een hele goede ervaringen gaat krijgen bij de verloskundige!