positieve dyscongruentie??

Maandag aan het eind van de middag  moet ik weer een echo laten maken. De verloskundige vond mijn baarmoeder erg veel gegroeid de laatste paar weken. Het kan ook zijn dat de baby net een groeispurt heeft gehad en daarvoor dus niet zo was gegroeid, maar ze wilde voor de zekerheid toch even een echo laten maken om uit te sluiten dat het positieve dyscongruentie is.
Ik heb een paar weken geleden al een keer bloed laten prikken voor zwangerschapssuiker en dat was niet aan de orde. Mijn suiker was prima. Ik ben erg benieuwd of mijn baby nu echt erg groot is of dat ik alleen wat meer vruchtwater heb gekregen ofzo.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik las net op de wist je dat topic dat de babytjes van Bertine aan de kleine kant zijn. Toch raar dat de een 'te groot' en de ander 'te klein' kan zijn... Niet iedereen kan op het gemiddelde zitten toch?

Groetjes Cathelijne

Hi Cathelijne,

Wat houdt dat eigenlijk in, positieve dyscongruentie ? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Hier trouwens ook een baby die flink aan de maat is. De verloskundige gaf afgelopen keren al aan dat onze beeb 2 weken voor loopt qua groei. Ook mijn suiker is gecontroleerd maar niet afwijkend bevonden.

Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat het inhoudt. Het hoeft geloof ik niet te betekenen dat je eerder bevalt, alleen dat je kindje wat groter zal zijn. Nou ben ik zelf ook aan de zware kant en woog ik bij geboorte ruim acht pond (mijn man ook) dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Ben benieuwd wat ze er bij je echo van zeggen volgende week.

Groetjes, Lotte

De ene keer zeiden ze dat de baby aan de kleine kant was, de andere keer was de baby weer aan de grote kant. Ze wogen allevier dan ook tussen de 6 en ruim 8 pond. Ja, is toch logisch dat ze in je buik dan ook al een streepje voor hebben dan het gemiddelde waar ze naar kijken?

Maak je maar geen zorgen, iedereen is nou eenmaal niet gemiddeld.
Enne, als je baby echt heel erg groot zou zijn, dan zeggen ze dat ook wel en gaan ze vaak de bevalling niet "overtijd" laten beginnen.

Succes en benieuwd naar de echo!

Liefs Hilma

Mijn eerste liep ook veel voor en geschat werd dat hij tussen de 8 a 8,5 pond zou zijn, dat bleek bij 8800 gram te zijn en 56 cm.

En toch hebben ze mij overtijd laten lopen, jawel meneer kwam 12 dagen te laat, te groot en dus een ks.

En nu ?? Nu loop deze baby ook alweer voor, maar ja, we zullen zien wat we gaan doen aan het eind.

gr mama van MD

Hallo,

Gister ben ik naar de verloskundige geweest, ik ben 28 weken zwanger maar de stand van de baarmoeder was alsof ik 32 weken zwanger ben. De verloskundige sprak ook van een positieve discongruentie (hiermee wordt bedoeld dat de baby erg snel is gegroeid, dit kan verschillende oorzaken hebben).  Nu moet ik donderdag naar de gynaecoloog voor een echo en bloedonderzoek. Ben natuurlijk heel benieuwd wat ik dan te horen krijg.
Spannend. M'n bloedruk was ook te hoog en ik heb bloedarmoede waarvoor ik tabletten heb gekregen. 4 Weken geleden was alles nog prima.... Moet ook iets rustiger aan gaan doen. Dus het is afwachten, je voelt je een beetje onzeker omdat je verder nog niks weet. Eerst onderzoek en dan kunnen ze meer vertellen.

Tot horens,
Liefs Leentje

Wat verschillend allemaal. Mijn baarmoeder loopt ook 3 weken in voor. Het enige wat de vk er over zei is dat mijn baarmoeder aan de smalle kant is. Verder hoef ik niks....

Hallo,

Donderdag ben ik voor een echo geweest. Gelukkig was alles goed. De baarmoeder stond wel iets hoger dan 'normaal' en het kindje was iets groter (misschien uieindelijk 3850 gram bij een voldragen zwangerschap volgens de gynaecoloog). Niks om me zorgen over te maken en ik mocht gewoon weer naar de verloskundige onder controle.

Cathelijne, hopelijk krijg jij ook een positief bericht morgen bij de echo. Altijd even spannend voor het zover is. Succes en ik ben benieuwd.

Groetjes Leentje

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben vandaag bij het echo buro geweest. Mijn baby ligt nog prima op het groeischema! Waarschijnlijk heeft ze net weer een groeispurt gehad.
Ze kon alleen het bovenbeentje en de buikomvang meten, haar hoofdomtrek ging niet meer lukken omdat ze al helemaal ingedaald is!
Ik dacht dat ik dat wel zou merken en daarna weer wat meer ruimte in mijn maag zou hebben en dat mijn ribben niet meer zo weggeduwd zouden worden... hmmm ik heb er echt niets van gemerkt!
Ze ligt nu met haar hoofd in mijn kleine bekken en haar rug ligt aan de rechterkant van mijn buik. Ze ligt in elk geval met haar hoofd naar de uitgang en dat is gelukkig ook een goed teken.

Gelukkig zegt de groote van een buik niet veel  over de groote van het kindje. Het ligt er ook maar net aan hoe de baby ligt en hoeveel ruimte er is om te liggen. Omdat ik niet zo lang ben zal mijn buik gewoon wat meer naar voren gaan groeien. Dat de verloskundige de baby niet goed kon voelen is gelukkig ook verklaard door het indalen (ze kon de groote niet goed bepalen van de baby omdat ze niet kon voelen wat het hoofdje en wat de billen waren, maar het hoofdje zat dus al te diep.)
Ik ben in elk geval door de echo wel gerust gesteld dat er niet een of andere 10 ponder aan zit te komen...

Groetjes Cathelijne

Terug
Bovenaan