Positieve ovulatietest, daadwerkelijk eitje?

<p>Hoi hoi ! <br /><br />Ik heb een vraag ?</p><p>Als je een positieve ovulatietest hebt, betekent dit dan ook dat er daadwerkelijk een eitje ‘springt’? <br />Anders gevraagd: Als eierstokken afgesloten/verstopt zijn, kun je dan geen positieve ovulatietest krijgen? <br />Weet iemand dit? <br /><br /></p><p>Alvast heel erg bedankt!</p><p>liefs </p>
 
Volgens mij heeft dat niets met elkaar te maken. De test wordt positief 24-48 uur voor je eisprong. Dit gebeurt ook als je eierstokken zijn afgesloten alleen kunnen dan ze zaadcellen  het eitje niet bereiken waardoor er geen bevruchting plaats kan vinden
 
ik had ook positieve ovulatietesten toen ik geen eisprong had, en de follikel doorgroeide tot een cyste (met echo's bevestigd). Toen had ik overigens ook een dichte eileider (andere wel goed), en dat staat daar nog compleet buiten. Met een ovulatietest meet je alleen het LH hormoon, dat nodig is om een eisprong te laten springen. Overigens kan je dus ook wel een eisprong hebben als je geen positieve test hebt, als jouw lijf gevoeliger is voor LH en je er dus minder van aanmaakt, soms bied een gevoeligere test dan uitkomst. Omgekeerd kan ook: ondanks de positieve test springt het eitje alsnog niet (bij PCOS bijvoorbeeld komt dit vaker voor en daarom staat er ook in de bijsluiter dat de ovulatietesten dan niet betrouwbaar zijn). 

De kans is alleen wel heel groot dat je een eisprong zult hebben als je een positieve ovulatietest hebt (meestal binnen een dag of 2 na de positieve test), en bij verreweg de meeste vrouwen zal dit dan ook gebeuren.
Als je eileiders zijn afgesloten, dan kunnen de zaadcellen mogelijk niet bij de eicel komen (die in principe wel gewoon springt), of misschien nog net wel, maar past de bevruchte eicel er niet meer door om naar de baarmoeder te gaan om in te nestelen. Dan wordt je dus niet zwanger of misschien krijg je een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (welke dus niet voldragen kan worden). 

Om echt zeker te weten of je eitje gesprongen is, zul je meer onderzoek moeten laten doen, maar dat is in verreweg de meeste gevallen onnodig en zullen artsen dus ook niet zomaar doen. Bij mij is het onderzocht omdat ik ook hevige pijnklachten erbij had van de cystes die ontstonden en bij bepaalde vruchtbaarheidsbehandelingen wordt de rijping van de eicellen ook gemonitord.
 
Terug
Bovenaan