Positieve ovulatietest en seks lukte niet…

Goedenavond,

Deze maand was mijn eerste keer Letrozole 2,5mg.
Gisteren liepen de ovulatietesten al op, waarbij vanmorgen rond 8:45 een positieve test
:)
. Vanmorgen om 10:30 had ik ook een echo en die liet een gesprongen eitje zien. De ovulatietest vanavond was weer aflopende.

Mijn man en ik hebben vrijdagavond en zaterdagavond (gisteren dus) seks gehad. We wilden vanavond ook nog ivm die positieve test vanochtend; maar helaas, te veel “moet” waardoor het niet lukte.

Ik baal zo… hét moment, en het lukt dan niet, de kans werd niet benut. Ik ben zo bang dat deze ronde dus nu vergooid is en we geen kans meer maken
:-(
 
Als je zowel vrijdag als gisteren seks hebt gehad, lijkt dit me geen vergooide kans. De zwemmertjes van je man kunnen heus wel een dagje overleven ;). Succes!
 
Als op de echo in de ochtend je eitje al gesprongen was en je de avond daarvoor seks hebt gehad, dan zit je toch gewoon goed? Wat zei de verpleegkundige hier dan over?

Ze moeten namelijk ook nog een eind zwemmen ;) en zaadcellen kunnen daarmee een paar dagen in leven blijven, een eitje daarentegen moet inderdaad binnen 12-24 uur na eisprong bevrucht worden.
 
De dag voor de eisprong en de dag van de eisprong hebben ongeveer even grote kans tot bevruchting blijkt uit meta-studies. En wat Vis hierboven zegt: ze moeten ook nog een stukje zwemmen. Het is dus gunstiger als er al zaadcellen de eileiders in zijn gezwommen vlak voor de eisprong. Zaadjes kunnen namelijk iets langer overleven dan het eitje. En hoe 'ouder' het eitje, hoe moeilijker de bevruchting lukt. Dus seks voor eisprong = gunstig :)
 
Hoezo kans niet benut? Zaadcellen overleven meerdere dagen. Svp geen paniek. Mocht je onverhoopt toch niet zwanger zijn deze maand, dan volgende maand proberen iets meer relaxed erin te stappen. Eenmaal per dag testen met ovulatietesten en als de test positief is, dan ook stoppen want de testen die je daarna toch doet, doe je voor niets. Trouwens, met regelmatig seks ben je even vruchtbaar.
 
Terug
Bovenaan