Post partum behandeling

<p>Hoi Allen,</p><p>Ik ben momenteel 27 wk zwanger vd 2e ❤️ Nou heb ik jammer genoeg herstel en de kraamtijd als heel zwaar ervaren de vorige keer. En ben ik me nu aan het inlezen op hoe ik het ga inrichten voor, tijdens en na de bevalling. Ik ben nu een prachtig boek aan het lezen (mama’en) echt een aanrader trouwens. En zag ik een heel gedeelte over postpartum behandelingen. Destijds heb ik mezelf enorm voorbij gelopen ivm moeilijkheden met mn dochter en ervaarde ik weinig ruimte voor mezelf om te helen, ook had ik hier totaal geen aandacht voor. Ik heb ook het gevoel dat na de geboorte er eigenlijk vooral veel aandacht is voor de kleine en het welzijn van moeder niet echt aanwezig is (vooral behandelingen voor het bevorderen van herstel). Is er hier iemand die ervaringen heeft met bijv. Postpartum massages? Steaming? Of Belly binding? Of andere manieren waarop jijzelf echt een moment voor jezelf creeerde? Wat was voor jou onmisbaar of zou jij achteraf anders hebben gedaan?? Ik ben echt benieuwd!! Groetjes Sam ?</p>
 
Vooral stel je eigen grenzen! Dus wil je pas na 3 dagen iemand op kraambezoek. Dan komt er pas na 3 dagen iemand voor het eerst en goed rusten en ook echt nadat de kraamzorg weg is. Als je pas na bijv. 3 dagen iemand op bezoek wilt is het soms handig om dit nu al te communiceren. 
Lekker rustig aan doen. Veel huid op,huid contact en chillen in jullie bubbel! 
 
Hi! Best herkenbaar allemaal! Ik lees uit je onderwerpen dat je ook echt pittige eerste weken/maanden hebt gehad, dat heeft je kraamtijd vast ook enorm gekleurd ? Mijn eerste bevalling en kraamtijd heb ik ook als zwaar ervaren, een lange bevalling en daarna een (niet gediagnosticeerde) huilbaby met dramaslaapjes het eerste jaar.. Ik wist dan ook dat ik het bij een 2e anders zou willen - in hoeverre ik het voor het zeggen had dan ? Ik heb nog getwijfeld over een zwangerschapscursus of coaching, maar mede ondanks Corona toch niet voor gekozen en vooral zelf veel online gelezen en een beeld bedacht hoe ik het graag zou willen. Ook voor de kraamtijd al uiteengezet dat ik deze keer een aantal dagen in mijn kraambed zou blijven en dit is vervolgens de hele kraamweek geweest. Het was héérlijk en heeft mijn herstel enorm goed gedaan en was tevens een rustige start voor de baby- bijna alleen met Mama en weinig prikkels voor beiden, geen fysieke inspanning voor mij (beneden rommelde ik de eerste keer toch wat aan en dan nog een paar keer per dag de trap op en af). Deze keer echt op een roze wolk gezeten, ook door een droombevalling. Visualisaties hebben mij enorm geholpen, positief zijn en met man vooraf al goed besproken wat ik prettig zou vinden en vooral anders zou willen dan de eerste keer met name ademhaling en coaching in wat ik nodig heb. 
Ook over bellybinding gelezen en leek mij ook erg mooi en helend, maar de overweging dat best wat leek te kosten en ik (dit) uiteindelijk niet(s) wilde plannen in mijn kraamweek hier niet voor gekozen. Ook amper kraambezoek ontvangen, op de 3e dag pas een keer wat Opa's en Oma's en voelde me deze keer ook helemaal niet bezwaard over. Minimensje blijft het wel ☺ of het nu 1, 3 of 5 dagen oud is of weken oud. Zelfs na een kleine maand hebben we nu nog geen officieel kraambezoek gehad, op de Opa's en Oma's na, ik vind het heerlijk en lekker in onze bubbel, wennen aan elkaar, ander ritme én samen zijn en leuke dingen doen tijdens het uitgebreide vaderschapsverlof. 
Na mijn eerste bevalling was mijn weerstand het eerste jaar echt flut. Voor het derde trimester ben ik dan ook, naast de multivitaminen, met probiotica gestart. Dit heeft mogelijk mijn weerstand ook wat opgekrikt. 
Advies zou dan ook vooral zijn; zet voor jezelf uiteen wat je graag zou willen ? bekijk wat er wordt aangeboden en wat je aanspreekt als je postpartumbehandelingen wil gaan doen en wat het kost, betrek je man erbij en eventueel je netwerk ook ivm je eerste kindje. Ons kindje is een paar keer opgehaald om wat leuks te doen met een Oma en vooraf afgesproken dat mijn man ook er op uit gaat om leuke dingen te doen, zodat ik wat kan rusten. Wellicht wil iemand helpen in (het) huis(houden) of boodschapjes of benodigdheden halen? Ik heb de afgelopen kraamweek vaker hulp gevraagd. Ook van de vorige keer ervaren dat mensen in het begin nog flink bereid zijn en later denken dat het allemaal wel gaat en loopt ? Nog een hele fijne zwangerschap en succes met alle voorbereidingen tav de bevalling en kraamtijd!
 
MamaJ- dankje! Ja ik wil indd dit keer echt de regie zelf in handen. Wat dat betreft moet ik toegeven dat de coronatijd me echt prikkelarmer heeft gemaakt. En ik dat ook echt door blijf voeren in de kraamtijd.  niyinthy wauw alsof ikmezelf hoor! Ik wil indd echt zorgen dat ik mijn lijf goed laat herstellen. Maar precies wat je zegt de kraamweek zoveel mogelijk blanco. Lekker niks alleen maar in mn hamsterbal met de kindjes en manlief. Bellybinding doe ik denk ik ook niet om die reden, heb ook gelezen dat het ook weer je core zou kunnen verzwakken bij verkeerd binden (oeps te strak). Dus denk dat ik een alternatief daarvoor ga zoeken (corrigerend pak of iets).  Ik herken me wel enorm in de weerstand ik ben nog nooit zovaak ziek geweest als in de eerste 2 jaar na de bevalling. Mag je een gewone probiotica of zijn er andere? Vind ik een super goede tip! Dankje! Ik heb ook een poosje met de gedachte gespeeld om alles te verwerken met een professional. Maar die behoefte voel ik al beduidend minder. Ik ben me nu echt aan het oriënteren op alle opties voor de bevalling en herstel. Ook gewoon Liever voor mezelf te zijn. En het meer bij mezelf te laten. Lekker thuis stomen, mezelf beter verzorgen en meer de tijd te nemen om te reflecteren. Ik ben indd ook blij met het vaderschapsverlof. We vinden het ook beide belangrijk dat de oudste extra aandacht krijgt. Indd afgesproken met de omas dat ze op word gehaald voor een leuk dagje uit of waar ze behoefte aan heeft. Ook mijn man gaf al aan wat meer de focus op haar te leggen zodat we allemaal op een fijne manier in het ritme komen.  
 
Ha, een wat latere reactie, life with two kids now ? Liever voor jezelf zijn is echt een goede ? want vaak moeten we al van alles en dan vooral van onszelf ? Qua probiotica gebruik ik er eentje van Orthiflor voor moeder en kind. Heeft ook al effect voor het ongeboren kindje, mag en werkt door met de eventuele borstvoeding maar mag ook door de fles. Je zou je kunnen laten adviseren door iemand bij een drogist bijvoorbeeld een DIO als je die in de buurt hebt, die verkoopt ook allerlei probiotica (eventueel elders online goedkoper aanschaffen ?). Zo fijn he van het vaderschapsverlof, wij ervaren het echt als een zegen! En wat je zegt: de Corona tijd zorgt, crue gezegd, ook voor een prikkelarmer leven wat (in ieder geval bij ons) veel meer voldoening geeft en waardering aan het echt samen zijn (als gezin).
 
Terug
Bovenaan