postnale depressie wat bij een 2de zwangerschap

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb na mijn eerste zwangerschap een postnatale depressie gekregen. Waar ik nog uit herstellende ben. Het is intussen al 2  en een half jaar geleden. En ik ben al 33.
Toch heb ik weer een kinderwens voor een tweede maar ben bang voor weer zo'n postnatale depressie.
Nu zou ik graag reacties willen van mensen die ook een postnatale depressie hebben gehad en toch weer zwanger zijn geweest en wat er toen gebeurden.
Verhalen van zowel niet als wel zijn van harte welkom.

al vast bedankt voor de reacties MIRTHE 2

Hoi,

Ik werk al psychiatrisch verpleegkundige en een collega en ik begeleiden ook een groep dames die een postpartum depressie hebben (gehad).
Helaas is het volgens de statistieken zo dat je 60% kans hebt bij een volgende zwangerschap op wederom een postpartum depressie (PPD). Voordeel is (zover je daar van kan spreken!!) is dat je de signalen eerder zult herkennen en eerder in kunt grijpen bijv. d.m.v. medicatie. Ik weet niet of je toen ook medicatie hebt gebruikt? je kunt er preventief weer mee beginnen meteen na de bevalling of al tijdens de zwangerschap (na de 1e 3 maand natuurlijk), dit kun je natuurlijk overleggen met je huisarts of met iemand die daar meer kijk op heeft!
Verder is het natuurlijk belangrijk om je zwangeschap zo ontspannen mogelijk te laten zijn, niet verbouwen, verhuizen etc. etc. maar goed dat is vaak ook makkelijker gezegd dan gedaan!
Daarnaast is het belangrijk om na een bevalling je schildklierfunctie te laten prikken, wanneer deze te traag is kan dit dezelfde klachten geven als bij een depressie.
Nou, heel veel theorie! Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je wanneer jullie ervoor kiezen weer snel zwanger mag raken en dat het allemaal voorspoedig zal gaan ervoor en erna!!
Ben zelf al 10 maanden bezig om zwanger te worden, heb een miskraam gehad in juni en daarna dus nog niet weer....helaas.

Groetjes Ineke

Hoi Mirthe,

Zelf heb ik gelukkig geen postenaledepressie gehad, maar ik ken wel iemand die ook herstellende er van was, en die ook zo graag een tweede wilde hebben. Met overleg met de dokter zijn ze er gewoon voor gegaan, tijdens de zwangerschap heeft ze wel veel gepraat erover bij een instantie dat kun je met de dokter overleggen. Ze heeft ondertussen een heerlijke zoon erbij, en zelf heeft ze helemaal nergens last van gehad, tijdens haar zwangerschap was ze wel heel erg prikkelbaar, omdat ze (dat zegt ze zelf) erzo bang voor was dat ze het weer zou krijgen, andere mensen die weten dat jij dit hebt gehad kijken zoiezo al naar je als je wat gespanner bent als anders en gaan er snel van uit dat je het nu weer wel zult krijgen, daar moet je wel tegen kunnen want zij zei dat ze er zo af en toe echt krankjorem van werd dus hahha je bent alvast gewaarschuwd. Laat je niet tegen houden door je angst bij een tweede kindje weet je ook wat voor klachten je had bij de eerste en zie je het veel sneller aankomen en zal het ook niet in een zo'n heftige vorm naar buiten komen, tenminste dat zegt de dokter.

Heel veel succes met het denken over een tweede\

knuffel van Leonie 37w6dagen zwanger van de 2e

Hallo,

Bedankt voor jullie berichtje.
Ineke het is zo dat ik zonder anti depressie niet kan.
Wel wordt ik goed begeleid door zowel een psychologe als een psychiater
en er dus in overleg met hun of ik deze medicijnen mag hebben of ik toch weer naar andere medicijnen moet want ik kan helaas niet zonder kan.
Ik ben gewoon heel bang dat ik weer zo erg depressief wordt ik ben toen zelfs 4 maanden opgenomen geweest op een paaz afdeling en verschillende therapien gehad
Ik heb zelfs 2 maal een sessie elektochocks gehad.
Wel zou ik graag een tweede willen in mijn hart maar ik ben gewoon nog te bang waardoor ik ga twijfelen

groetjes mirthe

Hoi Mirthe,

Vervelend zeg dat je er niet zonder kan. Ben je momenteel goed ingesteld en voel je je nu niet depressief als ik vragen mag?? Je psychiater of psycholoog kunnen je daar vast meer over vertellen, wat wijs is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zo angstig bent, je moet dan natuurlijk de afweging maken of je dit nogmaals aankunt. (het is natuurlijk niet gezegd dat je er weer zo heftig last van zult krijgen) aan de andere kant zul je er nu goed bij begeleid worden + de medicatie. lijkt mij dat je klachten dan nie zo hevig terug zullen komen in ieder geval de kans daarop veel kleiner zal zijn!
Ik zal eerlijk zeggen dat ik op zich ook die angst heb. Ben ongeveer 8 jaar geleden ook depressief geweest en merk dat nu de zwangerschap zo op zich laat wachten + een miskraam die ik gehad heb dat dit niet bevorderlijk is voor mijn stemming!! Ik probeer voldoende afleiding te zoeken etc. en erover te praten maar ga ook in conclaaf met een arts mocht ik snel zwanger zijn, gewoon voor wat info en wat ik eventueel preventief kan doen.
Sterkte met het maken van je beslissing wanneer het voor jou/jullie goed voelt zal het goed komen!

Liefs Ineke

Hallo,

Ik ben nu goed ingesteld op medicijnen wel slik er enkele soorten.
Ook gebruik ik euthyrox voor mijn schildklier want ze zijn er achter gekomen dat mijn schildklier te traag werkt wat veroorzaakt door lithium een van mijn antidepressiva is.
Mijn psychologe zegt ook dat het de tweede keer niet zo hoeft te zijn en als het wel zo mag zijn dat ze er vlug bij zullen zijn omdat ik onder strenge begeleiding zal blijven
en dat ik dan niet door de hele molen hoef maar dat ze meteen zullen starten met elektrochocks dus een opname zal dan minder lang hoeven zijn en als het enig sinds kan zoveel mogelijk poliklinisch.
Ook zie er tegen op omdat  je niet weet hoe snel het zal lukken om zwanger te raken bij de eerste telde ik meteen aan wat uitliep op een miskraam met 8 weken en daarna telde ik weer meteen aan en kregen we een mooie dochter die nu inmiddels bijna 2 en een half is en mirthe heet

groetjes monique

Hallo,

Ineke het gaat nu redelijk goed wel voel ik nog niet alles, mijn gevoel is voor een groot gedeelte weg. Psycholoog zegt dat dit in de loop van de tijd wel terug komt.
Het gaat nog op en af maar voor mijn doen goed.
Ik moet nu leren het prakezeren te laten dit kan er voor zorgen dat ik in de depressie blijf rond lopen.
Ik vind het leuk dat je reageert en je mag best weten hoe het met me gaat.
Het doet me goed om erover te praten.
Ook de psycholoog vind het knap dat ik op internet praat ze zegt dat dit goed is voor mijn gezondheid.

Ook ben ik nog steeds benieuwd of er iemand is die een postnatale depressie heeft gehad en toch weer zwanger is geweest of is. of dat je iemand kent die dit heeft meegemaakt ik kijk ernaar uit om iets van je te horen.

groetjes monique (mirthe 2)

Hai,

Ja, zoals het bij herstel van depressies gaat zul je merken dat de slechte dagen steeds minder worden en de betere steeds meer!! De dalen minder diep...Inderdaad is het heel belangrijk om minder te piekeren, maar goed dat is errug makkelijk gezegd!
Mijn goede voornemen voor dit jaar is dat ik ga genieten van het moment, en niet steeds maar gericht op de toekomst wat ik nog meer zou willen, en niet terugkijken naar dingen die minder goed zijn gegaan, dat helpt toch niet meer. Bij jezelf nagaan of je gedachten wel reeel zijn en of je ze misschien wat om kunt buigen naar wat positievere gedachten.
Zo van: "blegh ik voel me vanochtend niet goed, het zal wel weer een hele zware dag worden..'zul je merken dat je in dat gevoel blijft hangen. Kun je tegen jezelf zeggen:'oke, ik voel me nu niet zo goed maar ik ga wat doen (afleiding) en dan voel ik me straks misschien wel weer wat beter..) klinkt allemaal heel mooi maar ik weet dat dit in de praktijk erg moeilijk is!
Ik heb nog een tip voor je. Via bol.com heb ik het boek besteld (in de opruiming voor 4,95!!) 'als je depressief bent na de bevalling' door Marianne Cuisinier & Janny Smit-Wiersinga. Ik ben op de helft en het is een erg goed boek, leest lekker weg (voor mij in ieder geval) met veel ervaringsverhalen van vrouwen met daaromheen meningen van artsen en wetenschappelijk nieuws, tips etc. etc. Ik denk dat het ook wel iets zal zijn voor jou!

Suc6

Groetjes Ineke

Terug
Bovenaan