Postnatale depressie bij mannen

De laatste tijd gaat het hier allemaal niet zo lekker, er is heel veel spanning. ik heb een hele lieve man die mij altijd behandeld als een prinsesje maar we hebben samen ook veel meegemaakt. na drie jaar van medische molen om zwanger te raken en daarna een zware zwangerschap en nare kraamtijd merk ik dat mijn man moeite heeft met zijn zoon. Meteen toen Zifjon geboren was druften hij helemaal niets hij wilden hem niet vasthouden in bad doen aankleden of hem tegen zich aanhouden. hij vond het eng en was onzeker. Daarna heeft Zifjon 9 weken non stop gehuild en was de lol van een new-born baby er snel vanaf. Ik kreeg het moeilijk en de spanning stijgt. Nu kan hij zich nog   steeds niet hecten aan zijn zoon en dit doet mij heel veel pijn. Hoe doet nu wel de standaard verzorgingen maar die extra dingen zoals knuffelen en gekke doen doet hij niet.En als hij ze een beetje doet is het zo minimaal dat je dit bijna niet ziet. Hij wil het liefste dat Zifjon slaapt en gegeten heeft als hij thuis komt van zijn werk want dan heeft hij rust.

Van huis uit heeft hij nooit geleerd te praten en is een echte binnen veter. Ook gingen zij niet goed met emoties om en dat zie ik nu bij hem ook. Gister was ik bij de arts en die vertelden dat mijn man een vorm van een postnatale depressie heeft. ik stond verbaasd omdat ik niet wist dat mannen dit ook konden hebben. Mijn man wilden nooit kinderen en later zijn we er toch samen voor gegaan inclusief het hele traject. hij had dan ook een bepaald beeld van het vaderschap en dat is hem vies tegen gevallen. Dus danig dat hij zich niet kan geven aan zijn zoon. ik weet niet hoe ik hem hierbij kan begeleiden en helpen er is als zoveel gedaan. Wie heeft er tips en ervaring hiermee. En wat doe je met een postnatale depressie bij een man ????

gr van mariska en Zifjon 8,5 maand

Hoi mariska,

Helaas kan ik je niet helpen.
Ik zou ook geen idee hebben. Had er zelfs niet van gehoord dat het ook bij mannen voor kwam. Wij hebben ook geen makkelijk mannetje. Nu is hij geen huilbaby geweest, maar toch is hij niet makkelijk. Is wel een tevreden kereltje en lacht ook veel, maar goed.
Mijn man heeft in het begin ook veel problemen gehad. Die kon er absoluut niet tegen als yordi erg hard en lang huilde. Hij trooste yordi wel, maar had het liefste ook dat het meteen weer over was. Als yordi soms bleef huilen en niet wou drinken bijv dan kon mijn man helemaal gek worden. Het kwam er eigenlijk op neer dat ik het dan snel over moest nemen, anders ging het mis. Me man kreeg dan woede aanvallen omdat het naar zijn idee niet wou lukken en dan moest hij dat afreageren. Op deuren, muren enz, of hij liep gewoon weg en drukte mij dan yordi in de anrmen. Het heeft bij hem ook een poos geduurd, voordat dat beter werd. Eigelijk hoe ouder yordi wordt hoe beter het gaat. Niek is ook een echte binnen veter en kan over alles piekeren. Praten deed hij eerst ook niet, maar dat doet hij nu wel tegen mij.

Ik zou proberen om toch te gaan praten met je man en anders kijken of je professionele hulp kunt inschakelen of krijgen.
Verder heb ik helaas ook geen idee, maar wil je graag een hart onder de riem steken meid.

Liefs marielle

Ik weet het ook niet zo goed. Het zal niet door hormonen komen, al heb ik wel eens gelezen dat ook bij een jonge vader de hormoonhuishouding verandert. Het zal dan toch meer komen door de tegenvallende nieuwe situatie, vermoeidheid enz.
Ik denk dan dat een psycholoog zou kunnen helpen.
En probeer momenten te maken dat jullie even kunnen bijkomen, door oppas in te schakelen.

Hoi,

Weet het ook niet voor jullie,
Wil je wel even een hart onder de riem steken! Ik zou er wel proberen over te praten. Mijn man is af en toe meegeweest met mij naar therapie, zodat hij ook z'n verhaal kwijt kon en we ook een stukje aan de relatie samen konden werken. Dat heeft ons wel geholpen.
Leef in ieder geval  met je mee!
Liefs,
Karlien

Terug
Bovenaan