Postpartum depressie

Ik heb een postpartum depressie. Geen idee hoe ik er mee om moet gaan icm zorgen voor een baby. Zijn er meerdere die in hetzelfde schuitje zitten en het daarover willen hebben? Misschien kunnen we elkaar helpen.

Lieve jij, ik heb het nu niet maar had het 5 jaar geleden en kreeg het meteen benauwd toen ik de titel van je topic zag. Misschien heb je het al gedaan, maar regel professionele hulp via je huisarts en wees niet bang om open te zijn naar familie en vrienden die je vertrouwd en die kunnen helpen bij de verzorging van de baby en jou op de been houden. Ga elke dag naar buiten om te wandelen als je dat op kunt brengen. Bewegen, eruit zijn en zon hielpen me niet volledig doordraaien. Dat, en de psycholoog. Heel, heel veel sterkte. Wellicht reageert hier nog een mama die er nu doorheen gaat. Je bent hoe dan ook niet de enige en je komt er doorheen!!!! Liefs

Hey, ik heb nu een dochtertje van 15 maanden en heb het altijd weg gestopt. Tot oktober vorig jaar, ik ben toen naar de huisarts geweest, die schrok heel erg van mijn toestand en hoe ik over dingen dacht en aan dingen dacht. Ik heb toen meteen hulp gekregen van een psychiater. En medicijnen gekregen. We zijn nu 8 maanden verder en ga nog steeds iedere week naar een psychiater en slik nog steeds medicijnen. Op hun advies is onze dochter ook 2 dagen in de week opvang de woensdag hadden we al omdat ik dan werk. Maar op vrijdag hebben we nu een extra dag gedaan, ik ben dan vrij maar ik heb dat echt nodig. Zeker omdat mijn vriend 6 dagen werkt en ik heel veel alleen moet doen. Zij heeft de eerste 4 maanden heel veel gehuild ook toen stond ik er eigenlijk alleen voor. Ook daar heb ik een soort van een trauma aan opgelopen waardoor ik nu ook EMDR therapie krijg. 1 tip schakel ajb professionele hulp in, ik heb daar achteraf gezien veel te lang mee gehad.

En ik zou heel graag willen praten hierover met jou of andere.

Ik heb bij de laatste zwangerschap een depressie gehad.
Ik moest beloven dat ik na de bevalling al zou starten met medicijnen omdat ik gevoelig ben voor depressie toch nog een depressie gehad maar komt ook denk ik omdat het even duurt voordat de medicijnen gaan werken.
Ik heb ook 1 jaar na de geboorte bij de pop poli gelopen en loop nu nog bij een psychiater en gebruik nog antidepressivia terwijl ze nu al 5 jaar is ik ben gestopt toen ze 2.5 jaar was maar kwam weer terug dus weer gestart.

Mijn advies is ook om open te zijn tegen je partner en je omgeving. Dit is iets dat je niet alleen kan verwerken jammergenoeg... Ik heb een zware postnatale depressie gehad bij mijn eerste zoon, heb dit toen onmiddellijk gemeld in de materniteit nog dat ik zwarte gedachten had... Toen direct medicatie gekregen en daarmee is het gebeterd. Tijdens de zwangerschap van ons tweede zoontje 7 weken in het ziekenhuis gelegen met een verkorte baarmoederhals, en daar al aangegeven dat ik me minder goed begon te voelen. Direct begeleiding gehad van psycholoog en psychiater. Ik wilde geen medicatie opstarten tijdens de zwangerschap. Inmiddels 2 weken bevallen van onze tweede zoon en voorlopig geef ik het nog het voordeel van de twijfel om niet met de voorgeschreven medicatie te starten.. Bij mijn eerste zoon waren het vooral zwarte gedachten, nu zijn het meer angsten en obsessieve bezorgdheid 

Hi! Veel sterkte, ik hoop dat je direct aan de bel trekt bij je huisarts en je partner en familie en hen om hulp vraagt. Dit is niet iets om je voor te schamen en het komt uiteindelijk echt goed.
Geef je toevallig borstvoeding? Bij mij werd het daardoor getriggerd (dysforische toeschietreflex) en door de gebroken nachten. Toen ik na 5 maanden met de borstvoeding stopte, begon ik me snel beter te voelen. (Niet dat dat bij jou zo het geval hoeft te zijn, maar neem het mee.)

Bedankt voor de reacties. Heb inderdaad hulp ingeschakeld en medicatie gekregen dat helpt al wel wat. Wat ik vooral moeilijk vind is het huilen. Net zoals Mama maart heeft die van ons ook veel gehuild en nu ben ik zo gestrest dat ik koste wat kost wil voorkomen dat hij huilt. En huilt hij wel, dan heb ik vast iets verkeerds gedaan en heb ik gefaald.
Daar krijg ik nu hulp voor, ook om de relatie tussen mij en mijn zoontje te verbeteren en versterken.

Mochten andere moeders willen mailen hierover, ervaringen uitwisselen oid, mag je me wel mailen: alettevanwijk@hotmail.com

Terug
Bovenaan