Potje of wc-verkleiner

Binnenkort wil ik met mijn kleine vent eens gaan proberen of hij op de wc wil. Ik heb pas een wc-verkleiner gekocht. Maar als ik lees of hoor van andere moeders dat zij hiermee beginnen, begint hun kind vaak op het potje.
Ik vroeg me af of ik hem ook direct op de wc kan zetten. Het lijkt me dat een kind anders daarna toch ook weer moet overschakelen van potje naar wc. Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie goede argumenten voor één van beide manieren??
 
Hai,
Ik ben geen ervaringsdeskundige, want ons zoontje is nog niet zindelijk.
Wel heb ik laatst meegewerkt aan een ouderavond op het kdv over zindelijkheid.
De "pedeagogen" adviseren heel duidelijk om te starten met het potje.
Kinderen vinden het in het begin vaak heel spannend om hun plas of poep te laten gaan, en als het dan ook nog zo'n eind naar beneden valt is dat helemaal spannend. Bovendien is de wc heel onstabiel en kunnen ze er niet zelf af. Wanneer er een poep invalt en het water spetterd tegen hun billen vinden sommige dat ook heel eng.

Maar, nogmaals, dit advies komt uit de boekjes en is dus niet gebasseerd op eigen ervaring. En elk kind is anders, er zijn vast heel veel mama's die uit ervaring kunnen spreken.
Groetjes Soela
 
Hoi, ik heb het allebei. Eigenlijk vind ik een wc verkleiner niet nodig want je laat ze toch niet alleen op de wc. Vinden ze eng. Dus vasthouden op de rand kan ook. Een potje is wel heel handig want dat kan in gewoon in de kamer zetten. Dichtbij je kind. Heeft het dan geen tijd dan zit hij/zij naast het speelgoed.
Ik heb 4 kinderen en allemaal voor het 3e jaar zindelijk. Mijn jongste is 2,5 jaar en gaat op het potje. Wil niet op de verkleiner maar wil soms wel staan bij de wc. Maar zegt altijd: moet plassen. kleine wc. ( hij bedoeld het potje). succes verder.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb mn zoontje inmiddels al wel laten zitten op de wc met wc-verkleiner. Hij vind het op zich niet eng ofzo, wel interessant. Maar het is hem nog niet gelukt om ook daadwerkelijk een plasje te doen. Hij riep al snel: hij doet t niet!
En toen hij even later in bad zat: Hij doet t wel!
En ja, dan zit ie op zn hurken in bad te plassen. Misschien is dat een voordeel van t potje, dat ze op de hurken zitten. Makkelijke houding ofzo??
Ga er misschien toch maar één kopen. Maar ben nog steeds benieuwd naar meer ervaringen..
 
Terug
Bovenaan