Potjes groente en fruit

Mijn zoontje is nu 6 maanden. Dit krijgt hij op een dag.
8.00 210 melk
10.00 fruit (bijna een heel (groot)potje)
12.00 210 melk
15.00 120 melk
17.00 groente (heel potje (half)met vlees)
19.00 210 melk
Tussendoor soms wat sap, maar dat wil hij nog niet echt.
Ik ben nog niet begonnen aan verse groenten en fruit, omdat ik dit nog te grof vind.Maar is lees bij andere dat op deze leeftijd al begonnen wordt met liga/brood en pap.
Pap ben ik zelf niet zo weg van, dus waarom mijn kind geven.
Ik vraag mij af of ik dit wel goed doe? Hij plast goed en is tevreden. Ik heb hem al een keer vers fruit gegeven, maar dat was naar mijn idee toch nog wat te grof. Het CB zei trouwens dat dit tot pm. 7 maanden een prima schema is? Graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt.
 
Iedereen moet zelf weten wat hij/zij zijn kind geeft, maar mijn dochtertje kreeg voor het eerst fruithap toen ze haast 4 maanden was. Ik maak bijna alles zelf en dan is het inderdaad een stuk grover dan die potjes. Ik vind die potjes nou helemaal niets, tenzij je een dag weg bent. Er zijn bijna geen stukjes in te bekennen en er zit geen smaak aan. En dan moet je kind straks echt gaan eten en dan heb je misschien gedoe omdat je kind nooit 'echt' eten heeft gehad.
Mijn dochter gaf ik van het begin af bv. verkruimelde babyliga met banaan of met sinaasappel of peer en dat gaat prima hoor. Nu is ze 5 maanden en ze eet met stukjes en al.
Groente lust ze niet, al ga ik dat binnenkort weer proberen en ook pap moet ze niet, maar ook dat is een kwestie van af en toe aanbieden. Als je het nooit probeert dan gebeurt er zeker niets.
 
Hoi,

Ikheb een zoontje van 5,5 maand. Wij zijn ook begonnen met fruithapje toen hij 4 maanden was. Hij vond het meteen al lekker. Ik ben nog geen fruit zelf aan het maken. Ik denk dat ik dat binnenkort wel ga proberen. Dan krijgt hij ook wat grover eten. Dit is ons schema, het hangt overigens wel af wanneer die kleine 's morgens wil.
8.00 uur fles 200 ml
10.30 uur fruithapje(bakje frisfruitje)
12.00 uur fles 200 ml
16.00 uur fles 200 ml
19.00 uur groentehapje ( 1/2 potje)
20.00 uur fles 200 ml

Soms krijgt hij een babykoekje en sap vindt hij nog niet lekker. We proberen het wel telkens. In het begin lustte hij het wel, nu in een keer niet meer.

Zijn laatste voeding is pap. Hij heeft het eigenlijkniet nodig, maar ik doe het om zijn darmen te laten wenne. We geven maar 3 eetlepeltjes bij zijn flesje, dus erg dik is het niet.

Hij vindt het prima zo, dus we gaan zo door.

Groetjes
 
hoi,

mijn dochtertje is 5 en een halve maand en krijgt alleen nog bv ivm koemelkeiwit allergie. Ik ga vanaf 6 maanden heel langzaam opbouwen met fruit en groente.
Wel vers dit vind ik beter dan weet ik 100% zeker wat ze binnen krijgt en hoop dat ze zo een goede eter word. Hoor vaak genoeg dat kinderen moeite hebben na de potjes met verse groente.

Verder mag brood als er geen allergieen zijn rond 7 maanden met allergie pas met 9 maanden. Liga mag zeker en ook pap mag.
Waar om zou je het niet geven als je het zelf niet lust misschien vind je kind het wel lekker.

groetjes joyce mama van Mara
 
Mijn dochtertje is 6 maanden. Zij krijgt al vanaf 4 maanden fruithapje, zowel vers als uit potje (ligt een beetje aan de tijd die ik heb). Ze vindt het alle twee heerlijk. Vanaf 4.5 maand geef ik ook groente, ook soms potje soms vers. Ze eet nu meestal een groot potje fruit leeg en soms ook nog de groente (groot) helemaal leeg. Sap is ze ook nog niet zo gek op. Ik geef haar ook geregels een liga. Leren ze volgens mij goed bijten. Brood probeer ik af en toe, maar wil ze nog niet. Pap vindt ze wel heerlijk, maar geef ik haar om de dag ('s morgens ± 100 cc). Daarnaast drinkt ze ± 600 cc verspreidt over de dag. Ik vondt het een goed idee om zowel potjes als vers te geven vanaf het begin. Je hoort wel eens dat baby's geen vers meer willen als ze potjes gewend zijn en anders om. Volgens mij werkt het op deze manier prima.
En voor wat betreft de smaak...volgens mij hebben de potjes groente meer smaak dan vers. Dat komt omdat er nog geen zout bij mag. Misschien heeft iemand van jullie een idee hoe je de verse groente meer smaak kunt geven (vlees mag ook alleen gekookt en niet gebakken).

groetjes Wendy, mama van Kyra
 
Terug
Bovenaan