Potjes voeding

Dag allen, onze dochter is nu bijna 6 maand en we mogen beginnen met een groentepotje. Ik vind het erg verwarrend want de 1 zegt; begin met een fruit hapje en het CB zegt; groentehapje. Wel, peentjes en bloemkool gingen er niet in bij haar, dus we denken na of we toch maar niet voor de banaan moeten gaan. Weet iemand het??? is het niet te verwarrend voor de kleine, of merkt ze er niks van. En mijn volgende vraag; als ze maar een paar lepeltjes heeft gehad dan mag je de rest van het potje dus nog 1 dag in de koelkast bewaren toch? Dus de dag erop weggooien??? hoe doen jullie dat?? we zitten met een klein budget en het is erg zonde om al dat eten weg te moeten gooien, maar ja, we willen ook geen ziek kindje!
 
Hai Zon,

Wij zijn eerst met fruit begonnen en toen dat goed ging twee weken later met de groente!

Je kunt in plaats van potjes ook met een staafmixer pureren wat je zelf eet, dat is een stuk goedkoper. Geldt ook voor fruit, Je kan dan meerdere porties te gelijk maken en het invriezen in de hoeveelheid die je nodig hebt.

Ik heb even een stukje voor je gekopieerd van de keukenkikker:
Geef tot zes maanden alleen aardappelkruim, zachte rijst, bloemkool, broccoli, doperwten, sperziebonen, ontvelde tomaat, witlof, courgette of worteltjes. Andere groenten zijn nog niet geschikt. Groenten die gasvorming veroorzaken (zoals kool), kunnen kinderen pas na de eerste verjaardag goed verdragen. Sommige groenten (zoals spinazie en venkel) hebben een hoger nitraatgehalte dan andere. Nitraat is op zich een onschuldige stof die van nature in groente voorkomt. Bij het bewaren en opwarmen van deze groenten èn bij het combineren van vis met deze groenten wordt nitraat echter omgezet in nitriet, en daar kunnen jonge baby's nog niet zo goed tegen. De combinatie van o.a. spinazie en venkel met vis is dus niet aan te raden.

Op www.keukenkikker staan leuke tips en recepten afgestemd op de leeftijd van het kind.

Succes
 
Waarom wordt er per cb verschillende info verstrekt. Lekker verwarrends.

Ik ben begonnen bij 3.5 mnd met fruit. Dat gaat nu goed. Een half potje per keer. Meer lukt gewoon niet. Daarnaast 4 flessen van 200cc.
Nu (5mnd) wil ik met groente beginnen. Ik heb die potjes 1e hapje gehaald bij kruidvat. Aanbieding 5 voor de prijs van 4. Maar spercieboontjes krijg ik er bij mijn dochtertje niet in. Ze trekt een veis gezicht en gaat gewoon rillen bij de smaak. Om te beginnen, enkele hapjes geven. Dan lukt het inderdaad niet om een potje leeg te krijgen in 48 uur. Dan is inderdaad zelf maken en invriezen in ijsblokjes de beste manier.
Succes!

 
joh, zelfs binnen het cb worden ander advies gegegen. Van de verpleegkundige die je kan bellen, geen nutrix geven want dat zijn loze calorieen, en van de verpleegkundige op afspraak juist wel geven. Bij ons advieseren ze groente en fruit bij 6 maanden pas mee beginnen. Maar ben er gister al mee begonnen (20 weken), met bloemkool, maar dat vond hij maar vies. Gewoon zelf gekookt en gepureerd met de staafmixer, rest ingevroren in kleine plastic bakjes. heb ook inderdaad bij kruitvat ook gekocht, voor als je op bezoek ofzo bent. Succes!

 
Hallo,

Ik kook ook alles voor onze dochter zelf.....lekker goedkoop en handig, want ik kook dan grote porties en vries het in (in ijsblokbakjes). Zo kan ik er een maaltijd uithalen en als ze te weinig heeft dan haal ik er snel een blokje bij uit....Zo hoef ik niks weg te gooien.

En de inhoud van een opengemaakt potje is 48 uur houdbaar.

Groetjes van Mieke
 
Ik kreeg laatst nog een tip om het wennen aan nieuwe smaakjes makkelijker te maken: Liga Eerste stap, dat kun je verkruimelen en door de groente heen doen, zodat de smaak wat neutraler wordt. Uiteraard wordt de hele hap dan wel anders van structuur...

Ik ga dit zelf vandaag proberen, dus ik weet nog niet of het werkt, maar ik wilde je de tip toch alvast even doorgeven.

Mijn dochter vind tot nu toe alleen worteltjes lekker (en fruit), maar dat geeft niet. Baby ´s hebben ook nog niet zoals wij veel behoefte aan afwisseling, gewoon 1 smaak blijven aanbieden totdat je kindje eraan gewend is...

Succes ermee!

groetjes, Mirjam
mama van Laura (4,5 mnd)
 
Van het cb heb ik gehoord dat het wennen aan fruit veel makkelijker gaat dan groente. Fruit is immers zoeter. Worteltjes als eerste hapje gaat er vaak wel in, en wil je kindje het niet dan probeer je het een tijdje later weer eens. Mijn zoontje vond in het begin ook niet alles lekker (zelfs een eigengemaakt hapje niet), maar hij eet nu alles! Succes
 
In groente zit veel ijzer en dat is de reden waarom je meestal eerst met groente begint.
Maar als je kindje dat niet lust, kan je gerust fruit geven.

Waarom maak je het niet zelf? Dat is veel goedkoper dan een potje!
Neem een halve banaan, prak die goed fijn (liefst met een staafmixer) en geef daar een paar hapjes van.
Wat overblijft eet je zelf op :). Eventueel door een bakje yoghurt.

Petra
 
Terug
Bovenaan