Potjes/wc probleem

Hallo meiden,

Ik heb er al eens eerder over geschreven, maar ik gooi hem er toch maar weer een keer in.
Ons zoontje van inmiddels twee jaar en vier maanden krijg ik met geen mogelijkheid op een potje of wc. Hij zet het gewoon op een krijsen als het potje al in de buurt komt en de wc (met verkleiner) moet hij zeker niet aan denken.
Ik wil hem niet dwingen, maar volgens mij zou hij nu toch onderhand wel met een klein beetje zindelijkheidstraining moeten beginnen, of niet?

Wat ik nu in ieder geval al doe is:
* iedere keer duidelijk zeggen als ik zelf naar het toilet ga 'Mama moet even plassen'. Vervolgens komt hij dan bij me zitten op de trap en vertel ik hem precies wat ik aan het doen ben, hihi.
* vervolgens laat ik hem doortrekken.
* ik lees hem boekjes voor over het potje (heb die van Basje, misschien kennen jullie die?)
* als ik zie dat hij een plas of hoop doe beschrijf ik dat voor hem 'Je bent een plas aan het doen, of doe jij een hoopje?' Moet eigenlijk op het potje hé? vraag ik hem dan. Vervolgens zegt hij dan 'Net als Basje', maar als ik dan met het potje aan kom lopen dan is het weer 'ik hoef niet'.

Weet niet wat ik verder nog aan zou kunnen doen? Jullie tips. Aanstaande oktober gaat hij naar de peuterspeelzaal. Wellicht dat voorbeeld van de kindjes daar doet volgen?

Iemand nog tips? Of moet ik maar gewoon afwachten tot meneer zelf de geest krijgt?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,
janneke

Hoi Janneke,

ik denk dat je niet meer kan doen dan wat je doet. Ik zou verder gewoon afwachten tot wanneer hij wel wil. Je kunt evt. nog verleiden met een sticker als hij naar de wc/potje gaat.
Vooral niet dwingen, want dat werkt ws. averechts.

Jongens zijn, zo heb ik begrepen, sowieso vaak later aan zindelijkheidstraining toe.

Succes ermee!

Jannetje

Laat het weer een paar maanden los. Hij is er niet aan toe en dan heeft het geen zin.
Renske, die al maanden een aantal keer per dag op de wc plast of poept, heb ik aan het begin van de vakantie geprobeerd om het laatste stukje zindelijk te krijgen. Maar dan gaat het gemiddeld 1 keer per dag mis. Dus nu draagt ze weer luierbroekjes, dan hoef ik niet de hele tijd te dweilen en te wassen.
Over een tijdje proberen we het opnieuw.

Mijn tip is: gewoon afwachten. Mijn andere kids waren (pas) met 3 1/2 jaar zindelijk (wel gelijk dag en nacht). Mijn ervaring is echt dat het geen enkele zin heeft om een kind te pushen hierin. Natuurlijk is het leuk om boekjes te lezen of om hem mee te laten kijken als je naar de wc gaat. Maar verder moet het toch wel helemaal uit hemzelf komen.
Jongens zijn vaak later dan meisjes met zindelijk worden. Leah is ook nog totaal niet zindelijk. Maar ze begint zich nu wel vaak uit te kleden als ze iets in haar luier heeft gedaan ('schone luier om') of ze zegt '..komt een poepje aan'. Vaak is het dan al te laat. Ze heeft dus ook nog geen enkele keer iets in het potje gedaan, maar het komt er vast wel aan, dat moment, omdat ze nu wat 'vies' begint te worden van een volle luier. Ik wacht het gewoon lekker af, probeer af en toe het potje onder haar aandacht te brengen, maar daar houdt het vooralsnog mee op.

hoi,
inderdaad lastig . je kunt hem moeilijk gaan pushen want dat werkt toch niet. ons zoontje is nu ook 2 jaar en 4 maanden maar doet meestal alleen s ochtends een plas op de wc. met wcverkleiner. als hij dit heeft gedaan dan prijs ik hem ook dat hij het goed heeft gedaan en issie ook heel trots!
ik probeer hem er ook op te zetten en zeg ook net als jij dat hij het op de wc moet doen als hij het in zn broek heeft gedaan! maar heel vaak wil hij er ook niet op zitten. dus dat is best lastig.. maar goed het klopt dat jongens vaak later zijn met zindelijkheidstraining dan meisjes dus daar houd ik me maar aan vast..
misschien moet je het voor nu even laten zitten en het over bijv. 2 weken ofzo weer proberen. misschien dat het dan weer leuk is omdat het dan weer nieuw is! ik heb het ook een poos niet gedaan omdat ik int begin van mn zwangerschap zo vreselijk misselijk was en daar de puf niet voor had om de strijd met de wc aan te gaan met hem.
maar sinds 2 weken ben ik er weer mee bezig. en het werkt tot nu toe goed!

ik zet hem s ochtends als hij uit bed komt op de wc. daarna weer tegen 12 uur en dan als hij uit bed komt en dan als hij s avonds naar bed gaat. misschien een idee om dat eerst als vaste tijden aan te houden? de rest komt wel.. als hij eerst maar weet dat het leuk is.
misschien is een sticker beloning toch een idee.

succes!

Liefs, Christien

Shanice is ook nog niet zindelijk met 2en een half en ik ga ook niet pushen dat schiet toch niet op.
ze roept wel ik moet naar de wc maar komt er niks en een keer riep ze na het douchen mama mag ik op de handdoek plassen toen riep ik nee ga snel naar de badkamer en dat deed ze prima boven het putje hihihihi

Milton was met 3 jaar zindelijk of al iets eerder maar daar ben ik niet zo intensief mee bezig geweest dat komt vanzelf wel.
Een beetje sturen kan geen kwaad het komt wel hoor.
Succes ermee

groetjes lisette

Hoi hoi,

Hier hetzelfde! Jordy ging al vrij vroeg na elk slaapje op het potje / wc! Hij kan al een jaar ofzo plassen op de wc of het potje. Als hij gaat zitten dan zie je dat hij er echt een plasje uitperst. Ik dacht: 'van de zomer krijg ik hem helemaal zindelijk'...... Was een leuk grapje, ineens wilde hij helemaal niet meer....

Poepen vind hij heeeeel eng op de wc/potje, als hij niets aan heeft zie je aan hem dat hij moet poepen maar dan houdt hij het gewoon op tot hij een pamper aan krijgt.

We zijn 2 weken terug begonnen met stickers plakken. Nu begint hij te snappen dat als hij plast hij er eentje krijgt, maar gaat er nog niet extra voor plassen. We doen het gewoon op zijn tempo, zal toch echt wel een keer zindelijk worden!

Hij gaat al naar de psz, daar verschonen ze hem ook gewoon dus dat is geen enkel probleem.

Groetjes Wen

Hoi hoi,
hier zo ongeveer hetzelfde verhaal als bij Janneke.
Het had bijna mijn verhaal kunnen zijn.
Alleen gaat het om een meid en ze is nu 2,5.
Stickers maken hier ook geen verschil.
Een maand of 4 terug (per toeval) 1x op het potje geplast en sindsdien niks meer. Eerst vond ze erop zitten helemaal niet erg, maar nu wil ze er zelfs helemaal niks meer van weten/horen/zien.
Ik had toch gedacht dat het nu wel zou komen, maar ik heb het idee dat het er voorlopig niet in zit.
Tja...pushen heeft idd geen zin.
Het komt vast vanzelf...afwachten maar...

Groetjesssssss

Terug
Bovenaan