Praktische vraagjes

Lieve allemaal,

Wij hebben vanwege de lange ziekenhuisopname geen kraamhulp gekregen, dus ik heb wat praktische vragen.

Waar slapen jullie kindjes overdag? Jasmijn ligt lekker beneden in de kinderwagen en dat gaat prima. Radio staat zacht en wij praten ook niet al te hard. Hoe doen jullie dat?

Hebben jullie tips voor een kindje dat erg slaperig is tijdens de voeding? Jasmijn moet in principe op vaste tijden, 7 keer per dag voeding krijgen. We kunnen wel iets spelen met de tijden, maar niet al te veel. Vandaag hebben we haar dus al een paar keer echt wakker moeten maken, maar van drinken kwam toen niet zo heel veel. Eén voeding dronk ze maar 30 van de 65 cc.
Ze zit nu op een minimale intake: ze krijgt dagelijks 455 cc aangeboden en daar moet ze 350 van drinken. Elke voeding mag ze dus gemiddeld maximaal 15 laten staan. We zijn dus druk aan het rekenen ;-)
Ik weet dat we er niet gefrustreerd mee bezig moeten zijn, maar ik ben zó blij dat de sonde eruit is en dat wil ik héél graag zo houden.
Dus: heeft iemand nog tips of ideeën?

Thanx!

Veel liefs, Marieke (andere praktische vragen doemen vast binnenkort nog wel op)
 
Lieve Marieke,

Jij hebt dus hetzelfde 'probleem' als ik had, geen kraamhulp thuis.

Gabriël slaapt in zijn kinderwagen. Wij hebben een ledikantje en dat hebben we int begin geprobeerd, maar hij voelde zich nogal verloren in dat 'grote bed'. De wijkverpleegkundige van het CB vroeg ons waarom we hem niet in de kinderwagen lieten slapen. Dat mag dus gewoon en is helemaal niet slecht (wat ik om de een of andere reden wel dacht). Ze zei hem te laten wennen aan zijn 'grote bed' als hij zelf ook wat groter is. Hij slaapt er dus zelfs 's nachts in.

In het begin dat Gabriël thuis was ging het ook moeilijk met de voeding, soms dronk hij bijna niets en soms weer heel veel. Zolang Jasmijn over de hele dag gezien de 350 binnen krijgt en genoeg plasluiers heeft zou ik me geen zorgen maken.
Het enige wat bij jullie misschien wat lastiger is is dat Jasmijn de vaste tijden moet aanhouden. Ik denk soms namelijk wel eens van, nou ja val maar in slaap en wordt dan maar over een uur weer wakker voor eten. Ik weet dus niet zo heel goed hoe je dat kan oplossen, ik denk dat ze zelf ook erg moet wennen aan alles, zij heeft natuurlijk ook heel lang de sonde gehad.

Veel liefs en succes met de kleine meid ;-)
Marieke & mannen
 
Om haar wat wakkerder te houden tijdens het voeden moet je haar wat plagen ben ik bang... Wanneer ze lekker warm ingepakt ligt dommelt ze sneller in, ons werd bij onze zoon aangeraden dan even z'n broekje uit te doen, doordat ze wat afkoelt wordt ze weer wat alerter, een nat, koud washandje, stokjes uit en over de voetjes wrijven etc. Niet echt leuk...

Kan ze een groter gaatje in de speen aan? Krijgt ze in kortere tijd meer binnen..

Tussendoor verschonen om haar wakkerder te maken.

Lotte slaapt nagenoeg altijd in haar eigen bedje, maar zij heeft een stuiterende peuterbroer rondlopen, dus beneden komt ze niet tot rust...

Doe wat je moederhart je ingeeft, ze leert over een paar weken ook echt nog wel in haar eigen bedje te slapen... Ik liet Lotte s avonds ook vaak op m'n borst slapen, heerlijk knuffelen, broertje lag dan al op bed en dan had ik even alle tijd voor haar...

 
Hoi Marieke,

Wij hadden Milan overdag veel beneden en 's nachts was het huilen. Cb gaf aan dat er beneden misschien teveel prikkels zijn. Dus sinds een paar dagen is het slapen in zijn bedje, ook overdag en wakker zijn beneden. Hij is dus veel boven :-S Maar het lijkt te werken.
In de eerste weken viel Milan ook im slaap, nu nog af en toe. Wrijven over de rug van zijn hand of zachtjes zijn neus friemelen hielp een beetje. Mijn kraam wreef op een manier over zijn rug of voet. Heel irritant vond hij dat, werd hij goed wakker en giftig van. Mij lukt dat niet. Moet je best hard doen en ik vond dat zielig. (heldin mama, hihi)
Heel veel succes!
 
Silke slaapt ook pas een paar dagen in haar eigen bedje. In een lekker warm (piepklein) slaapzakje van de HEMA. Daarvoor lag ze in de kinderwagen.

Ze slaapt overdag afwisselend in haar bedje en in de box.

Onze oudste was te vroeg geboren en viel vaak in slaap tijdens de fles. Inderdaad een beetje plagen was het enige wat hielp. Verschonen halverwege de fles, of over de binnenkant van zijn handjes wrijven.
 
Oja, als ze te weinig drinkt, mag ze dan niet een 8ste voeding hebben op een moment dat ze wel wakker en onrustig is? Silke heeft dit in het begin een paar keer gehad. Zolang ze onder de 3,5kg was mocht ik dit gewoon doen.
 
Bedankt voor alle tips! Het drinken gaat alweer veel beter (met inderdaad af en toe wat onpedagogisch geplaag). De minimale intake halen we tot nu toe makkelijk. Ben benieuwd wat haar gewicht is als we vrijdag met haar naar de kinderarts gaan.

Het slapen in haar eigen wiegje boven gaat ook helemaal prima. Overdag kijk ik even of ze beneden in de kinderwagen kan. Tot nu toe gaat dat prima en slaapt ze ook daar heerlijk.

Jasmijn huilt heel erg weinig, dus eigenlijk valt de nacht me ook nog erg mee. Even afkloppen, haha!
Kortom, we zijn goed bezig om onze ddraai te vinden en we wennen heerlijk aan elkaar!
Vandaag trouwens mijn eerste dagje alleen met haar, want Patrice is weer aan het werk. Spannend, maar tot nu toe gaat het prima!

Lieve meiden, bedankt!
Liefs, Marieke
 
Elise gaat na de laatste voeding..rond 22.30 naar haar eigen bedje..(nu nog wiegje maar gaat vandaag over in het ledikantje..ze past er niet meer in..:S) 's ochtends om 8.00 voeding en weer terug naar bed...om 10.00 haal ik haar eruit en gaat ze mee naar beneden..daar ligt ze in de box, en als ze moe is gaat ze in de kinderwagen!

Wat betreft slaperig kindje tijdens voeding, ik denk idd ook tussendoor verschonen..strelen..niet te warm aankleden..

Spannend he zo'n eerste dagje alleen met je meisje..maar t komt vast helemaal goed!! :D Geniet lekker van je meisje!

liefs
 
Terug
Bovenaan