Praten 23 maanden

<p>Hallo allemaal,</p><p> </p><p>ik heb een zoontje die in januari 2 jaar wordt. Ik maak me zorgen om zijn praten en taal. Mijn zoontje groeit op met 2 talen en hij kan nog geen zinnen of duidelijk woorden zeggen. Als hij wilt wilt wijst hij en zegt hij alleen aa aa met zijn wijsvinger. </p><p>En nou kan hij wel wat zeggen of napraten maar niet echt duidelijk als ik hoor dat de meeste van deze leeftijd al 2 woorden zinnen maken. </p><p>Hoe zit het bij jullie en wanneer begin jullie kindjes te praten? </p><p>Xoxo</p>
 
Heb je het idee dat je zoontje wel goed hoort? Het niet (goed) praten zou te maken kunnen hebben met oor problemen. Is hij bijvoorbeeld bekend met oorontsteking of iets dergelijks? 
 
Ik heb weleens gelezen dat tweetalig opgevoedde kinderen iets later beginnen met praten? Ik weet niet of dit klopt.. 
 
Maak je geen zorgen, niet elk kind is even snel met praten. Vooral jongetjes zijn vaak wat later én als ze dan eenmaal beginnen met praten...;)  
 
Mijn zoontje is nu bijna 4 en wordt ook tweetalig opgevoed (Schots en Nederlands). Zijn eerste woordje kwam pas toen hij 1,5 was en dat was baa (bij schaap). Dus wel iets vlotter dan jouw zoontje, maar ook niet bijster snel. Nu kletst hij de oren van mijn kop, maakt complexe zinnen en heeft een woordenschat die flink voorloopt tov leeftijdsgenootjes. Wel gaan/gingen we naar de logopedist voor zijn articulatie. Hij kan nu het meeste goed uitspreken, maar sommige woorden noemt ie steevast verkeerd. Hij zegt bijvoorbeeld siets ipv fiets. Hij denkt dat dat ding zo heet omdat we er altijd op reageren. Zou dat ook kunnen bij jouw zoontje, dat ie alles voor mekaar krijgt door te wijzen met aa aa? Vraag anders een verwijzing van het het consultatiebureau naar een logopedist die bekend is met tweetaligheid.Ik weet wel dat werkwoorden vervoegen wat meer tijd kan kosten bij tweetaligheid.
 
Dank jullie wel :)Ben B; het ligt niet aan zijn gehoor. Hij verstand ons heel goed en begrijpt ook alles wat ik zeg in het Kurdish. Hij doet ook wat ik hem vraag. Klopt ik heb ook gelezen dat 2talige kindjes een achterstand hebben. Hij gaat pas in januari/ februari naar de peuterspeelzaal en hoop dat hij daar ook leert om te praten en zijn leeftijdgenoten zal nadoen omdat zij misschien wel praten.  
 
Terug
Bovenaan