Praten met de kleine?!

Hoi,

Ik had even een vraag.
Daan is nu 1 jaar + 1 week en heeft al best wat meegemaakt. Ziekenhuis bezoeken, wekelijks fysio , arts hier , arts daar, etc.
Dit is nu sinds een 1 1/2 maand in een rustiger vaarwater gekomen en Daan begint zich (eindelijk!) Motorisch nu goed te ontwikkelen. Hij is nu druk met tijgeren, optrekken tot staan. Ondeugende dingen uithalen etc.
Nu ben ik zelf niet zo'n prater, maar om Daan meer te laten praten praat ik dus de hele dag tegen hem aan. Ik zie dat hij dingen begrijpt, maar nazeggen of zelf zeggen daar heeft hij nog niet zo'n zin in. Het enigste woordje dat hij nu zegt is broem (auto).
Komt dit door de ziekenhuis bezoeken, is hij net als zijn moeder geen prater, of wil ik opeens teveel.
Komt dit vanzelf? Afdwingen kun je het niet maar zijn er nog trucs voor?
En hoe oud zijn jullie kindjes en wat kunnen ze al "zeggen"?

Groetjes Melissa
 
Hai Melissa, Je zoon is nog best jong voor praten hoor. Ik zou me geen zorgen maken nog. De een is sneller dan de ander (zeg ik, 1tje die constant met zorgen zit haha). Maar ik werk op een KDV en zie heel veel verschillen. Dat je tegen hem praat is echt super. Je geeft het goede voorbeeld!! Boekjes lezen is ook goed voor de taalontwikkeling. Zingen ook trouwens.
En je zegt het zelf al. hij is druk met andere ontwikkelingen. Daar heeft hij ook heeeel veel aandacht voor nodig :)
Succes met alles. Fijn dat je niet meer zo vaak in het ziekenhuis zit. Ik weet er helaas alles van :-(
Groetjes,
 
Ryan is nu bijna 11 maanden en praat ook nog niet verstaanbaar, alleen nee nee. In de verte horen we wel eens papa met een zware stem en als hij huilt mama maar heel bewust praat hij dat nog niet. Hij vind het praten wel heel interessant en heeft ook   het boekjes kijken ontdekt. Het hondje kan hij al opzoeken als ik dat vraag maar praten nog niet hoor. Volgens mij is hij nu alle woorden aan het opslaan en komt er straks een waterval van woorden waarbij je denkt "hou nu je mond maar weer even dicht' haha....

Hou het gewoon gezellig, praat veel kijk boekjes en dan komt het vanzelf. Ik denk niet dat het door de ziekenhuisbezoekjes komt.   Hij is er gewoon nog niet aan toe.

Groetjes

 
Hoi Melissa,

Ik zou me (zoals de voorgangers al geschreven hebben) geen zorgen maken. Daan is nu heel druk met zijn motorische ontwikkeling bezig en daardoor komt vaak het kletsen op een tweede plaats.
Onze zoon is nu 17 maanden en zegt nu brrrr (auto), mama, papa, ama (oma),waf, die, ja, ba (bal). Hij kletst daarnaast veel in zijn eigen taaltje, vooral als hij aan het spelen is. Verder heeft hij nog weinig verstaanbare woordjes (en ik ben logopedist...)
Ik klets altijd tegen hem. Tenminste, licht mondeling toe wat ik aan het doen ben of wat hij aan het doen is. Als we wandelen vertel ik wat we zien (auto, eend, bus, hond, fiets etc). We lezen boekjes en zingen. Maar ik moet je zeggen dat ik niet heel veel met hem zing. Er is een leuk boekje van Lassa: "Het klankboek van Lassa" Het boekje heeft fel gekleurde tekeningen en er staat 1 uitdrukking bij zoals bijvoorbeeld: "joepie", "mmm", "ssst" enzovoorts. Stan is hier momenteel helemaal weg van. Voor meer informatie www.lassa.nl
Als ik mijn oude studie-literatuur er op nalees (werk zelf niet met kinderen dus heb 't niet zo paraat), dan ontstaan de eerste woordjes tussen de 9-18 maanden. Na een tijdje ontstaat er opeens een woordenschat-explosie en breidt de woordenschat zich opeens snel met een aantal nieuwe woorden uit. Het moment van deze explosie verschilt enorm: bij het ene kind met 15 maanden (bij onze zoon dus niet...) en bij het andere kind met 20 maanden.
Er zijn dus grote individuele verschillen, je kind bepaalt zijn eigen tempo hierin. Ik zou me nu geen zorgen maken. Je zoontje is nu reuze druk om zijn motoriek te ontdekken.

Groetjes Marieke
mv Stan 04-09-04
 
Terug
Bovenaan