Praten, nog steeds bijna niet

A

Anoniem

Guest
Hoi,

ons zoontje Bas is inmiddels 18 maand en zegt eigenlijk nog niet veel.
Het enige dat hij zegt is daar (altijd als hij iets aanwijst) en aai .
Dat is eigenlijk alles.
Begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken, aangezien hij een onderontwikkeld oortje heeft en dus ook doof is rechts.
Maar volgens de arts moet dat niet het probleem zijn.

Hij begrijpt echter wel alles. Misschien is hij gewoon te lui om te praten of zo....
Hij was wel erg snel met zitten en lopen, misschien dat hij meer met andere dingen bezig is.
Zijn er nog meer kindjes van deze leeftijd wie nog niet veel zeggen?

Groetjes Melanie

Hoi Melanie,

Marissa is 15,5 maand, wel iets jonger dus. Maar ook hier wordt nog niet veel gepraat. Ze zegt haai, dag, waf, papa en mama, klaar, oeaan (goedgedaan) maar dat was het wel. Maar volgens het CB meer dan genoeg woorden. Ze moeten volgens hen met 14 maanden 3 woorden kunnen en met 18 maanden 4. Maar dat ze dingen snappen is ook erg belangrijk. Als ik het zo van je begrijp zit dat wel goed. En ook Marissa liep wel snel. Ze kunnen nu eenmaal maar 1 ding tegelijk.

groetjes Linda

Hoi Melanie

Jayden is ook 18 maanden en zegt ook weinig; hij zegt papa, mama, aap ap van appel en soms een beetje dingen die erop lijken. Maar zijn tongriempje zit vast en ik heb zelf het idee dat het daardoor komt, op het cb zeiden ze van niet maar 19 jan moet ik er weer naartoe en ga ik het nog eens vragen, ik denk nl dat ie losgeknipt moet worden.... Verder snapt ie wel heel veel als ik dingen tegen hem zeg
maar jayden liep al wel met 12 maanden dus idd misschien doen ze eerst het een en dan het ander goed

xxxjes

Bas heeft ook een verkort tongriempje!
Misschien heeft dat het idd wel wat mee te maken.
Toch maar eens overleggen met de huisarts of zo.

Hoi,
onze dochter is ook 18 maanden en praat ook niet echt. Papa, mama, aai en uit, meer komt er niet uit. Ze begrijpt wel alles goed: gaan we in bad? Drinken, banaan? Dat weet ze allemaal wel.
Ik maak me dan ook niet druk hoor het zal toch echt wel komen.

Succes,
groetjes van Sonja

hoi

Bram is bijna 18 maand en zegt ook amper iets hoor, tenminste hij praat de hele dag door alleen in zijn eigen taaltje
hij zegt alleen ..... dag , ach , clue (van blues clues) en hij heeft wel in het begin papa en mama gezegt maar dat heb ik al een poos niet meer gehoord
Bram was ook erg vroeg met sommige dingen en denk dat hij met praten gewoon wat later is, ik maak me er niet te druk over en denlk dat het wel komt

liefs ilona

Hoi Melanie,

Kindjes kunnen zich idd maar focussen op 1 ding. Zo zie je dan ook vaak dat het ene kindje eerder loopt en het andere eerder praat.
Sven loopt pas sinds 2 weken los en was erg laat met tijgeren en kruipen.
Echter, we waren laatst eens aan het opsommen wat hij allemaal al kan zeggen en we kwamen aan minimaal 30 woordjes. Hij is dus snel met praten en kan ook al zinnetjes maken van 2 woorden (opa thuis, auto buiten).
Een kleine greep uit zijn woordenschat: papa, mama, opa, oma, Anne en Laura (nichtjes waar hij dol op is), thuis, eten, buiten, stoel, Bumba, Nijn (= Nijntje) aan, uit, open, die, klaar, boot, boom, schaar (nou ja, zijn versie dan), auto.....
Maak je dus niet al te druk. Wat ik wel vanaf het begin heb gedaan is heel veel praten. Bij alles wat ik deed (eten geven, aankleden, in bad doen....) en dat werpt nu dus zijn vruchten af.
Als je het echt niet vertrouwd, kun je misschien een keer bij een logopodist aankloppen? Die hebben er verstand van dus die kunnen je vast vertellen of Bas achterloopt in de ontwikkeling.
Succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi allemaal,
Lieve is juist het tegenovergestelde..vertelde ik laatst ook al trots..hihi.
Ze praat heel veel, en goed..
Zegt ook al een maand of twee, twee woordjes aan elkaar, ze is nu bijna 18 mnd.
En zegt zeker al 60 woorden.
Ook ''Dankjewel'', ''Televisie'' en dat soort dingen..moeilijke woorden dus..
Ik praat ook altijd op de normale volwassene manier met haar, maar denk dat het ook de intresse van je kind moet hebben.
Lieve zegt er elke dag wel iets nieuws bij..Vooral makkelijk voor ons!
Maar het komt heus wel hoor..alles op zijn tijd.
Gr Rina

Terug
Bovenaan