Praten

<p>Hi!</p><p>Ons dochtertje is nu 14 maanden maar praat nog niet echt..</p><p>Ze zegt wel mama/papa en maakt geluiden of brabbelt wat maar daar blijft het bij. Heeft iemand ervaring hiermee of  tips om het praten te stimuleren? </p><p>Dankjewel! </p>

Mijn dochter zei ook niet veel met 14 mnd hoor, ieder eigen tempo. Je kan slechts stimuleren door veel te kletsen en lezen, maar ze gaan praten zodra ze eraan toe zijn. De een met 14 maanden, de ander pas als ie 2 is. En dan kan het ineens hard gaan.

Komt allemaal vanzelf.. wat ik ook deed is bijv. Auto aanwijzen en dan zeg jij ‘au’ en je kindje probeert dan ‘to’ te zeggen 
Of het laatste woordje van een zin je kindje proberen te vertellen. Met name een boek die je al duizend keer hebt gelezen. 

Mijn zoontje zei toen nog niet eens mama en papa. Hij zei alleen ba(bal) en die tegen alles haha. Met 20 maanden zei hij nog maar 5 woordjes. Vanaf 21 maanden ongeveer begon hij ineens steeds meer te praten. Dit kwam mede door het youtubekanaal van pretlettertjes. Dit is een zeer leerzaam kanaal met super leerzame filmpjes! Boerderijdieren, bosdieren, noem maar op! De namen en het geluid dat ze maken. In no time wist mijn zoontje alle geluiden van de dieren en niet veel later kon hij er steeds meer opnoemen. Toen hij dat eenmaal doorhad en het vertrouwen had, kwamen er dagelijks nieuwe woordjes bij. Nu is hij 27 maanden en praat hij echt al best goed!  Komt echt goed, niks om je zorgen over te maken. 14 maanden is ook echt nog heel klein! Het enige wat je kunt doen is veel blijven praten, alles benoemen wat je doet en lekker voorlezen! 
Maar kijk maar eens op youtube: pretlettertjes boerderijdieren. Echt superleuk en leerzaam! Mijn zoontje kijkt het nog steeds iedere dag! ?

En als je wel denkt dat er door het niet praten frustratie is kan je oefenen met baby gebaren. Kijk maar eens op Lotte en max, mijn 1 jarige heeft der eerste gebaren te pakken, naast ze een paar dingen zegt( redelijk snelle dus) scheelt een hoop ellende.

Mijn dochter is 16 maanden en bakt er ook nog vrij weinig van. Papa kan ze, op de meest random momenten. Oh-pa heel soms, want dat is haar beste vriend. Zjasjuhh lijkt een verbastering van jasje en betekent alles van schoenen tot ja, als ze maar nar buiten mag. Oh en soms de oh oooh als ze wat laat vallen. Maak me er geen zorgen om, ze is reteduidelijk in wat ze wil, heel gelukkig en motorisch best wel sterk, het praten komt vanzelf. We spelen, lezen, kletsen en benoemen vanalles.Ze drinkt uit de 360 of een gewoon glas en eet zo’n beetje alles, dus de mondspieren worden getraind. Dat zijn de belangrijkste dingen!

14 maanden is echt nog wel jong. Ik denk dat de meeste kinderen dan nog zeer weinig zeggen.
Mijn dochter kon alleen alle dieren geluiden en wat “geluids woordjes” als “boem”, “oh-oh” enz.
Maar met 18 maanden ging het opeens super hard. Elke dag zei ze nieuwe woorden. Ze zei ongeveer alles na wat ik zei en maakte toen ze 2 was echt al zinnen. Wat ik wil zeggen is dat het dus opeens snel kan gaan. Het komt wel goed! Je bied haar veel taal aan en wil haar graag helpen. Dat is precies wat ze nodig heeft.

Terug
Bovenaan