Praten

Hai allemaal,
Onze baby is sinds kort dreumes. Maar wat me bezighoud is dat ze nog weinig praat. Wel veel ah en ze doet mama en die, maar verder niks. Ook de oh of oeh hoor ik haar niet zeggen. Is dit normaal of hoort een kind van 12 maanden al meer klanken/ woorden te zeggen?? Ik heb wel het idee dat ze me begrijpt als ik vraag waar is de poes kan ze dat wel aanwijzen. Moet ik geduld hebben of is er iets aan de hand? Wat deden jullie kindjes??
 
Rond een jaar hadden we hier enkel mamma en soms een pappa, en iets dat volgens mij hond moest voorstellen (we hebben honden). Maar het bleef nog maanden lang gebrabbel. Het gebrabbel veranderde wel steeds meer na 1 jaar. Rond 14 maanden kon ze echt met gebrabbel een soort van terug praten. En niet lang daarna kwamen er meer woordjes. Nu is ze 18 maanden en de afgelopen 2 maanden is er een explosie geweest aan taalontwikkeling. Ik kan de nieuwe woorden al lang niet meer tellen en we zijn ineens al met twee woorden zinnetjes bezig. 

Zodra ze het door hebben gaat het ineens heel snel. Consultatiebureau houdt geloof ik met 1,5 6 woordjes actief gebruiken aan. Nou daar zijn wij de afgelopen 2 maanden dus ineens voorbij gevlogen! Maar er zijn ook genoeg kindjes die al eerder meer woordjes zeggen, of juist pas rond 2 jaar echt gaan praten. Hoef je je helemaal geen zorgen over te maken. Je kindje klinkt als een heel normale meid van een jaar. En begrijpen komt inderdaad eerst.
 
Er zijn maar weinig kindjes die met ruim 12 maanden (verstaanbaar) praten. Je hoeft je echt nog geen zorgen te maken. Met 1,5 à 2 jaar zul je zien dat veel kindjes losse woordjes gebruiken, of 2 woorden aan elkaar gekoppeld. Maar zelfs als er met 2 jaar niet (veel) gepraat wordt, is er nog niet direct reden tot zorg. Sommige kinderen zijn er nou eenmaal sneller mee dan anderen, maar jouw dreumes is echt nog heel jong.
 
Ons meisje van inmiddels bijna 14 maanden zegt 'hallo' (300x per dag inclusief zwaaien) en heel soms gericht mama of papa. Ze brabbelt de hele dag wel mama en papa maar dat heeft niks met ons te maken. Sinds een paar dagen hebben we het idee dat ze echt iets probeert te zeggen met haar gebrabbel. Woordjes als 'eten', 'buiten' etc lijkt ze te proberen. Ook de naam van de kat brabbelt ze geloof ik. Als ik haar vraag 'waar is papa'? Dan gebeurt er niks. Vraag ik 'waar is de kat'? Dan gaat ze zoeken en wijzen. Baby's en dreumessen zijn rare wezens ??
 
Mijn dreumes is bijna 19 maanden en begint nu eindelijk wat woordjes te zeggen. Wel al tijdje geluidjes doen van dieren en op dramamomenten mamamamamamamamaaaaa. Maar sinds paar weken pas echt gericht mama zeggen.
Motorisch juist erg sterk en snel en ondernemend. Maar praten heeft geen prio voor hem ?
 
Mijn dochtertje van 13 maanden zegt ongeveer hetzelfde. Papa, mama en die (en dan wijst ze ook ergens naar wat ze wil hebben bijv.) En verder veel aah en andere klanken waar nog niks van te maken is.

Om de taalontwikkeling te stimuleren is veel praten, voorlezen belangrijk. Maar ze gaan toch pas praten wanneer ze er klaar voor zijn. Toen m'n oudste dochter begon met praten, wist ze al vrij snel dingen te benoemen die ik haar al vaak verteld had.
 
Mijn zoontje van 2 jaar begint nu pas met praten! de 1 is het in het ene snel en de ander in het ander.. hij snapte wel heel erg veel dus ik heb me er nooit zorgen om gemaakt!
 
Hier zeiden ze met 12 maanden nog nauwelijks iets alleen iets van oh-oh en boem, begonnen ze met 13 maanden met dierengeluiden en kwamen er met 18 maanden ineens zoveel woorden dat het niet meer bij te houden was. Vanaf 21 maanden ongeveer kwamen de 2-woordzinnen.

Dus wie weet maakt jouw dochter volgende maand ook ineens woorden of geluidjes die ze nu nog niet maakt. Het kan ineens snel gaan.
 
Terug
Bovenaan