praten

Heeft iemand ervaring met tweetalig opvoeden? Onze zoon is pas 5 maanden dus praten duurt nog een hele tijd, maar ik spreek nederlands tegen hem en mijn man engels.(wij wonen in australië dus vandaar) Ik vraag me af of dit de beste manier is. Als we in gezelschap zijn van engels sprekende mensen dan spreek ik ook engels tegen mijn zoontje. Zou dit te verwarrend zijn of maakt dat niet uit?
Hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.
Groetjes Patricia
 
Hoe eerder je daar mee begint hoe beter. Kinderen onder de twee zijn ontzettend goed in meerdere talen te leren. Omdat ze nog helemaal "schoon" zijn.
Het word voor hem straks vanzelf sprekend om nederlands en engels te spreken en ook te combineren waardoor je erg grappige zinnen krijgt.

Groetjes joyce mama van Mara 7,5 maanden
 
Ik zit met dezelfde vraag, maar voor mijn dochter is de situatie nog meer gecompliceerd. Ik spreek tegen haar pools, mijn man engels, we wonen in Nederland, dus spreken we ook af en toe nederlands en ze hoort het ook overal, van vrienden en zo. Er komt nog de vierde taal in beeld, want mijn man spreekt ook oorspronkelijk een van de afrikaanse talen en we zijn ook eens tussen de mensen die luganda (die afrikaanse taal) spreken.Ik vrees, dat mijn dochter straks in de war raakt en leert eindelijk niets goed.
Asia mv Emilia (13-02-2004)
 
Hoi asia,

Kinderen kunnen meer onthouden en leren dan je denkt.
En dit gaat ook lukken alleen moet je heel erg rekening houden dat het langer duurt voordat ze praat. Een schijnachterstand.
Ze weet de woorden, zinnen enz maar moet dan nog leren om ze op de juiste manier in een zin te gebruiken (net als kinderen die 1 taal leren) alleen moet zij nu ook nog leren welke taal ze op dat moment kan aanpassen.
Dus laat je niet van de wijs brengen door andere dat ze zeggen praat ze nou nog niet. Want als ze de link eenmaal gelegt heeft dan gaat het meestal als een trein.
Je zal wel zien dat de taal die het meeste gesproken word het eerste en het beste ontwikkeld word dus afrikaans zal dan minder "goed" en snel gaan.

Groetjes joyce mama van Mara 7,5 maanden
 
Terug
Bovenaan