Hoi,
onze tweede, Teun, is ook erg laat met praten. In mei was hij op het cb voor de 27 maand controle. Hij zei toen mamma, bobo (konijn, z'n tweede woordje, arme pappa...), op, klaar, bal en dat was het. Ze vragen dan inderdaad vanalles, of hij wel op een andere manier communiceert, of hij alles wel begrijpt, of hij veel alleen of ook wel met anderen speelt. We zijn toen doorverwezen naar een logopedist, waar we inmiddels een paar keer zijn geweest. Teun begint inmiddels af en toe ook andere woordjes te zeggen. De logopedist gaf ons mee om in de omgang met Teun gewoon voor hem te blijven zeggen wat hij bedoelt, zodat je gewoon kan communiceren, frustratie van zijn kant zou alleen maar averecht werken. Daarnaast is het goed te proberen in het contact en spelen zoveel mogelijk alles te benoemen met zo weinig mogelijk woorden. Wel even wennen als je zoals wij ook een ouder kind hebt waar je wel gewoon mee praat... Maar dus niet "kom Teun, dat trekken we even je jas aan", maar "Teun, jas aan" en dan liefst nog eens herhalen... Arm erin, andere arm erin, rits omhoog. .. Zo is het makkelijker om de woordjes op te pikken.
Veruit de meeste kinderen lopen de achterstand ook wel weer in, maar ik begrijp natuurlijk best dat je bezorgt bent, was ik ook. Met de volgende controle op het cb. gewoon noemen (als het goed is, vragen ze er natuurlijk naar...). Ik zou wel bij de 27 mnd controle een verwijzing vragen, ook als ze daar zelf niet mee komen.
Succes ermee, Joke.