praten !!

Hallo,

Mijn naam is Fenna en ik heb een dochtertje, Lara,  van bijna 2 ( volgende week). Ze kletst de oren van je kop. Het begint al als ze wakker wordt, dan heeft ze het over van alles en nog wat. Ze kan tellen tot 10 en ook al in het engels. We wonen in Amerika dus ze ziet ook veel engels talige progamma's. Wat ik erg jammer vind is dat ze nooit met Nederlandse kindjes van d'r eigen leeftijd kan spelen. Er is maar een Nederlands vriendinnetje maar die is 6 maanden jonger. Ik heb dus ook geen idee hoe ver ze is. We hebben wel het idee dat ze erg wijs is voor haar leeftijd. Ze praat al zinnetjes tot aan 8 woorden en heeft het al over "oh, mama, gaat niet, jeetjemiena " als er iets niet lukt of zo.

Wat is eigenlijk "normaal " voor een kind van, bijna, 2 qua praten ? Ik schrijf dit niet om op te scheppen, hoewel we wel trots zijn natuurlijk !!

groetjes Fenna, doeiii
 
Hoi Fenna,

wat fijn om van iemand te horen wiens dochtertje ook wat verder voor is dan gemiddeld (want dat is ze zo te horen). Mijn dochtertje is nu bijna 21 maanden, en kan al ongeveer 2.5 maanden tot 10 tellen. En kan dus ook al zinnen met 4 woorden vormen, is bezig met ik en mijn, en zingt mee met heel veel liedjes. Verder ziet ze ook een link. Bijv als ze een helicopter hoort, zegt ze helicopter, wijst hem aan, en gaat dan vaak ook het liedje proberen te zingen (weliswaar niet woord voor woord, maar wel een groot deel).

Toen wij 2 maanden geleden bij het consultatie bureau waren zeiden ze daar dat ze toen het niveau had van een ruime 2 jarige. en aangezien ze inmiddels weer heel wat stappen verder is, is dat denk ik niet veranderd.

Ik denk dus dat jou dochtertje ook wat verder voor loopt. Ik moet zelf zeggen dat ik het wel makkelijk vind, omdat ze ook bijna alles begrijpt. En ik ben er ook eerlijk gezegd heel trots op.

Veel plezier met je kleine meid, leuk trouwens dat ze tweetalig opgroeit erg handig in deze tijd.

groetjes,
Kirsten
 
Hoi,
Mijn zoon is 2 jr en 3 maanden en begint ook aardig te kletsen.
Hij heeft een tijdje wel alleen woorden gezegd en hele moeilijke en sinds kort gelukkig ook hele zinnen.
 
Hoi,

Hier ook een mama die hier tegen aan loopt (maar twijfelde omdat het zo opschepperig klinkt)
Mijn dochtertje is ook bijn 21 maanden en voor in haar ontwikkeling. Vorige maand zijn we naar het cb geweest en ze loopt ruim 10 maanden voor in haar ontwikkeling.
Zeker met praten.

De voorbeelden hierboven herken ik helemaal. Hier ook helicopter, vliegtuig of brommer en dan het zeggen zoeken in de lucht en idd porberen dan te koppelen aan het liedje.

Met 11 maanden kon ze al gericht dingen benoemen als bal, papa mama, boek, woef en poes.

14 maanden had ze al een hele woorden schat waaronder ook moeilijke worden als luier en vogel en deed alle gebaren na met liedjes. kon trek al koppelen aan iets willen eten enz.

16 maanden bij het cb vroegen ze of ze al wat kon praten. Dus ik trots en naief ja ze kan al heel wat dieren geluiden maken als ik het dier zeg. Nou dat kon volgens hun niet en werd uitgemaakt voor leugenaar en ze wilde het niet eens proberen. Wat was ik kwaad. Ze hadden het over toevalstreffers met poes mauw, hond woef.
Maar laat me niet op me kop zitten dus ga een heel rijtje af met leeuw, koe, paard, ezel enz en alles doet ze keurig na.
Ze waren stomverbaasd en ik extra trots dat ze het ook echt deed.

Boekjes lezen daar is ze dol op zegt hele teksten bij het juiste plaatje/bladzijde en telt ook nog niet tot 10 tot 6 ongeveer. En is dol op klein priegel werk geef haar wat dobbelstenen en ze bouwt er een torrentje van.

Het is leuk maar soms ook vermoeiend vind ik. Ook naar andere toe. ze is vrij klein van stuk en iel en mensen behandelen haar soms nog als een baby maar dat wil ze gewoon niet meer!
Ach het blijft geweldig om te zien hoe ze is en doet en allemaal al kan.

Alleen met lopen was ze erg laat en kruipen heeft ze niet gedaan. Dus ieder kind ontwikkeld zich anders.

groetjes en ps vind het leukom meer ervaring van andere mensen te lezen.
 
Hoi dames,

ook ik heb een zoontje van 2 jaar en 3maanden en ook hij kletst echt een hoop. Hij zegt " he jongens hoor je dat auto rijd heeeeell hard" de buurman lag er in een deuk om. Of "Amando (onze hond) hou op met dat blaffen is heeeelll stout van jou"  nou als dat geen lange zinnen zijn weet ik het ook niet meer ook het ABC kan hij al een heel stuk tot O P en dan komt Q maar die kan ie niet. Tellen kan hij tot 12 ook de cijfers aan wijzen alle Kabouter plop liedje kan hij meezingen en het leukste het nummer IK HOU VAN JOU ALLEEN VAN JOU hahaha is zo lief als ie dat zingt. Hij is ook echt met fantasie dingen bezig zo was hij laatst met een knuffel   papegaai bezig en hij zei er tegen "kom maar hoor papagaai kom maar met mij mee spelen"kijk hier heb ik een auto zie je dat papagaai broem broem" is toch fantaschtisch als die kids dat al doen en natuurlijk is iedereen super trots op zijn kind. Vind het inderdaad wel zo dat het consultatiebureau hier soms te weinig aandacht aan besteed terwijl een moeder zo graag eigenlijk wil laten zien wat zijn kind allemaal al kan en daar bevestiging van krijgt of het voor loopt of niet.

nou mensen de groetjes weer

groetjes Leonie
 
Jee ik ben helemaal verbaasd als ik dit zo lees allemaal! Mijn dochter is 2 jaar en 1 maand en zegt misschien 10 woordjes en daar blijft het al heel lang bij... Ze hoort goed en snapt alles maar praten, ho maar. Wel motorisch erg vlot (fietst al 3 maanden op een grote fiets met zijwieltjes, springt met 2 voeten van de grond) dus volgens de huisarts moet ik me geen zorgen maken, doe ik stiekem wel een beetje.
 
Terug
Bovenaan