Praten

Hallo,
Vorige week kreeg ik op het buro te horen dat de spraakontwikkeling van onze zoon (Rick, 2 jr) achter blijft. Dit was ons ook al wel opgevallen. Maar eigenlijk weet ik ook niet wat ik al van hem kan verwachten.Hoeveel kunnen kinderen van net 2 jaar zeggen?

Rick zegt heel veel, alleen in zijn eigen taal. Die ik behoorlijk goed ken. Maar als hij dadelijk naar de peuterspeelzaal gaat, zal hij niet atijd begrepen worden....
We zijn er echt mee bezig en stimuleren hem veel.

Alvast bedankt.....
Moniek
 
hoi,

mijn zoontje is nu 2 jaar en 2 maanden en negt al best veel, te veel soms
het ligt denk ik vooral aan met hoeveel andere kinderen en van welke leeftijd ze in contact komen, is het veel van zn eigen leeftijd hebben ze eerder de kans om een eigen taal t eontwikkelen omdat dat begrepen wordt, als hij iets zegt dat niet goed duidelijk is doe ik net of ik het niet begrijp, dan moet ie wel als ik meega in zijn taaltje is het wel lekker makkelijk voor hem en blijft ie dat ook gebruiken, dus al snap jehem, verbeter hem gewoon steeds door te zeggen: oh bedoel je....

ik zou me trouwens niet teveel zorgen maken over de psz, behalve dat ze hem heus wel begrijpen leert hij daar zo snel, tom kan zoveel meer zeggen sinds hij op de psz zit (sinds hij 23 maanden was) en daar weten ze zichzelf wel vaak te redden hoor!

groetjes brenda
 
Hoi Moniek,
Mijn zoontje van net 2 zegt ook nog niet veel hoor.
Ja, de bekende papa en mama maar verder zijn het ook zijn eigen woordjes die hij zegt.
Wij weten wat hij bedoeld maar ik vraag me ook wel een af hoe dat op de speelzaal zal gaan.Nu gaan ze bij ons pas met 2,5 dus ik heb nog even.
Hebben ze bij Rick wel eens naar zijn oortjes gekeken. Luuk heeft namelijk met 1,5 jaar buisjes gekregen en vanaf dat moment ging hij het al snel proberen.Daarvoor zei hij echt helemaal niks.
Misschien een tip om daar eens naar te laten kijken.
Suc6 ermee en maak je er niet al te druk over, het komt vanzelf.
Groetjes Mirella
 
hallo Moniek,
niet al te veel zorgen maken, komt vanzelf wel!
Niet ieder kind is het zelfde, het cb heeft richtlijnen van wat gemiddeld is. Dit kind is later, een ander eerder en de derde op tijd.
en daarbij; het cb is niet heilig, adviezen en tips zijn erg waardevol, maar niet voor alles.
Dit geldt echt voor alles wat met je kindje te maken heeft, ieder kind ontwikkeld zich uiteindelijk gewoon in zijn eigen tempo en laat zich echt in niets dwingen.
Dus, maak je geen zorgen en ga rustig zo door, het komt allemaal echt wel goed.
Hopelijk heb ik je wat gerustgesteld, groeten, Claudia.
(moeder van 2 meiskes; 1 van bijna 3 en 1 van 19 weken)
 
hoi moniek

mijn zoontje is ook 2jr en zegt nog geen woord hij brabbelt wel wat maar zelfs dat versta ik niet met sommige gebaren begrijp ik wel wat hij bedoelt. hij zegt wel nounou en bah en mama en papa zegt hij niet omdat hij dat niet wilt maar zijn eigen naam zegt hij wel.
mijn zoontje was met alles laat dus ook met praten ik ga me zelf pas zorgen maken als hij 4 is en nog niks zegt. en stimuleren heeft totaal geen zin bij hem dat werkt avarechts
dat was ook met het lopen hij loopt nu pas sinds 4mnd en als ik hem daarin stimuleerde bleef hij rustig op zijn kont zitten. dus maak je geen zorgen er zijn er gelukkig meerdere en ik vind het ook altijd fijn om te lezen dat mijn zoontje niet als enigste zo erg achter loopt in zijn ontwikkeling.

groetjes moni

 
Hallo!

Maak je maar niet al te veel zorgen over het praten van je kindje. Mijn zoontje is nu twee jaar en vier maanden en praat als een volwassene en geloof me dat is ook niet altijd zo voordelig voor hem. Hij lijkt daarbij namelijk al vrij groot en bijna iedereen overschat het arme kind dan ook regelmatig!
Zijn vriendje van twee weken jonger zegt een stuk minder, maar krijgt daardoor wel nog de aandacht die je een dreumes zou moeten geven. En eigenlijk is het toch gewoon ook nog heel schattig! Op de creche leren de kinderen vanzelf dat ze meer woordjes in hun vocabulair moeten opnemen om begrepen te worden. Zelf kun je mischien wat plaatjesboeken met hem gaan lezen en dan heel vaak het woord dat erbij hoort noemen. Zo leert je kindje misschien in een rap tempo meer woordjes! Heel veel succes en je moet maar zo denken,
Met 4 jaar praten ze allemaal!

groetjes, weel
 
Terug
Bovenaan