praten

Hoi hoi,

Ik wou even vragen wanneer kinderen van een jaar of 2 een beetje gaan kletsen. Ginger die klets op zich wel (ook verstaan bare woorden) maar Mike die praat ook wel maar niet dat je zegt van goh ik begrijp wat je zegt.
Hij zegt wel woordjes, papa, boom, vis, appel,, cor (mn schoonzus). Maar is dat nou wel goed of moet hij nu meer praten. Ik weet wel dat kinderen van vrienden die net zo oud zijn ongeveer ook nog niet zoveel praten. Die zeggen soms helemaal niks wat je verstaat. het is ook niet zo dat ik niet met mn kids praat ofzo, maar ik vroeg mezelf af hoe dat bij jullie is.

Veel liefs,

Rachel mama van Ginger, Mike (tweeling) 2jaar en Phoebe 9 weken
 
Niet te veel zorgen over maken, ieder kind is anders, en ontwikkeld zich in een ander tempo.
Daarbij schijnt het zo te zijn, dat jongens wat langzamer zijn dan meisjes, of dat klopt weet ik niet, want ik heb alleen maar meiden.

groetjes mamarovileur
 
Rebecca is in oktober 2 geworden, en kletst aardig wat af. Op haar manier zingt ze ook liedjes. Haar zus (bijna 4) was ook zo'n snelle kletser. Daarentegen liepen ze pas met 1,5.
Hun neefje is net 3 en zegt amper papa en mama. Hij gaat in januari naar de logopediste om te kijken of hij het niet kan, of niet wil.
Elk kind is dus anders.

groetjes Melanie
 
Hoi,
Ik zou me niet al teveel zorgen maken. Ieder kindje ontwikkelt zich in een eigen tempo.
Onze dochter van bijna 28 maanden (mega trots natuurlijk) kan erg goed praten, ze kent meerdere liedjes, kleuren en vormen  en is ook voor anderen dan (groot)ouders goed  verstaanbaar. Wij kregen op het cb te horen dat zij "voorlijk" is, maw bovengemiddeld.
Onze neven zijn een leuk voorbeeld: de ene sprak erg goed bij 2,5, terwijl de andere nog amper iets zei op die leeftijd. Toen hij echter 3 was ratelde hij maar door én meteen hele volzinnen!!

gr Meggie
 
Hoi hoi, ik zou me net als de anderen al zeiden, niet teveel zorgen maken. Het is idd per kind verschillend hoe snel of langzaam ze zich ontwikkelen. Als ze straks vijf zijn doen ze allemaal hetzelfde. Onze dochter van twee jr en drie mnd praat gewoon helemaal goed al, dus ik weet niet hoe het is als ze dat nog niet had gedaan. Maar de dochter van een vriendin van mij, is een half jaar ouder en ze zegt nog bijna niks, maar zij is wel weer heel goed met 'priegelen' en klimmen, traplopen en dat soort dingen. Elk kind heeft z'n eigen ding waar ze wat sneller in zijn. Veel plezier met je kids!
Liefs Jude (mama van Jada 2jr en Jersey 5 wk)
 

Hallo Meiden,

Ik heb ook een zoontje van 2 jaar en 3 maanden die amper praat.
Nu maak mij verder geen zorgen ofzo maar ik las dit berichtje en wilde er ook mijn verhaal kwijt.
Mijn zoontje die praat dus ook bijna nog niet hij zegt op dit moment de woorden papa, mama auto, toetoe, beebie, en dat was het zo ongeveer wel.
Nu zijn wij afgelopen dinsdag naar het cb geweest en we worden nu doorverwezen naar een logopedist.
Dus we zien wel en misschien praat hij straks wel zo veel dat je je af vraagt van waar maak heb ik me nou druk over gemaakt.

Groetjes Mammajesse

 
Teun zei met 2 jaar en 3 maanden ook nog geen 5 woorden (terwijl ze normaal toch wel 50 woorden moeten kennen en daarmee al twee woorden zinnetjes maken).

Wij zijn toen ook doorverwezen naar de logopedist.

Volgende week wordt hij 3 jaar en hij heeft inmiddels een flinke inhaalslag gemaakt, hij kletst me de oren van de kop... Nog niet allemaal even verstaanbaar, maar dat zal ook nog wel komen. Naar de logopedist gaan we nog wel steeds.

Wat belangrijk is, is dat de taalontwikkeling wel normaal verloopt, dat ze wel alles begrijpen.
En je meteen zorgen maken hoeft natuurlijk niet, maar als ze niet snel meer gaan praten en het cb zegt uit zichzelf niets, zou ik toch om een verwijzing vragen. Met wat extra tips/oefeningen/begeleiding kun je beter vookomen dat de achterstand te groot wordt, dan dat je er na   3 jaar achter komt dat er wel degelijk ook iets anders aan de hand is, lijkt mij.
 
Terug
Bovenaan