praten

hoi
waneer gaat een kindje echt praten?
mijn zoontje van 2 jaar en 2 maanden zegt nog niet veel
hij kletst wel wel op zijn manier
hij zegt trein en baba(zijn dieren )papa mama en kijk daar
ohje en telefoon of iets wat er op lijkt
verder zegt hij wel nog meer losse woorden
het cb wil hem nu een keer extra zien om tekijken of het voor uit gaat
ik vind dat hij meer bezig is met zn handen en hoofd
hij kan al puzzels maken en is heel presies met kleine dingen
hij kan wel goed opdrachten uit voeren en dingen pakken voor mij dus hij weet wel wat er bedoeld word
hij is erg alert en hoort ook zeer goed niets gaat aan hem voor bij
maar praten niet echt
herkent iemand dit en hoe lang kan het nog duuren?
het lijkt me ook wel handig als hij wat meer praat
groetjes nicole
 
Hoi Nicole,

Zowel onze oudste als onze jongste waren laat met praten, beide ruim na de 2e verjaardag. Daarvoor "spraken" ze wel enkele woordjes, maar echt praten kon ik dat niet noemen.
Wel had ik het idee dat ze alles snapten en begrepen. Van de ene op de andere dag zijn ze toch begonnen met praten en spraken ze binnen enkele dagen hele vol zinnen achter elkaar. De twee- en drie woordzinnetjes hebben ze gewoon overgeslagen.
De middelste deed het wel volgens het boekje, maar nu, hij is bijna 4, spreekt hij het onduidelijkste en zullen we met hem naar logopedie moeten.

Wat wel altijd stimuleert is veel voorlezen en liedjes zingen. En nog gezellig om te doen ook.

Groeten Sandra
 
Hallo,

Wij hebben ook een zoontje dat nog bijna tot niets zegt.
Hij is nu 2 jaar en 5 maanden.
Wij moesten ook een extra keer terug komen bij het cb om te kijken of hij in die periode al verder vooruit was gegaan.
Maar helaas dus niet.
Hij zegt wel een paar woordjes en voor de rest wil hij alles duidelijk maken doormiddel van gebaren, aanwijzen en mee nemen aan hand.
De woordjes die hij nu zegt zijn: papa, mama, auto, beebie, hoi, haai en lala (van de teletubbies).
Nu zijn wij dus doorverwezen door het cb naar een logopedist om dit eens nader te bekijken en ze gaan kijken wat hier aan te doen is.
Hij is ook echt niet doof want net wat jij al zegt hij doet ook bepaalde opdrachtjes die wij hem vragen.

Zou als ik jouw was bij het cb vragen voor doorverwijzing naar logopedie.

Hopelijk kan je hier wat  mee.

Groetjes mammajesse
 
hoi hoi,

Dit komt mij ook  erg bekend voor. Ik heb een zoontje van 2 1/2 en hij praatte ook niet veel. Sinds februari gaan wij naar de logopedie en nu gaat het steeds beter. Zijn woordenschat is van 20 naar ruim 100 woorden gegaan en ik krijg opdrachten mee om  samen met hem te doen.

Nu lopen wij naast de logopedie nog bij een orthoptist ( dit ivm zijn oogjes ) en hij krijgt zeer binnenkort een brilletje. Volgens de logopedist steekt hij nu al zijn energie in zijn oogjes en als hij eenmaal een brilletje heeft wordt dat een stuk minder. Dan kan hij zich meer concentreren op het praten.

Geef aan bij het CB dat je doorverwezen wilt worden voor logopedie en als zij dit niet doen, ga dan naar de huisarts. Zij kunnen je verder helpen.

Mensen zeggen tegen mij dat het praten vanzelf komt maar het kan dus ook een oorzaak hebben dat het praten niet wil vlotten. Kijk maar bij ons. Verder is het voor je kindje ook fijn als hij zich duidelijk kan maken. Dit scheelt een hoop frustratie en verdriet. Onze zoon kon nl. heel verdrietig en gefrustreerd worden als hij ons iets niet duidelijk kon maken.

Succes ermee.

Liefs mamabinck.
 
weet je het punt is   hij hoort uitstekend
en ziet echt alles van een haar tot een korreltjes
ze hebben er al naar gekeken
hij mangkeerd niets
ik denk dat hij het wel goed vind
hij leerd er wel woordjes bij maar niet zo snel
hij is meer met zn handen bezig
 
Hoi Hoi,

Ginger en Mike praten ook nog niet veel hoor, ze zijn nu 2jaar en 4maanden.
Over een half jaar moeten we terug naar het cb om te kijken of het al beter gaat. Ze zeggen wel alles na, dus je moet uitkijken wat je zegt.
En Mike die is ook veel intesiefer dus die praat ook minder dan Ginger, maar ik denk zelf dat het wel goed komt. Het heeft tijd nodig denk ik.
succes,

Liefs,

Rachel
 
ik denk dat meisjes gewoon eerder praten dan jongens
dat zie ik om me heen
ik heb 3 meiden die begonnen met praten   toen ze 1 jaar waren maar neefjes
die begonnen pas toen ze 2- 3 jaar waren
groetjes pollie
 
Terug
Bovenaan