Praten

Wat ik uit jullie berichtjes op kan maken, is dat veel van jullie peuters al praten. Steyn praat amper, hij brabbelt vanalles, maar er komt geen duidelijk woordje uit. Wel snapt hij alles. Hij weet wat een hond, kip, konijn, tractor, auto, bal enz. enz. is, maar hij spreekt het niet uit. Hij geeft zelf aan op zijn manier wat hij wil en wij snappen hem natuurlijk allemaal omdat we hem kennen. De enige herkenbare woordjes die hij nu zegt zijn:
die die da (wat is dat?), daar, die, tatu tatu (brandweerauto), opa en daag. Papa en mama kan hij zeggen, maar hij vertikt het, evenals oma.

Hebben jullie soms tips hoe ik hiermee om moet gaan of komt dat praten vanzelf?

Hij gaat pas volgend jaar sept. naar de creche.

Groetjes,
Mirelle

Ha Mirelle,

Nee, echte tips heb ik niet voor je. Maar ik zou me er maar geen zorgen over maken (tja, kan ik makkelijk zeggen met een dochter die de mond  nauwelijks stil heeft staan). Een nichtje van ons die ook van deze leeftijd is, zegt ook nog nauwelijks iets. En m'n moeder zei onlangs nog dat m'n broer tot z'n derde jaar nauwelijks een woord kon uitbrengen en toen ineens hele volzinnen zei. En die praatachterstand heeft ie in de verdere 30 jaar van z'n leven ruimschoots ingehaald...
Volgens mij zeggen ze bij het bureau dat je tot het derde levensjaar nog geen zorgen hoeft te maken. Komt vanzelf.

Groeten,
Wilmi

Was Steyn motorisch erg snel misschien? De zoon van een vriendin was motorisch erg snel, maar praat ook niet zoveel. Hij is nu ruim 2 1/2 jaar en zit sinds kort op logopedie.
Wat zegt het CB? Als die niets hebben gezegd dan zal het wel meevallen.
Veel succes!

Mijn oudste zoontje van nu 4 jaar begon ook pas laat te praten. Toen hij twee was zei hij ook nog erg weing woordjes. Na zijn tweede verjaardag ging het op een gegeven moment snel met praten. Maar hij praatte toen ook in korte tijd  goed verstaanbaar en hele zinnen. Zijn broertje Jari is nu twee en is een echte papegaai, zegt alles na en zegt hele zinnen alleen is het niet altijd verstaanbaar voor iedereen. Het is echt per kind verschillend en ik denk niet dat je je erg veel zorgen moet maken. Straks gaat het vast erg snel en praat ook hij je de oren van het hoofd!!

hoi,
het zoontje van mijn schoonzus wordt over 2 weken 2 jaar en praat ook niet. Volgens mij echt geen enkel verstaanbaar woord.
Hij brabbelt wel en begrijpt ook alles.
Ik vroeg me net deze week af of dat ''wel normaal'' is maar nu hoor ik dus al meer verhalen. Hij kan trouwens rennen en klimmen als de beste. Ik heb een kletskous van 2 jaar, maar ze kon pas lopen met 20 maanden en is nog erg onhandig,
Wel gaat mijn schoonzus het gehoor laten testen van haar zoontje. Want ook slechter horen (troep achter trommelvlies bv) kan zorgen voor niet of weinig praten.

groeten Elke

Maak je er niet al te druk om. Blijf wel lekker tegen hem praten en alle woorden goed uitspreken (dus niet meegaan in zijn verbasteringen). Voorlezen en liedjes zingen zijn ook goed om een woordenschat op te bouwen. En dan komt het er vanzelf een keertje uit!
Ik merk dat Lara in de afgelopen maanden ineens woorden is gaan zeggen die we haar al bijna 2 jaar voorkauwen. 't Zit er wel in, maar 't komt er op hun eigen tijd pas uit.

Ik heb de laatste tijd trouwens wel een flink lijstje met woorden die Lara zegt opgeschreven; sommige van haar verbasteringen zijn zo grappig. Dat moet ik bewaren voor later!

Geen zorgen, het zal wel los lopen....
Tips :
Praat veel tegen de kleine.
Benoem alles wat je zelf doet.
Veel boekjes lezen en dingen laten benoemen.

We fietsen best veel. Ik benoem dan ook alles wat we tegen komen. Nu zit Jules sinds een week achterop en nu weet ik niet zo goed of hij mij wel verstaat en andere mensen kijken me wat raar aan, het zal wel lijken alsof ik tegen mezelf praat...
Maar ik blijf het lekker toch doen. Ik ben zelf een enorme kletskous!!!

Groetjes!

hoi,

ook robin was een late prater, maar nu begint hij een echte kletskous te worden.
dus ik zou zeggen veel blijven praten en ineens zeggen ze het na

gr danielle

Terug
Bovenaan