pre-eclampsie

A

Anoniem

Guest
Hey meiden.

Zoals jullie dus weten ben ik weer zwanger.
In mijn eerste zwangerschap heb ik ernstige pre-eclampsie gehad.
Joëlla is wel netjes met 39 w en en 4 dagen geboren, ze woog wel heel licht, maar voor de rest ging het super met haar.
Alleen met mij niet zo, mijn nieren en lever hadden een behoorlijke optater gehad, waar door ze niet goed meer functioneerde.
Ze dachte ook nog iets aan mijn hart gevonden te hebben, maar dat was gelukkig later niet zo.
Uiteindelijk functioneert alles weer goed, alleen ben ik nu echt heel bang dat ik dit nu nog een keer ga mee maken.
Of dat het nog erger word, ben erg bang om te sterven aan pre-eclampsie, als ik het weer krijg.
Wie weet of de kans aanwezig, of groot is bij een tweede zwangerschap om weer pre-eclampsie of het hellp-syndroom te krijgen??

Wie kan mij helpen, ben echt bang.

Groetjes Sabina Mama van Joëlla.

Sabina, ik ben nog niet helemaal bij met lezen maar ik geloof dat ik je kan feliciteren met je zwangerschap/
Kijk hier maar even voor deskundig advies en verder als je vragen hebt ben ik (helaas) ervaringsdeskundige...
Neem je wel direct contact op met je gyn. dat je zwanger bent en begeleiding wilt ivm je geschiedenis. Mij is verteld een volgende zwangerschap onder begeleiding te doen maar dat de kans op herhaling zo’n 10 procent is (tenzij je nu zwanger bent van een andere vader dan vorige keer). Regelmatige controle etc. en spreek je angst uit. Wat is er uit eerder onderzoek gebleken?
Heel veel sterkte en laat je goed voorlichten, dat geeft je vast wat rust. Veel sterkte!

Liefs, mamma van Stijn (met 33,3 geboren ivm Hellp)

Meisje toch, je hebt het ook niet cadeau gekregen he....

Als je zo bang bent is het denk ik wel heel verstandig om je huisarts te raadplegen, of al eerder contact op te nemen met je verloskundige. Zij zijn naar mijn inzien degenen die je gefundeerd kunnen voorlichten, die professioneel kunnen luisteren naar je angsten, en degenen die je het beste kunnen helpen of begeleiden.

Ik wil het echt niet dramatiseren, maar zo vroeg in de zwangerschap zoveel onzekerheid, angsten en zwaarmoedige gevoelens (ook gezien je eerdere topic): ik zou het niet bagatelliseren als ik jou was.

Heel veel sterkte en succes en het enige advies dat ik   je kan geven: probeer te ontspannen en bel morgen met je vk voor een intake eerder dan 1 oktober.

Groetjes
Susan mv Gijs en Sophie

Hoihoi,

Ik kan me je angst best wel een beetje voorstellen. Ik heb het HELLP syndroom  gehad bij 36 weken en 2 dagen. Mijn dochtertje moest met spoed gehaald worden dmv een keizersnee omdat het slecht met mij ging maar ook met m'n kindje. Hartslagje daalde ernstig tijdens mijn weeen en ik werd steeds zieker. Ook mijn lever en nieren hebben een behoorlijk optater gekregen maar ben er ook weer helemaal bovenop gekomen. Benthe is nu alweer bijna 14 maanden. Ook ik zou zeker een 2 kindje willen. Wel is zo dat de kans op herhaling bij een 2e zwangerschap niet groter is ofzo. Je krijgt het meestal bij je 1e. Probeer er dus niet teveel bij stil te staan. De gyn. houdt je goed in de gaten en waarschijnlijk zal je wel meer groeiecho's krijgen. Dat is wat  ie tenminste tegen mij zei. Goed naar je lichaam luisteren is het beste wat je kunt doen. En houd in gedachte dat het procentueel gezien de 2e keer heel weinig voorkomt.

Groetjes, Esther

Klopt wat Esther schrijft, de herhalingskans is klein. Ik vergiste mij, die 10% is omdat ik, naar acheraf bleek, een stollingsprobleempje heb. Ga gewoon naar je gyn.om je te laten voorlichten. Ik voel je zorgen (zou ik ook hebben) maar het is beter voor je/jullie als je ontspannen zwanger bent.

Terug
Bovenaan