pre natale screening op het syndroom van down

Hallo allemaal,

Ik ben net terug van mijn eerste bezoekje aan de verloskundige en heb daar informaite gekregen over de mogelijkheid van pre natale screening op het syndroom van down? Ik ben 31 jaar, maar iedereen mag tegenwoordig dmv een bloedonderzoek en nekplooi meting zich laten voor rekenen hoe groot de kans op een kindje met het syndroom van down is. Heeft iemand van jullie hier gebruik van gemaakt en hoe waren de ervaringen?

groeten mama van thijs ( 9w + 6 d)
 

Hoi mama van thijs

Ik ben op dit moment 29w2d zwanger van mijn 1e kindje en ik heb bij 12w5d een nekplooimeting laten doen.
ik kreeg er voor het eerst van te horen bij de termijnecho die ik met 11w4d heb laten doen.
Eigenlijk verbaasde het me nogal, aangezien ik nog maar 21 ben en meestal vragen ze het bij vrouwen boven de 36, omdat die er meer kans op hebben door leeftijd.
ook speelden er bij ons geen erfelijke factoren een rol.
Mijn vriend en ik hebben toen toch besloten om het te doen, het kindje was hoe dan ook welkom maar wij wouden het van te voren toch graag weten.
onze uk had een nekplooi van 1,3mm en dat was helemaal goed.
Bij de vk werd me verteld dat alles wat onder de 3,0mm goed is en daarboven niet.
ik kon een week later bellen voor de uitslag van het bloed en ook dat was goed.
ik heb er geen spijt van dat ik het gedaan heb, ik heb bij de nekplooimeting ook voor het eerst het hartje gehoord en ik heb nog een foto meegekregen, en het is natuurlijk altijd mooi om je kleintje te zien!
ik weet wel dat ze een nekplooimeting tot ong de 14e week geloof ik uitvoeren.

ik wens je succes met beslissen!

liefs sarah
 
Hallo,

Ik ben momenteel 17 w + 4d zwanger van mijn derde. Bij de vorige twee heb ik telkens de onderzoeken laten doen. In België wordt het automatisch gedaan. Nu dus ook. De nekplooimeting was goed (net geen 1 mm) en op 16 w hebben ze bloed afgenomen voor een tripletest. Als er iets niet in orde is dan zouden ze me verwittigen, ik heb nog steeds niets gehoord dus alles is in orde denk ik.(toch geen verhoogd risico) Ik ben 32 jaar maar mijn gyn heeft niets gezegd van meer risico owv leeftijd. Ik zit nog zeker niet in de risicoleeftijd.
Ik moet wel zeggen dat als de onderzoeken goed zijn, je toch een stuk geruster bent, niet dat het alles uitsluit maar toch. Wij krijgen ook elke maand een echo dus als er een probleem is dan wordt het meestal wel snel opgermerkt.
Kirsten
 
Hoi mama van Thijs,

Ik heb ook een nekplooimeting en een bloedonderzoek laten doen (combinatietest).
De nekplooimeting was goed. Op de uitslag van de combinatietest moest ik een week wachten. Je krijgt dan een risicoinschatting. Ik heb me in die wachtweek heel vaak afgevraagd of het wel een goede beslissing was geweest om het te laten doen. Als de kans erg verhoogd zou zijn of erg laag zou zijn is het fijn om te weten. Maar ik dacht wat nou als het verhoogd is, maar te weinig voor verder onderzoek. Dan zit ik mijn hele zwangerschap met zorgen. Uiteindelijk bleek de kans 1:50.000 (op mijn leeftijd, 31 jaar, is het risico 1:900), dus een gunstige uitslag. Maar ik heb me voorgenomen als er ooit nog een derde kindje komt om het nooit meer te laten doen.
 
Wij hebben het vrij bewust niet gedaan. De kans op een Down kindje neemt dan wel toe naarmate je ouder wordt; absoluut gezien worden de meeste Down kindjes nog altijd geboren bij de "jongere" vrouwen, omdat die nu eenmaal meer kinderen krijgen dan oudere vrouwen (boven de 36 jaar).  

Verder vonden wij het erg moeilijk om te besluiten wat je met de uitslag zou doen. Misschien dat je door een vlokkentest op een gegeven weet dat het een kindje met Down is, dan nog weet je niet in welke mate hij gehandicapt is. Bovendien creeer je een schijnzekerheid. Je weet dat het wel of geen Down heeft, maar wat weet je van alle andere afwijkingen die er kunnen bestaan? En de mate van handicap die er dan ontstaat?

Voor ons was er 1 argument voor testen. Soms kunnen ze afwijkingen zien die bij de bevalling voor extra complicaties kan zorgen of die door het ontbreken van de juiste medische zorg tijdens en na de bevalling voor meer "schade" zou kunnen zorgen. Maar omdat wij geen verhoogde risico's in de familie hebben, hebben wij niet voor testen gekozen. Maar we zijn niet zo naief om te denken dat ons dan ook niets kan gebeuren. We hopen natuurlijk ook op een gezond kindje.

groetjes
greet
 
Terug
Bovenaan