Prematuur & dysmatuur

Hallo dames,
Mijn zoontje Jimmy is met 36 + 6 wk met een spoedkeizersnede gehaald. En had een geboorte gewicht van 1770 Gr. Na 2 weken in het ziekenhuis is hij lekker bij ons thuis.
Nu zit ik met een vraag over zijn nachtvoedingen.
Ik geef bv op verzoek maar weet dat er door zijn conditie niet meer dan 4 uur tussen de voedingen hoort te zitten.
Maar snachts laat hij er met gemak 4,5 tot 5 uur tussen zitten! En is dan ook niet wakker te krijgen.
Overdag drinkt hij wel vaak meestal elke 2 à 3 uur.
Mijn vraag luid dan ook: moet ik moeite blijven doen om hem wakker te maken snachts of lekker laten slapen totdat hij zelf komt??
Ook en ik benieuwd naar mensen met ervaringen met premature\dysmature baby's
 
Hoi Yvonne,

Wat fijn om te lezen dat jullie na zo'n heftige start nu thuis als gezin de draad kunnen oppakken. Ik kan me tegelijkertijd ook heel goed voorstellen dat jullie situatie vragen oproept. Op www.borstvoeding.com wordt uitgebreid aandacht besteed aan borstvoeding voor premature kindjes: http://www.borstvoeding.com/problemen/prematuren/ . Ik realiseer me dat dit best veel is, wat uiteraard wel het lezen waard is, maar ik vermoed dat in ieder geval het volgende artikel wel aansluit bij je vraag: http://www.borstvoeding.com/problemen/prematuren/borstvoeding-prematuur.html .

Verder zijn in steeds meer ziekenhuizen lactatiekundigen werkzaam. Vaak wordt vrouwen die in het ziekenhuis zijn bevallen de mogelijkheid geboden om tot zes weken na de bevalling een beroep op de betreffende lactatiekundige te doen.
Als er in jouw ziekenhuis een lactatiekundige werkzaam is, zou je kunnen navragen of je daar nog bij terecht kunt?

Daarnaast zou je eens kunnen kijken op www.borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Wellicht tref je daar ook moeders van premature/dysmature kindjes. Voor meer één op één contact kun je ook altijd terecht bij Borstvoedingorganisatie LLL (http://www.lalecheleague.nl/) en de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/). Dit zijn beide vrijwilligerorganisaties. Leidsters van LLL en contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Je kunt dan eventueel vragen naar gegevens van een leidster/contactpersoon die zelf ervaring heeft met het geven van borstvoeding aan een prematuur/dysmatuur kindje.

Succes en veel geluk met je gezin!

Groetjes,

Yvonne
 
Hoi yvonne,

Ik weet niets over prematuur baby'tjes, maar het is wel beter om hem wakker te maken. ook al kost het veel moeite. hij is nog zo klein, en bij pasgeborene kan het bloedsuiker gehalte dalen als er te lange tijd tussen de voedingen gaat zitten. dat kan gevaarlijk worden.

groetjes
 
Hoi,
Als ik het goed begrijp zou hij nu op 38 wk zwangerschap moeten zitten?
Onze oudste is met ruim 39 wk geboren, dus geen prematuur, maar had wel een laag geboorte gewicht. Wij moesten hem de eerste tijd ook elke 3 uur wakker maken voor een voeding. Hij deed er acht weken over, voordat hij de borst pakte, dus kreeg de eerste weken afgekolfde melk uit een flesje. Wij zijn hem 's nachts en met de late voeding altijd fles blijven geven, omdat ze daar makkelijker meer uit drinken. Onze jongste pakte wel vanaf dag 1 de borst, als mijn man voedde gaf hij een fles, als ik voede kreeg hij de borst. Combinatie fles en borst gaat bij ons dus altijd prima. Misschien dat je kunt proberen 's nachts een flesje te geven? Ik merkte altijd bij mijn jongste dat hij als hij 's nachts bv kreeg, veel sneller in slaap viel, dan als hij een flesje kreeg. Al krijgen ze maar een klein beetje voeding binnen, dan weet je in ieder geval zeker dat het bloedsuiker niet gevaarlijk laag kan zakken. Ik weet van mijn jongste ook, als ze echt geen zin hebben en continu in slaap vallen het gewoon enorm lastig is. Toch kregen we dan met een flesje vaker wel wat binnen. Een borst kun je nou eenmaal niet dwingen, een flesje wel een beetje. In ieder geval 10 of 20 cc.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Heel fijn dat jullie kleintje nu thuis is! Heel veel succes de komende tijd, de eerst weken zijn pittig!
Liefs,
Mar
 
Hallo Yvonne,

Hier ervaring met een prematuurtje, wel een stuk jongere leeftijd dan jouw zoontje, namelijk geboren met 32w5d.
Hij was niet dysmatuur, want hij had een hoog geboortegewicht van 2366 gram, met de 20-weken echo bleek al dat hij waarschijnlijk een flinke jongen was en na de geboorte is ook verteld dat hij mogelijk de 4500 gram wel had gehaald als hij tot 40 weken was blijven zitten.
Maar goed, hij is 3w2d opgenomen geweest in het ziekenhuis. Problemen bij hem waren de voeding (hij kon niet goed happen en heeft daardoor de eerste 3 weken bijna alleen maar voeding gehad door de sonde) en geelzien, hij heeft bijna een week onder de lamp gelegen in de couveuse.
Aanhappen ging hier dus heel slecht, zijn mondje was nog te klein, ik had gigantische toeschietreflex, dus hij verslikte zich constant als we het probeerden. Ik heb hele slechte begeleiding gehad vanuit het ziekenhuis, heb slechts 1 keer tijdens de opname en 1 keer erna een lactatiekundige gezien, die mij niet meer zei dan, 'hij groeit goed' en 'probeer deze houding eens'.
Hij werd 4 weken voor de uitgerekende datum ontslagen uit het ziekenhuis, hij kreeg toen 7 voedingen. Thuis viel hij meteen terug naar 10 voedingen, dus ik was nogal druk bezig met kolven en voeden.
Echter bleek al snel dat hij erg onrustig was en behoorlijke reflux had, wij hebben toen met 'hulp' van de KA en het CB verschillende dingen geprobeerd, inclusief stoppen met BV en over gaan op een zwaar hypoallergene voeding, verdikken met Nutriton, bedje etc schuin zetten, inbakeren en medicatie. Toch hielp dit niets en is mijn zoontje begin april weer bijna 2 weken opgenomen geweest in het ziekenhuis. Schijnbaar hielp de medicatie die hij kreeg niet en toen zijn ze overgestapt op andere wat wel goed aansloeg en welke hij nu nog steeds krijgt. Hij is inmiddels 7,5 maand, maar gecorrigeerd pas bijna 6 maanden.

Hij heeft zo'n 2-3 weken na thuiskomst op 10 voedingen gezeten, ging toen over naar 8 voor ongeveer 2 maanden en daarna naar 6. Bij de ziekenhuisopname werd dit naar 5 verschoven en daar zitten we nog steeds op, maar dan wel met 2 voedingen vervangen door fruit en groente hapjes.

Wat betreft het slapen of wakkermaken, ik zou gewild hebben dat mijn zoontje sliep, dat deed, en doet, hij bijna niet. Op dit moment slaapt hij meer dan toen hij pas was geboren, wat natuurlijk niet is zoals het hoort ;-)
Van slapen groeien ze ook, al werd ons wel geadviseerd om toch niet meer dan 4-6 uur tussen voedingen te laten, al was dat dus nooit het geval haha. Ik zou geen wekker gaan zetten hoor, maar zorg dat de tijd dus niet langer dan 6 uur wordt en hou dat dan alleen voor de nacht. Als hij goed groeit, drinkt, plast en allert is maakt het niet veel uit, vooral niet omdat hij overdag elke 2-3 uur komt voor voeding.
Dat lijkt mij tenminste, hier werd namelijk gezegd dat we na thuiskomst wel naar 6 voedingen mochten gaan, terwijl hij nog echt klein was (2700 gram) en natuurlijk nog 4 weken voordat hij eigenlijk geboren had moeten worden.

Veel succes en geniet van de kleine man!
Liefs,
Marieke
 
Terug
Bovenaan