Hallo Yvonne,
Hier ervaring met een prematuurtje, wel een stuk jongere leeftijd dan jouw zoontje, namelijk geboren met 32w5d.
Hij was niet dysmatuur, want hij had een hoog geboortegewicht van 2366 gram, met de 20-weken echo bleek al dat hij waarschijnlijk een flinke jongen was en na de geboorte is ook verteld dat hij mogelijk de 4500 gram wel had gehaald als hij tot 40 weken was blijven zitten.
Maar goed, hij is 3w2d opgenomen geweest in het ziekenhuis. Problemen bij hem waren de voeding (hij kon niet goed happen en heeft daardoor de eerste 3 weken bijna alleen maar voeding gehad door de sonde) en geelzien, hij heeft bijna een week onder de lamp gelegen in de couveuse.
Aanhappen ging hier dus heel slecht, zijn mondje was nog te klein, ik had gigantische toeschietreflex, dus hij verslikte zich constant als we het probeerden. Ik heb hele slechte begeleiding gehad vanuit het ziekenhuis, heb slechts 1 keer tijdens de opname en 1 keer erna een lactatiekundige gezien, die mij niet meer zei dan, 'hij groeit goed' en 'probeer deze houding eens'.
Hij werd 4 weken voor de uitgerekende datum ontslagen uit het ziekenhuis, hij kreeg toen 7 voedingen. Thuis viel hij meteen terug naar 10 voedingen, dus ik was nogal druk bezig met kolven en voeden.
Echter bleek al snel dat hij erg onrustig was en behoorlijke reflux had, wij hebben toen met 'hulp' van de KA en het CB verschillende dingen geprobeerd, inclusief stoppen met BV en over gaan op een zwaar hypoallergene voeding, verdikken met Nutriton, bedje etc schuin zetten, inbakeren en medicatie. Toch hielp dit niets en is mijn zoontje begin april weer bijna 2 weken opgenomen geweest in het ziekenhuis. Schijnbaar hielp de medicatie die hij kreeg niet en toen zijn ze overgestapt op andere wat wel goed aansloeg en welke hij nu nog steeds krijgt. Hij is inmiddels 7,5 maand, maar gecorrigeerd pas bijna 6 maanden.
Hij heeft zo'n 2-3 weken na thuiskomst op 10 voedingen gezeten, ging toen over naar 8 voor ongeveer 2 maanden en daarna naar 6. Bij de ziekenhuisopname werd dit naar 5 verschoven en daar zitten we nog steeds op, maar dan wel met 2 voedingen vervangen door fruit en groente hapjes.
Wat betreft het slapen of wakkermaken, ik zou gewild hebben dat mijn zoontje sliep, dat deed, en doet, hij bijna niet. Op dit moment slaapt hij meer dan toen hij pas was geboren, wat natuurlijk niet is zoals het hoort ;-)
Van slapen groeien ze ook, al werd ons wel geadviseerd om toch niet meer dan 4-6 uur tussen voedingen te laten, al was dat dus nooit het geval haha. Ik zou geen wekker gaan zetten hoor, maar zorg dat de tijd dus niet langer dan 6 uur wordt en hou dat dan alleen voor de nacht. Als hij goed groeit, drinkt, plast en allert is maakt het niet veel uit, vooral niet omdat hij overdag elke 2-3 uur komt voor voeding.
Dat lijkt mij tenminste, hier werd namelijk gezegd dat we na thuiskomst wel naar 6 voedingen mochten gaan, terwijl hij nog echt klein was (2700 gram) en natuurlijk nog 4 weken voordat hij eigenlijk geboren had moeten worden.
Veel succes en geniet van de kleine man!
Liefs,
Marieke