Prematuur en bv

Hoi Meiden

Ik ben de trotse moeder van een twee weken oude dochter. Zij is geboren met 36w3d.
Er was mij al verteld in het zh dat het zou kunnen dat het wat langer duurde voordat ze goed uit de borst dronk. De eerste week hebben we haar extra voeding gegeven dmv vingervoeden alleen had madam al snel dooe dat ze daar geen moeite voor hoefde te doen, dus zijn we daar op aanraden van de vk mee gestopt omdat ze anders nooit aan de borst zou leren drinken. Het enige probleem is nu dat de hele dag draait om voedingen, ze komt elke1 a2  uur en valt na2 min eten in slaap waardoor ik haar weer wakker moet krijgen en een voeding  meestal 3 kwartier tot een uur duurd. Soms slaapt ze 3 uurtjes waardoor ik ook nog een beetje slaap krijg, maar het begint wel op te breken. Ik wil wel graag bv blijven geven omdat ze van de eerste dagen bijvoeding
(4dgn hyopallergene kunstvoeding) direct uitslag kreeg.
Heeft er nog iemand tips????

Groetjes Natalie

Hoi Nathalie,

Gefeliciteerd met de geboorte  je dochter!!!
Als ik in jou schoenen zou staan zou ik een lactatiekundige bellen/laten komen en je "probleem voorleggen"
Ik zou daar niet mee wachten want als je zelf blijft aanmodderen is de kans groot dat je bv op een doodspoor komt en om het dan weer op de rails te krijgen.........
Je schrijft dat je graag bv wilt blijven geven en dat is natuurlijk een super voornemen maar dan zou ik wel nu de koe bij de horens vatten.
Zo'n lactatiekundige heeft toch vaak tips, trucs en ideeen die anderen niet hebben. Meestal ben je er gewoon voor verzekerd!
Wens je heel veel sucses

Groetjes Louise

Hoi

Ben ookniet iemand die kost wat kost bv wil blijven geven. Maar nu ik er mee gestart ben wil ik het ook niet zomaar opgeven, vandaar dit berichtje. In het ziekenhuis is een lactatiekundige langsgeweest. Die zei dat het wel min. 4wkn zou kunnen duren voordat ze uit de borst dronk. Ik had toun alleen  niet verwacht dat het zoveel tijd per dag zou gaan vergen, kan niet eens een dutje doen of rustig eten.
In ieder geval bedank voor je reactie, en als het nog langer duurd ga ik dat ook zeker doen.

groetjes natalie

Hoi,

Ook als eerste van harte gefeliciteerd met je kleintje.
Ik ben 2 mei 2008 moeder geworden van een tweeling en heb ook veel problemen gehad met de borstvoeding.
Ze hadden alle twee prematuur gedrag en de borstvoeding was een heel groot probleem.
Om mijn borstvoeding op gang te houden en genoeg te hebben voor 2 kindjes MOEST ik na elke poging kolven.
Ik was dus aan het aanleggen, na een kwartier proberen, kind doodop en dan een flesje geven, wat met moeite leeg ging omdat ze zo moe waren. Vervolgens was nummer twee aan de beurt en daarna nog kolven.
Ik was dus bijna 24 uur per dag aan het voeden, kolven en verzorgen, als ik 3 uur slaap kreeg was het veel.
Ik had een hele zware zwangerschap achter de rug (ernstige bekkeninstabiliteit), lag al weken in het ziekenhuis en daarvoor op bed in de woonkamer.
Ik had een keizersnede gehad en was dus doodop en het ging helemaal verkeerd met mij.
Op advies van verschillende mensen (huisarts, verloskundige, kraamhulp, wijkverpleegster) ben ik uiteindelijk gestopt met de borstvoeding.
Ik had niet de kracht om door te modderen (in het ziekenhuis al hulp gehad van lactatie verpleegkundige).
Ik sta nog steeds voor de volle 100% achter mijn beslissing en ben er trots op dat ik de beslissing heb gemaakt dat mijn kinderen meer hadden aan een moeder die in staat was hun te verzorgen dan een moeder die hun borstvoeding gaf.

Ze zeggen dat iedereen borstvoeding kan geven, maar als je kindje het niet kan door prematuur gedrag kun jij hier niets aan veranderen.
Vraag inderdaad nog een keer hulp van een lactatie deskundige, maar blijf er niet te lang mee klungelen.
De tijd gaat zo erg snel, je mist zo een heleboel van je kleintje als je zo gefocust bent op de borstvoeding terwijl het niet lukt.

Ik hoop dat het je uiteindelijk lukt en als het niet lukt dan een weloverwogen beslissing kunt maken.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Gefeliciteerd met je dochter!

Ik zal je even over mijn ervaring vertellen.
Mijn dochter is met 37w1d geboren, randprematuur dus, maar ze was ook dysmatuur.

In het begin had ze erg veel moeite aan de borst, viel na 2 of 3 minuten al weer in slaap en leek niet veel binnen te krijgen.
In overleg met een lactatiekundige ben ik toen steeds na het aanleggen gaan kolven en die melk kreeg ze met vingervoeding binnen.
Door haar onhandige drinken zaten we ook aan de tepelhoedjes.
Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen zodra ze wat gegroeid was en haar wangetjes wat dikker geworden waren (dan kunnen ze beter aan de borst zuigen).
De eerste weken zaten we op 10 a 12 voedingen per dag.
Nu ze alweer een paar jaar ouder is drinkt ze alleen bij het opstaan en slapengaan bij me.

Ik zou echt contact zoeken met een lactatiekundige bij je in de buurt, het loont echt de moeite. Want zo te lezen KAN je dochter al heel veel! De voorspelling van de lactatiekundige in het ziekenhuis klopt al niet, want nu met 2 weken doen jullie het al heel goed. En met wat goede begeleiding en een goed plan van aanpak kunnen jullie nog maanden aan de borst genieten. (OK, nu is het nog niet echt genieten, de eerste weken is het echt voor jullie allebei een leerperiode, maar geloof me, dat genieten dat komt!)
Informeer even bij je CB of kraambureau of ze een IBCLC (dan is het iemand die echt gekwalificeerd is) in dienst hebben, of kijk op de site van de Vereniging van Lactatiekundigen (www.nvl.borstvoeding.nl) voor een vrijgevestigde in je omgeving. Als je in de buurt van Zoetermeer. Zwijndrecht  of Limburg woont weet ik nog wel een goede voor je.

Succes! Jullie zijn nu al een heel stuk verder dan wij waren toen mijn dochter zo oud was!

Hallo,

Ik zou zeker een lactatiekundige inschakelen. Deze heeft in de thuissituatie meestal nog wel bruikbare tips. In het ziekenhuis is de borstvoedings toch anders. Je kunt niet op je gemak gaan zitten en lekker alles op je eigen tempo doen. (in een ziekenhuisbed en het ritme van het ziekenhuis is toch anders)
Er zijn eventueel ook borstvoedingshulpsetjes verkrijgbaar in overleg met de lactatiekundige of huisarts. Je kunt je kindje dan gewoon aan de borst leggen en de bijvoeding (eventueel afgekolfde melk) zuigt ze dan ook direct mee. Zo leert ze toch goed aan de borst drinken.

Ik heb een zoontje van ruim 5 weken en krijgt (omdat de borstvoeding bij mij niet lukte) ook hypoallergene kunstvoeding. Hij heeft ook huiduitslag gekregen maar dit is met 2,5 weken vanzelf over gegaan. Je kindje moet hier ook aan wennen natuurlijk.

suc6

Hoi,

Ik vraag mij naar aanleiding van dit topic iets af: wat bedoelen jullie met prematuur gedrag?
Mijn dochtertje is gewoon voldragen, maar was wel erg licht, 2540 gram, dus richting dysmatuur. De borstvoeding was bij mij een groot probleem, ze dronk niet krachtig genoeg (onder andere) en hierdoor maakte ik te weinig melk aan. Er speelden nog andere oorzaken een rol, maar ik ben dus uiteindelijk overgestapt op flesvoeding.
Ik heb nu wel vrede met het feit dat bv niet gelukt is, maar zit toch wel met wat vragen. Waaronder dus de vraag wat prematuur gedrag is. Ik hoop dat jullie dit mij kunnen vertellen.

Aan de topic starter: ik zou zéker een lactatiekundige inschakelen. Eentje die op huisbezoek komt. Dat is bij mij niet goed gegaan, ze hebben me te lang laten aanmodderen en ik kreeg alleen telefonisch advies. Uiteindelijk zelf iemand gezocht en gevonden. Maar tegen die tijd was ik doodop en gaf dat weer problemen.
Wanneer je merkt dat het toch lukt, ga dan niet te lang ermee door. Dit is voor jou niet goed, en voor je kindje ook niet.

Verder hoop ik natuurlijk van harte dat het allemaal goed gaat komen! Ik heb ook wat succes verhalen in mijn omgeving gehoord, dus het kan absoluut goed gaan!

Wat jouw kindje deed zou ik ook onder prematuur gedrag benoemen.

Bij kinderen met een laag geboortegewicht, tegen dysmatuur aan, moet er vanaf het begin door de zorg goed opgelet worden. Drinkt een kind niet efficient, dan moet eigenlijk na een dag al grkolfd worden zodat er met moedermelk bijgevoed kan worden via cup of spuitje.
Jammer genoeg wordt dat vaak over het hoofd gezien en komt er pas actie als baby zwakker is en mama te moe.

Terug
Bovenaan