Prematuur en dysmatuur

A

Anoniem

Guest
Hallo mama's

Ik moet even mijn verhaal kwijt.

Ik ben op 02-07-07 bevallen van Nathan. Ik was toen 34 weken zwanger.
Hij was dus 6 weken te vroeg. Hij was prematuur en dysmatuur. Hij zat
met zijn groei op een kindje van 32 weken, dus hij was erg klein. Hij
was ongeveer 44 cm en 1765gram. Echt een heel klein ventje. Ik had
zwangerschap s vergiftiging dus hebben ze me eerst geprobeerd in te
leiden. Dit ging goed totdat ik 8 cm ontsluiting had, daar moest er een
spoed keizersnee plaats vinden, dus ik was onder algehele narcose en
ook mijn man mocht er niet bij zijn.

Ik werd wakker en gefeliciteerd met de geboorte van mijn zoon. Maar ik kon het er niets bij voorstellen dat hij van mij was. Ik was alleen maar moe ik wilde alleen maar slapen. De eerste dag na de geboorte van Nathan is voor mij ook een grote waas.
Hij heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen, dus toen ik naar huis toe mocht heb ik ook niet echt een kraamtijd gehad. Ons kind lag ik het ziekenhuis en wij waren thuis. Ik heb het daar ook heel erg moeilijk mee gehad. Ik voelde me niet echt moeder. Je leest wel eens dat moeder hun kind meteen na de geboorte herkennen en meteen weten dat dit hun kind is maar dat had ik helemaal niet. Ik heb ook heel erg gevoel gehad dat een "gewone" ons ontnomen is Wij mochten de zorg voor Nathan ook niet doen omdat hij in de couveuse lag. Dit heeft ongeveer een week geduurd toen mochten we wel zelf de luier verschonen mar we moesten toestemming vragen om hem eruit te halen. Pas toen hij niet meer aan de monitor lag toen mochten we Nathan er zelf uithalen en mochten we op elk moment van de dag met hem knuffelen zonder dat we daarvoor toestemming hoefde te vragen. Pas toen begon ik me een beetje moeder te voelen.
Na twee weken in het ziekenhuis te hebben gelegen mocht hij naar huis. Dat was een groot feest!! Hij groeide goed huilde bijna niet en was erg makkelijk. Ik moest wel heel erg wennen aan mijn nieuwe rol als moeder. Maar ik begon een beetje te wennen en toen begon hij vreselijk te spugen. In het begin was het een mondje vol en later hield hij niets meer binnen. Na lang wikken en wegen zijn we met hem naar de huisarts gegaan en die heeft het meteen op laten nemen in het ziekenhuis. Daar heeft hij een echo gehad van zijn maag want zelf de zonde voeding bleef er niet in. Tijdens deze echo bleek hij een verdikte maagspier te ebben en dat hij naar Groningen moest om daaraan geopereerd moest worden. Hij was 5 weken oud en moest geopereerd worden. Dat was een behoorlijke klap voor ons. Dus weer naar het ziekenhuis en toestemming vragen of we ons kind mochten zien en mochten vasthouden. Dus daar ging mijn moeder gevoel. Ik had heel erg het gevoel dat het om een kind ging van een ander en niet van onszelf.
Na de operatie ging het met eten gelukkig weer heel erg goed, hij had honger en at weer heel goed. Allen hebben ze ontdekt dat hij een kleine hartafwijking heeft waardoor zijn hartslag in een keer heel hoog kan worden. Hij heeft na de operatie op de kinder ic gelegen en daar had hij op een bepaald moment een hartslag van 300. Daar schrik je best van. Maar daar heeft hij nu medicijnen voor. En als het goed is is dat nu dan ook onder controle. We moeten nog wel regelmatig terug naar groningen om zijn hartje na te laten kijken maar ik denk dat dit nu wel goed is.
Hij is nu bijna 3 weken thuis en het moeder gevoel begint weer een beetje te komen. Maar ik moet nog steeds erg aan hem wennen. Ik vind het ook heel moeilijk dat ik niet meteen het moedergevoel heb bij hem. Ik voel me dan een vreselijk ontaarde moeder. Ik heb het gevoel dat andere moeders het veel beter doen dan ik omdat ik erg moet wennen aan ons kind.
Ik lucht erg op om het nu een keer te vertellen en ik hoop hiermee ook ander moeders die hetzelfde kennen of die hetzelfde meegemaakt hebben te kunnen laten weten dat ze er niet alleen voor staan dat ik het ook ken. Want ik hoop dat ik niet de enige ben die die heeft.
Ik geniet nu wel heel erg van Nathan en ik ben ook heel erg gek met hem en we groeien nu samen naar elkaar toe. Ik heb nu ook geaccepteerd dat het gevoel moet groeien en dat wij het met z'n drieën wel gaan redden.
Dit is mijn verhaal en het is fijn om het een keer van me af te schrijven.

Heel veel liefs Karin moeder van Nathan nu bijna 8 weken oud.

Hoi karin,

wat een verhaal zeg. Het heeft jullie echt niet mee gezeten. Gelukkig begin je je nu wat beter te voelen. Probeer je niet schuldig te voelen, want daarmee doe je jezelf echt tekort. Je doet alles voor je kindje. Geniet lekker van elkaar. Heel veel sterkte met alles.

groetjes van Marloes

Jeetje wat erg allemaal als ik het zo lees! Het is zeker geen roze/blauwe wolk geweest...maar gelukkig gaat het nu beter. Ik had een dysmatuur zoontje, met 38 weken met een KS gehaald, de eerst twee dagen niets voor hem kunnen doen, behalve de fles geven, maar toen kwam het moedergevoel. Geloof me het komt echt wel. Het belangrijkste is nu dat het beter gaat met de kleine en de rest van je leven mag je er voor hem zijn en mag je hem knuffelen! Geniet van je kleine trots!! En veel sterkte!

Groetjes
Angel

Ik zou inderdaad geen 'tijd verspillen' met je schuldig voelen. Probeer de positieve gevoelens naar boven te halen. Zoals je zegt, je bent gek met hem, dus hou die gevoelens vast. Geniet zoveel als mogelijk is. Het komt echt wel!

Groetjes, Marisa

Hey meis,

Laat je niet uit het veld slaan. Je bent een hele goede moeder, als je je verhaal leest doe je alles voor je kindje!
Ik heb de eerste week ook aan Thijmen moeten wennen, ik heb 16,5 uur proberen te bevallen, toen moest hij met spoed met een ks gehaald worden. De doktoren hebben Thijmen nooit aan mij laten zien, ik schreeuwen op de operatietafel.....
Ik kreeg hem pas een uur na de ks te zien, ik heb nooit het moment 'baby uit de buik en dan even bij mama' meegemaakt.
Lang zo erg niet als jij natuurlijk maar ik weet nu ook niet hoe ik verder moet met Thijmen, hij is mijn alles. Wat ik bedoel is, het komt vanzelf, ik heb de eerste week ook gedacht van is dit wel mijn zoon, hoe weet ik dit, of waarom reageer ik niet zoals andere moeders, of zoals het in de boekjes staat. Hier heb ik mijzelf heel erg schuldig om gevoeld, maar het is allemaal overgegaan in liefde voor Thijmen.....
Dus het komt helemaal goed hoor, met alles...
Bij deze dus even een hart onder de riem en succes voor jou.......geef het tijd...

Groetjes, ellen

Hallo,

Ik ben moeder van Iris en Stijn. Onze Stijn is in maart geboren, dus een maand of 4 ouder van Nathan.
dat is een moeilijke start voor jullie geweest! Ik kan me heel goed indenken dat het moeilijk voor je is om je een voorstelling te maken van die roze wolk waar alle boekjes het over hebben.
Geef jezelf de tijd om uit te vinden wat Nathan leuk vindt, wat hij fijn vindt en hoe hij in elkaar zit. Voor mama's waarbij alles normaal verlopen is, kost dit al een hele tijd en ik kan me voorstellen dat het voor jou nog lastiger is.
Het duurde bij mij ook  wel een week of 7  voordat ik zoiets had van: oh, leuk we hebben er een klein mannetje bij! En voordat ik zijn handleiding begreep: jee daar zijn wat slapeloze nachten overeen gegaan....
En laat je niet gek maken door alle goedbedoelde adviezen. En ik weet niet of je nog kraamvisite krijgt, maar laat je dagen niet overlopen met visite. Neem de tijd voor jezelf, je partner en natuurlijk jullie mooie zoon Nathan!

Veel succes!

groetjes,
Kiki

Hoi Karin,

Nou, jij hebt een hoop meegemaakt in een korte tijd.
Ik ken jouw gevoelens wel hoor. Je bent dus niet de enige.

Even in het kort mijn verhaal. Vorig jaar oktober heb ik een miskraam gehad. Na de curretage ben ik meteen weer zwanger geworden. Deze zwangerschap verliep ook niet echt soepel. In het begin had ik last van heel veel bloedingen en daarna heb ik ongeveer 12 weken met een blaasontsteking rondgelopen. Echt genieten van het zwanger zijn kon ik dus niet. Uiteindelijk bleek de blaasontsteking te worden verwekt door de Streptokokken B bacterie die ik bij me draag (nooit geweten maar dat kwam nu dus naar voren uit een urinekweek). Omdat er een kleine kans bestond dat ik mijn kindje kon besmetten tijdens de bevalling, moest ik in het ziekenhuis bevallen. Ik zou dan antibiotica krijgen toegediend. Dit moest echter wel zeker 4 uur lang anders zou het niet helpen.

Uiteindelijk had ik een supersnelle bevalling waardoor ik die 4 uur niet heb gehaald. De bevalling was ook erg stressvol. Ik werd compleet overdonderd door een weeenstorm waardoor ik al in paniek raakte. Ik heb thuis 1,5 uur de weeen proberen op te vangen en doordat ik bloed verloor zijn we daarna naar het ziekenhuis gesjeesd. Daar bleek ik al 9 cm ontsluiting te hebben. Ik had al persweeen maar die moest ik wegpuffen. Op een gegeven moment ging het zuurstofgehalte van ons kindje naar beneden waardoor hij er zo snel mogelijk uit moest. Voor mij een bevrijding want ik mocht persen! Sven is dan ook na 2 persweeen op 28 juli jl ter wereld gekomen. Tijdens die laatste wee was ik al bijna van de wereld waardoor ik de geboorte ook niet echt bewust heb meegemaakt. Ineens had ik een baby op mijn buik liggen. Erg onwerkelijk allemaal.

We moesten 24 uur ter observatie in het ziekenhuis blijven omdat ze Sven in de gaten wilden houden vanwege die bacterie van mij. Ik vond het er verschrikkelijk. Ik lag met 4 dames op een kamer. Het was nooit eens stil. De verpleegsters hadden bijna geen tijd waardoor uiteindelijk mijn borstvoeding nooit goed op gang is gekomen omdat zij geen tijd hadden om mij er in te begeleiden (ik had namelijk al moeilijke tepels waardoor Sven die niet kon pakken. Ze hadden me moeten laten kolven maar dat hebben ze niet gedaan). Ik kon niet rustig bijkomen van wat er allemaal was gebeurd en lekker knuffelen met Sven was er ook niet bij.
Na een slapeloze nacht mochten we dan toch naar huis. Dat was op een zondag. De kraamhulp was ontzet toen ze het verhaal over mijn borstvoeding hoorde. Sven bleek ook veel te weinig voeding te hebben gehad omdat ze in het ziekenhuis ervan overtuigd waren dat hij wel een dagje zonder kon. Nu was Sven niet al te zwaar en hij zat nog net op het randje van wat toelaatbaar was om af te vallen voor zo'n kleintje.

Op maandag begon Sven geel te zien. De kraamhulp maakte zich 's ochtends nog geen zorgen omdat Sven nog wel at en alert was. Echter, toen zij 's middags wegging, ging hij achteruit. Hij wilde niet meer drinken en we kregen hem niet meer wakker. Ook ging zijn temperatuur omlaag. Dat is een teken dat hij misschien toch besmet kon zijn met mijn bacterie. Iets wat in het ergste geval tot een hersenvliesontsteking kan leiden. De verloskundige nam geen risico en stuurde ons 's nachts terug naar het ziekenhuis. Daar werd Sven opgenomen. Uiteindelijk heeft hij er een week gelegen. Gelukkig was hij niet besmet met de Streptokokkenbacterie maar hij heeft het toch zwaar gehad. Hij had een te hoog billirubinegehalte (waardoor hij  dus geel ging zien) en zijn bloed was te dik waardoor hij heel sloom en lusteloos werd. Hij zat dus eigenlijk in een  vicieuze cirkel. Hij was te moe om te drinken maar als hij  niet dronk werd zijn bloed niet dunner. Aan het einde van de week kreeg hij ook nog een buikgriepvirus waardoor hij al zijn eten er weer uitgooide. Het was zo zielig.  Mijn man en ik hebben een week in het Ronald McDonaldhuis doorgebracht.

Van een mooie kraamtijd kan ik dus ook niet praten en ook ik vond het moeilijk om van ons knulletje te kunnen genieten. Want ja, in die week stond alles in het teken van eten. Sven moest eten want anders werd hij niet beter. Alleen had hij de kracht er niet voor dus was het elke keer weer een gevecht. Daarnaast probeerde ik toch te kolven want moedermelk was het beste voor hem. Alleen lukte het maar niet. Ik kwam niet verder dan 20cc.

Eenmaal thuis maakte ik me zo'n zorgen over hem. Zou het nu wel goed gaan? Zou hij blijven eten? Bij elk piepje stond ik aan zijn bed.

Nu gaat het gelukkig goed met hem en eet hij als de beste. Maar nu nog kijk ik vaak naar hem en denk dan: ben jij echt mijn zoon??????
Onze kraamhulp zei destijds ook dat het heel normaal is dat je aan een kindje moet wennen. Ja, je hebt het 9 maanden bij je gedragen maar dan nog is het zo dat je van de ene op de andere dag een kind in je leven hebt. Andere mensen die je voor het eerst ziet, moet je toch ook leren kennen?

Ik heb mezelf ook de tijd gegeven om mijn leven weer opnieuw in te delen. Nu met Sven erbij. En ja, ik geniet van hem en kan hem al niet meer wegdenken maar soms ben ik nog steeds op zoek naar de goede draai. Maar dat geeft helemaal niets. Het hele leven is immers een zoektocht, toch?

Groetjes,
Maike
Mama van Sven

Terug
Bovenaan