Prematuur kindje en creche?

<p>Zijn hier mamas met premature kindjes die naar de opvang gingen? Hier een prematuurtje geboren (34wk) en nu inmiddels 15 weken. Nu wil ik hem niet naar de creche sturen maar zijn zus van 2,5 jaar wel. Ze ging eerst ook naar de creche maar moest stoppen omdat de kleine prematuur geboren werd. Ook was ze erg vaak ziek door de creche dus ben ik bang dat ze weer vaak ziek wordt en het dan natuurlijk mee naar huist neemt en de baby ook ziek wordt.</p><p> </p><p> </p>

Is je kindje verder helemaal gezond, of zijn er nog steeds gevolgen van de premature geboorte? Mijn zoontje is destijds met 36 weken geboren, officieel ook prematuur dus. Hij was echter vanaf het begin af aan een kerngezonde baby, dus ik heb me gelukkig nooit zorgen hoeven maken om zulke dingen.
Ik snap goed dat je het spannend vindt, maar ook dit kleintje zal een keer weerstand moeten gaan opbouwen, dus dat ziek zijn gaat sowieso een keer gebeuren. Als hij verder dus in orde is, zou ik er denk ik toch voor kiezen om je oudere dochter weer naar de creche te laten gaan. Als hij nog steeds extra kwetsbaar is, zou ik het denk ik nog even aankijken.

Ik snap inderdaad dat dit spannend voor je is! Echter heb ik hier geen ervaring mee mbt prematuur kindje. Wel heb ik ondervonden dat onze zoon minder vaak tot niet ziek/verkouden was toen hij bij de gastouder zat. Zij was erg hygiënisch en daar zijn natuurlijk minder kinderen. Inmiddels zit onze zoon op het kdv omdat we verhuisd zijn. Nu is hij echt vaker verkouden.
Misschien een overweging om je kindje naar een gastouder te brengen? Zo kan ze ook fijn spelen met andere kindjes!

Succes!

Liefs

Mijn dochter is met 35 weken geboren. Zij is toen ze 17 weken was (dus eigenlijk 12) gewoon naar de opvang gegaan. Zij heeft ook een KMA. Ze is zeker bij periodes vaak ziek. Haar eerste griepje kwam met 4 maanden (excl correctie weer). En met de lockdown weer even 2 maanden niet. Nu met het mooie weer ook alweer een maand niet. Verder was het soms wel elke week raak. Op dat soort momenten vind ik het erg zielig voor haar. Alles heeft max een halve week geduurd. Soms was het na 2 dagen al over. En ze heeft niet overal even veel last van gehad. Een gewone verkoudheid was ze overdag gewoon zichzelf van, slapen ging wel lastiger. Met hoge koorts is ze wel heel zielig. En met een buikgriep heeft ze even aan het infuus gelegen, 10 mnd was ze toen. 
Ik hoop dat ze volgend jaar al minder vaak ziek wordt omdat haar weerstand wel groeit. 
Overigens heb ik niet het gevoel dat ze altijd maar ziek is. Dat gevoel komt in een heftige periode wel opzetten. Maar voor mijn gevoel nu is ze niet zo heel vaak ziek. Ik denk zo'n 10 keer in 9 maanden tijd? Dat klinkt heel veel. Maar als je het meemaakt... Tja het valt wel mee? Ze heeft ook hele maanden niks. 

Terug
Bovenaan