Prematuur ontwikkeling

Hallo,

Mijn zoontje is geboren op 33 weken en is nu eigenlijk -1,5week. Hij was uitgerekend voor 3 oktober. Nu vraag ik mij af of je qua activiteit en ontwikkeling ook pas vanaf die 40 weken kan beginnen te rekenen? Hij slaapt nu heel veel en voor de rest zit er nog niet echt veel leven in. Moet ik het nu nog bezien als 'tijd in de baarmoeder'? Hij is nu 5 weken oud.

Groetjes
 
ik heb er geen verstand van maar ik had laatst gesprekje met mn moeder en die zei dat ik optijd was geboren en mn zusje maar een weekje te vroeg maar die hele week heeft ze geslapen en toen was het ineens floep net of ze op de uitgerekende datum er pas was heel veel rondkijken ineens etc.
dus kan best
 
Mijn zoontje is geboren met 32 weken en 3 dagen. Hij heeft uiteindelijk 2 weken in de couveuse gelegen. En 4 dagen buiten. Hij mocht daarna naar huis. In het begin is mij verteld dat hij waarschijnlijk tot uitgerekende datum in couveuse zou kunnen blijven. 
Hij deed het elke dag heel goed, en was heel sterk. Hij is nu inmiddels 2,5 jaar en merk persoonlijk geen achterstand. Ik heb ooit meegekregen van het consultatiebureau dat wij altijd twee maanden korter moeten rekenen. Dit heb ik nooit gedaan, omdat ik hem als een gewone baby wou behandelen. Ook op de opvang en voorschool vinden dat hij het goed doet. 
Baby’s slapen nu eenmaal veel. En die rust hebben ze ook nodig. Maak je daar maar niet druk om. En de ontwikkeling verschilt per kind. Prematuurtjes zijn meestal ook slimme mensen is mij vertel haha
heel veel sterkte 
 
In het begin zou je de leeftijd meer kunnen corrigeren omdat het verschil dan vaak nog groot is, maar naar loop van tijd worden verschillen toch groter (de ene baby rolt met 4 maanden de andere met 8 maanden, de ene loopt met 12 maanden los de andere met 18 maanden, en zo word het tijdspanne van dingen kunnen groter) en valt het steeds minder op dat je baby te vroeg is geboren.
 
Een prematuur reken je vanaf de uitgerekende datum qua ontwikkeling. 
Over het algemeen lopen ze iets voor op deze datum maar ze rekenen vanaf gevoorte levert vaak op dat ze achter zijn qua ontwikkeling. 
Onze zoon geboren met 31,6 rekenen we echt vanaf uitgetekende datum. Op sldeze datum loopt hij ongeveer 2 weken voor. 
 
Terug
Bovenaan