Prematuur

Hi,
Ik maak me een beetje zorgen over de ontwikkeling van ons zoontje. En ben op zoek naar wat ervaringen omtreft de ontwikkeling van jullie te vroeg geboren kindje (36weken)
ik weet dat je met de gecorrigeerde leeftijd moet rekenen maar dan nog voelt het heel vreemd en maakt t me soms wel onzeker.
Bijv nu 3 maanden oud en lacht nog niet echt.. af en toe maar niet dat je elke dag daar groei in ziet.
Wil vaak geen oogcontact? Ene moment wel andere x echt helemaal niet.
Handjes zijn ook nog niet echt ontdekt apart van dat ze zo nu en dan zn mond in gaan.
Het voelt zo dubbel en totaal niet herkenbaar bij ons andere kindje (niet te vroeg geboren)
Maak ik me te druk en moet ik gewoon geduld hebben?
Liefs
 
Misschien is het handig om te noteren wat je ziet met welke leeftijd. Kan zijn dat je kindje gewoon iets meer tijd nodig heeft of veel prikkels ervaart, maar mocht het meer zijn dan heb je al een soort dossier om mee aan de slag te gaan.
 
Hallo,

Onze dochter is met 34 weken geboren. Voor ons de eerste dus we hebben ook niets om mee te vergelijken. Ons is verteld dat de meeste prematuren met 2 jaar weer gelijk lopen wat ontwikkeling betreft met leeftijdsgenoten. Dus ze hebben 2 jaar de tijd om de eventuele achterstand als ze die hebben in te halen.

Wij hebben de eerste maanden totaal niet gekeken of ze qua ontwikkeling op haar kalenderleeftijd zat of op de gecorrigeerde leeftijd. Als ik nu terug kijk was ze de eerste maanden idd iets later met de "mijlpalen" die bij die maanden horen.

Ze is nu 9 maanden en ze doet het super goed. Ze zit aardig wat ontwikkeling betreft op 9 maanden en niet op 7,5.

Ik zou zeggen maak je niet te veel zorgen, alle kinderen ontwikkelen zich in hun eigen tempo. En over het algemeen zijn prematuren kleine overlevers dus daar zit vaak wel pit in.

Focus je niet op wat ze zogenaamd allemaal al moeten kunnen. Ze doen het in hun eigen tempo. Het komt vanzelf wel. 3 maand is nog heel vroeg als je je bedenkt je er eigenlijk nog een maand van af moet trekken.

Probeer te genieten het komt goed!

Groetjes
 
Terug
Bovenaan