Prenataal kolven

Geen ervaring, wel informatie :)
Prenataal kolven doe je alleen om een klein voorraadje te hebben voor als je verwacht dat je kindje na de geboorte bijgevoed moet worden. Het helpt niet om je productie alvast op gang te brengen. 

Liefst kolf je met de hand. Het gaat vaak maar om hele kleine beetjes, druppels, die in een kolf al gauw kwijtraken in de onderdelen. Je kolft dan in een bakje of vangt de druppels op in een spuitje. In de koelkast bewaren en als het dezelfde temperatuur heeft kun je meerdere keren bij elkaar voegen en invriezen. Spuitjes met dop kun je bij de apotheek halen, bijv van 5 ml. 

Meestal wordt geadviseerd om vanaf 37 weken te starten vanwege risico op vroeggeboorte. Maar als je geen seksverbod hebt gekregen van verloskundige of gynaecoloog kun je ook kolven, daar komt minder oxytocine bij vrij dan bij seks. 

Ken je het artikel van la Leche league over prenataal kolven? https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/284-colostrum-afkolven-tijdens-de-zwangerschap

Ik heb het gedaan en was heel blij dat ik het heb gedaan! Ik had een behoorlijke voorraad en heb het gedaan ivm borstverkleining.

Ik ga het bij nummer 2 nu weer doen

Ik ga woensdag uitleg krijgen en vervolgens starten. Doordat ik zwangerschapsdiabetes heb is dit een advies wat gegeven is door het ziekenhuis.
Het lijkt mij enorm bijzonder, maar ik zie er niet tegen op. En als het niet lukt, dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan voor onze kleine man straks.

Ook ik heb het gedaan ivm een borstverkleining in het verleden. Het prenataal kolven deed ik met de hand. Ik deed het volgens mij twee keer per dag maar weet dit niet zeker meer en bewaarde het in spuitjes die ik bij de apotheek had gehaald. Ik had de hoop dat het daarna beter op gang zou komen. Maar heel veel is er bij mij nooit uit gekomen. Ik heb alles uit de kast gehaald en uiteindelijk heb ik 4 weken max 2 flesjes per dag borstvoeding kunnen geven. Aan de borst kreeg mijn zoontje niet genoeg, daarom moest ik alsnog bijvoeden met kunstvoeding. Ik heb zo'n hele goede krachtige kolf gehuurd, omdat er bij andere kolfapparaten er te weinig uitkwam.

Terug
Bovenaan