Prenataal onderzoek - wel of niet?

Hallo dames,

Vorige week m'n eerste echo gehad (7wk3dgn). Daar de vraag gekregen of ik het prenatale onderzoek wil laten doen.

We zaten op de roze wolk, hartje klopte en ineens baf daar lagen we voor ons gevoel keihard op de grond!

Als je kindje een chromosoom afwijking heeft zou je het dan willen houden? Pffff moet ik dat nu al weten? Hoezo? Ik weet nog niet eens of m'n kindje wel of niet gezond is... Maargoed morgen een nieuwe echo omdat ik voorbij de 8 weken moest zijn en dan moeten we het weten.

Ik vind het een hele moeilijke beslissing. Ik ben bijna 30, het zit niet in de familie, tsja... Wat te doen?

Hoe hebben jullie deze beslissing gemaakt??

Hoi,

Ik worstel met hetzelfde dilemma. Ben in verwachting van mijn derde kindje. De vorige keren heb ik het niet laten doen... maar nu ben ik 6 jaar ouder.... ik twijfel heel erg.

Down zou voor mij geen reden zijn de zwangerschap te beëindigen.... maar die andere chromosoom afwijkingen? Waarbij de levensverwachting minder dan een jaar is.... wat doe je het kindje, jezelf en de andere kinderen binnen het gezin aan?

Ik moet vrijdag definitief beslissen.... LASTIG!!!!!

Hoi Maria,

Wij hebben toen bedacht; Willen we  verder gaan in de "voor onderzoeken" als uit dit onderzoek komt dat er een verhoogde kans is op een afwijking, met alle risico's voor de baby en eventuele consequenties die eraan vast zitten? Ons antwoord was hierop ja, en zodoende hebben we het onderzoek gedaan. Als jullie antwoord hierop nee is zou ik het niet laten onderzoeken. Weet je dan krijg je misschien te horen dat er een verhoogde kans op... is, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo is, een verhoogde kans is ook nog een kans dat het niet zo is, en andersom is het ook, een kleine kans op een afwijking is ook een kans.

Als je het mij vraagt: alleen laten doen indien jullie bij voorbaat bereid zijn de (zeer zware) consequenties te aanvaarden, ik bedoel verder onderzoek met de nodige risico's voor de baby ... en verder dan dat. Anders niet laten doen en genieten van je zwangerschap en jullie kindje met liefde groot brengen.

Groetjes en toi toi met het maken van dit besluit!

Hoi Jojo,
Welke leeftijd heb je nu dat je dit nu misschien toch wel wilt doen? Was je tijdens je vorige zwangerschappen niet onzeker dat het misschien toch niet goed was??
Wat zien we bijv. bij de 12 en de 20 weken echo? Ze checken dan niet de nekplooi als je niet aan het onderzoek wilde deelnemen?

Hoi Lentezunke,
Ja als ik ja zeg wil ik ook door, maar ik weet niet of ik de consequentie wel aan kan om het weg te laten halen.
M'n gynaecoloog zei dat ik niet alleen mee mag doen om te weten te komen of m'n baby wel of niet een afwijking heeft, maar dat ik dan ook door moet gaan en eigenlijk dus al moet weten dat ik het weg wil laten halen als er een chromosoomafwijking wordt geconstateerd. Ik vind het nogal wat.

Bedankt voor jullie beide reacties...ik vind het zo ontzettend moeilijk!

Terug
Bovenaan