Hallo!
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, vorig jaar. Was toen 36. Volgens de officiele richtlijnen mogen verloskundigen je dit overigens niet voorstellen, je moet zelf met de vraag komen.
De belangrijkste vraag nadat wij een doorverwijzing hadden gekregen voor prenataal onderzoek, was : waar leg je de grens? Wat vind je wel acceptabel en wat niet? Wij konden daar echt geen antwoord op geven en vonden het ook bizar om over na te denken. Uiteindelijk gekozen voor de uitgebreide echo met 5 maanden en verder niets. En alleen vanwege het feit dat wij reeds 2 dochters hebben en hun niet wilden opzadelen met evt. ernstig lichamelijk gehandicapt broertje/zusje.
Vooral ook het idee dat je een foutieve, negatieve uitslag bij een gezond kind zou kunnen krijgen, waarbij je dus de zwangerschap van een gezond kind zou afbreken, vond ik niet acceptabel.
Daarbij komt nog dat ik op het moment dat ik 5 maanden zwanger zou zijn, het niet meer over mijn hart zou kunnen verkrijgen om de zwangerschap af te breken.
Uiteindelijk is ons zoontje vlak voor de echo overleden en dood geboren. Niemand weet waarom. Eerder gemaakte echo's en onderzoek hebben nooit aanleiding tot zorg gegeven. Ook na de geboorte is niets afwijkends gevonden. Zekerheden kun je dus niet krijgen.
Ik weet echter nu wel wat het is om vroegtijdig te moeten bevallen van een kindje dat nooit zal leven. En geloof me, dat is een ervaring die ik niemand toewens.
Ik ben nu weer zwanger en sta weer voor dezelfde keuze.Ik realiseer me nu meer dan voorheen dat deze ervaring ook iets is wat ik mee moet nemen bij het besluit tot een prenataal onderzoek bij mijn huidige zwangerschap. Kan ik, naast de keuze voor prenataal onderzoek, ook de keuze voor het vervolg aan, als het niet goed mocht zijn? Kan ik het nog een keer aan, om te moeten bevallen van een baby die niet verder zal leven?Het zijn allemaal zaken waar je liever niet over nadenkt, en ik wil je niet bang maken, maar als je eenmaal de eerste keuze gemaakt hebt, kun je niet meer om de evt. vervolgkeuzes heen. En dat is zeker iets om te overdenken, vind ik.
Veel succes!