Prenatale depressie, iemand ervaring?

Hoi meiden,

Helaas kan ik niet erg van mijn zwangerschap genieten en vroeg me of dit herkenbaar is voor jullie?

Tijdens mijn vorige zwangerschap zat ik ook niet echt op de spreekwoordelijke "Roze Wolk", maar tijdens deze zwangerschap zit ik nog beroerder in mijn vel.

Nu is er ook wel een verschil tussen de zwangerschapppen: Op mijn eerste zwangerschap hebben we een behoorlijke tijd moeten wachten, dus toen we eindelijk na 12 weken een goede echo kregen, was ik natuurlijk ontzettend blij. Toch vond ik tot mijn grote teleurstelling zwanger zijn lang niet zo leuk als ik gehoopd had. Met name mijn groeiende buik heb ik veel moeite gehad. Het feit dat je dat geweldig moet schijnen te vinden hielp ook niet echt.

Deze zwangerschap heeft mij eigenlijk een beetje overvallen. Omdat het de eerste x zo lang duurde besloten mijn man en ik na de 1e verjaardag van onze dochter weer voor een 2e kindje te gaan. Tot mijn grote schrik was het deze x echter al na 2 rondes raak. Ik realiseer me dat dat vreselijk ondankbaar lijkt en dat is dus een van de redenen waardoor ik niet echt geniet.

Ik kan me ook zo verschrikkelijk schuldig voelen tegen over onze dochter, ze is een gevoelig kindje dat erg aan mij hangt, het idee dat mijn aandacht straks verdeeld moet worden tussen 2 kindjes, daar kan ik moeite mee hebben. Nuchter bekeken weet ik dat het heus allemaal los zal lopen en dat Eva het juist gezellig zal hebben met de baby, maar zeker voor het slapen gaan word ik overvallen door dit soort gedachtes.

Ook nu ervaar ik weer die druk van het op die Roze Wolk moeten zitten en trots zijn op en blij zijn met je groeiende buik terwijl ik dat dus totaal niet herken.

Nu las ik op internet een aantal dingen waar ik behoorlijk van geschrokken ben; in het geval van een prenatale depressie (ja, dat bestaat echt) kan dat de ontwikkeling van de baby vertragen (HELP!!) en het kan zich ontwikkelen tot een postnatale depressie (NEE!!)

Ik houd me maar vast aan de gedachte dat ik de vorige x na de bevalling heeeel gelukkig was met mijn baby...

Groetjes Marieke

Hey Marieke,

Ik heb ook depressieve gevoelens gehad tijdens deze zwangerschap (2e kindje). Een combinatie van maar doorgaan en hormonen. Ik heb daarom ook contact gezocht met de huisarts en de bedrijfsarts. Je kunt hiervoor medicijnen krijgen (antidepressiva) maar dat wilde ik liever niet omdat ik helemaal niet blij werd van wat ik in de bijsluiter las. Maar er moest wel wat gebeuren want het kon zo echt niet langer. Daarom heb ik radicaal in mijn programma geschrapt. Ik ben een aantal weken thuis gebleven en ben daarna weer rustig begonnen met werken. Daarnaast ben ik veel gaan wandelen en... hoewel ik eerst wat sceptisch was, merk ik wel dat het mij helpt. Even wat tijd voor mezelf. Ik heb ook elke dag in een schriftje geschreven wat ik gedaan had, waar ik energie van kreeg en wat me energie kostte en hoe ik me voelde. Ook gaf ik elke dag een cijfer. Inmiddels (het speelde begin juli) kan ik zeggen dat ik me een stuk lekkerder voel en met vertrouwen de zwangerschap en de komst van het tweede kindje tegemoet zie!

Zet em op!

Lfs Fleur

Hey Marieke,

Zeg niet dat je ondankbaar lijkt! Want dat is niet zo! Niet iedereen kan genieten van haar zwangerschap, om welke reden dan ook. Niet voor iedereen is de roze wolk weg gelegd.

In mijn vorige zwangerschap had ik ook depressieve gevoelens. Ik dacht dat zwanger zijn geweldig was! Een en al feest, leuke dingen kopen voor de baby, alle positieve aandacht. Maar wat viel dat tegen. Ik genoot er helemaal niet van! Ik wilde de baby heel graag, dat wel. Praatte ook wel lief tegen hem, maar de hele zwangerschap kon me gestolen worden. De ha heeft mijn depressieve gevoelens niet onderkend, verkeerd ingeschat. Daar ben ik pas later achter gekomen met mijn huidige ha. Een deel van mijn probleem kwam ook voort uit het niet kunnen slapen. Inmiddels zijn we er achter dat mijn slaapprobleem waarschijnlijk met hormonen te maken heeft (niet alleen tijdens het zwanger zijn) en kan ik heel anders in deze zwangerschap staan.

Praat! Met je ha of je vk. Laat weten dat je je zo voelt. Met praten los je al een heleboel op. En laat je niet gek maken door alle vrolijke verhalen! Ik dacht ook dat ik alles leuk moest vinden, maar dat is echt niet zo. Zwanger zijn is echt geen pretje. Probeer mensen te vinden die er net zo over denken. Praat desnoods met maatschappelijk werk als je bij je ha of vk geen luisterend oor vind.

Heel veel sterkte.

Gr. Tamara.

Hey Marieke,

Zeg niet dat je ondankbaar lijkt! Want dat is niet zo! Niet iedereen kan genieten van haar zwangerschap, om welke reden dan ook. Niet voor iedereen is de roze wolk weg gelegd.

In mijn vorige zwangerschap had ik ook depressieve gevoelens. Ik dacht dat zwanger zijn geweldig was! Een en al feest, leuke dingen kopen voor de baby, alle positieve aandacht. Maar wat viel dat tegen. Ik genoot er helemaal niet van! Ik wilde de baby heel graag, dat wel. Praatte ook wel lief tegen hem, maar de hele zwangerschap kon me gestolen worden. De ha heeft mijn depressieve gevoelens niet onderkend, verkeerd ingeschat. Daar ben ik pas later achter gekomen met mijn huidige ha. Een deel van mijn probleem kwam ook voort uit het niet kunnen slapen. Inmiddels zijn we er achter dat mijn slaapprobleem waarschijnlijk met hormonen te maken heeft (niet alleen tijdens het zwanger zijn) en kan ik heel anders in deze zwangerschap staan.

Praat! Met je ha of je vk. Laat weten dat je je zo voelt. Met praten los je al een heleboel op. En laat je niet gek maken door alle vrolijke verhalen! Ik dacht ook dat ik alles leuk moest vinden, maar dat is echt niet zo. Zwanger zijn is echt geen pretje. Probeer mensen te vinden die er net zo over denken. Praat desnoods met maatschappelijk werk als je bij je ha of vk geen luisterend oor vind.

Heel veel sterkte.

Gr. Tamara.

Hey Marieke,

Heel veel sterkte.

Gr. Tamara.

Hey Marieke,

Ik ken jouw gevoelens ook wel een beetje nu. Het is bij mij iets anders gegaan dan bij jou, en ik kan er nu ook wel van genieten maar soms vliegt het me naar de strot! We hebben een hyves voor dames die moeilijkheden hebben gehad voor/ rondom en na de bevalling van hun kindje. De meeste hebben te maken gehad met een depressie, en de verhalen lopen nogal uit een! Als je wil kun je lid worden van deze hyves. We zijn nu momenteel met 16 vrouwen, en kunnen heel veel steun en altijd een luisterend oor hebben bij elkaar. Tevens is er ook een VK aanwezig die je eventueel je vragen kan stellen!

Zet m op meid en je bent niet allleen!

Liefs Janne

http://geenrozewolk.hyves.nl/

Hee meid,

Wel herkenbaar hoor.
Na mijn 2de bevalling heb ik meteen een postnatale depressie gehad waar we pas na 3 maanden achter kwamen.
Toen we wel een derde kindje wilden hebben we er lang over na gedacht, allebij zijn we bang dat het terug komt.
We zijn er toch voor gegaan. Maar na 11 weken begon ik te bloeden, nar 14 a 15 weken zijn we er bij de gyn achter gekomen dat de placenta verkeerd lag en als het te veel bleef bloeden konden de vliezen breken en zouden we ons kindje verliezen. Ik mocht bijna niks meer doen om het bloeden zo te beperken. Na 19 weken was de placenta opgetrokken en was het gevaar geweken. Met 21 weken kregen we een slechte 20 weken echo, ons kindje zou een slokdarmafwijking hebben. 1,5 week later bleek het toch niet zo te zijn.
Dus het begon al niet fijn. Al snel kreeg ik ook lichamelijke klachten. Ik kon niet genieten van mijn zwangerschap, ik bleef altijd in mn achterhoofd houden dat het mis kon gaan. En na de bevalling wilde ik al helemaal niet over na denken!! Ik ben zo bang. Ik sluit mezelf een beetje af van de zwangerschap, omdat ik bang ben voor wat komen gaat.
Inmiddels ben ik 35 weken en gaat het lichamelijk steeds slechter, ik slaap al weken niet meer. En nu de bevalling dichterbij komt word ik steeds banger.
Van de week hebben we te horen gekregen dat wel weer een erg grote baby krijgen waar ik ook al zo bang voor was. Ik zag het helemaal niet meer zitten, en dat heb ik vanmorgen ook tegen mijn vk verteld. Zij heeft me kunnen geruststellen en ik word goed in de gaten gehouden.
Ik vond het fijn om er met de vk over te praten. Misschien kun jij dat ook doen.
Ook mijn partner is er van op de hoogte en we kunnen er samen over onze angsten praten.

Wel baal ik er erg van dat ik niet van de zwangerschap kan genieten. het zal de laatste zijn en ik had er zo naar uit gekeken om zwanger te zijn. Ik probeer me zelf er tot toe te zetten om er wel van te genieten omdat ik weet dat ik er anders spijt van krijg, maar helaas, het lukt me (nog) niet.

Je moet er echt veel over gaan praten, dat helpt echt goed. En zorg dat je je vitamines neemt!! Dit heeft heel veel invloed op je gesteldheid. Vooral de vitamine B en zink en magnesium.

Heel veel sterkte, ik hoop dat je er uitendelijk toch wat van kunt genieten.

Liefs, risje

Goedemorgen,

Het klopt inderdaad dat die vitamines belangrijk zijn! Ik slikte eerst gravitamon en ben op advies van een vriendin naar een reformhuis gegaan. Daar kreeg ik een multivitamine van Orthica (Prena Fem) en magnesium met vitamine B6 van Solgar. Hierin zitten natuurlijke ingrediënten ipv syntetische. Ik heb echt het idee dat ik me daardoor beter ging voelen.

Misschien werkt het bij anderen ook. Succes en een fijne dag gewenst!

Terug
Bovenaan