<p>Hoi dames!</p><p>iemand toevallig die bekend is met een prenatale depressie? Ik ben momenteel ruim 37 weken zwanger, en gisteren heeft de psychiater van de pop-poli bij mij de diagnose prenatale depressie gesteldn. Ik loop al vanaf wk 15 geloof ik bij de pop-poli vanwege mijn verleden met een eetstoornis. Ik vond het aankomen en groeien zo moeilijk dat ik uit voorzorg hier naar toe ging. Nu mag ik niet klagen, lichamelijk dan. Ik heb echt nergens last van. Slaap prima. Nergens pijn. Kan nog 15km wandelen.. En, als ik iedereen mag geloven, heb ik een mooi buikje.</p><p>momenteel komt er gewoon niks uit me. Ik zit sinds Mn verlof elke dag een beetje als een dood vogeltje op de bank voor me uit te staren. Met uren durende huilbuien per dag. Om... niks. Genoten van mijn zwangerschap heb ik geen enkel moment, daar ben ik denk ik gewoon te nuchter voor. Ik zag de 9 maanden altijd als een must om een kind te kunnen krijgen. Ik heb de gehele zwangerschap fulltime doorgewerkt, dat mis ik nu ook echt. Maar ik was ook altijd een enorm slechte niks-doener. Samen met de psych voor mijn verlof ook bedacht hoe rustig mijn verlof door te komen. Elke dag een rustig klusje zeg maar, dat ik ook lekker aan mijn verdiende ontspanning enzo toe zou komen. En nu, er gebeurt werkelijk niks en het interesseert me allemaal niks. Het getrappel vind ik niet meer leuk. Mijn buik voelt als ‘niet van mij’. Het is als een vervreemding van mijn eigen lijf, en baby. Als mijn dochter nu geboren wordt, heb ik zelfs een kleine uitdaging. Mijn huis is er nog niet eens klaar voor. Nesteldrang? Schoonmaakaanvallen? Mij compleet onbekend. Schattige babykleertjes kunnen me gestolen worden. Vriendinnen die koffie willen drinken? Bespaar je de moeite..</p><p>normaal gesproken zou er in mijn situatie antidepressiva voorgeschreven worden. Maargoed, gezien mijn termijn niet echt verstandig meer. Voordat dat aanslaat, juiste dosis, en evt gevolgen voor de baby: dat gaan we dus niet doen. Dinsdag heb ik een afspraak bij de gyn. Zij gaat kijken hoe ver mijn lichaam al is. En daarna wordt er waarschijnlijk een inleiding gepland. Waar ik ook weer verdrietig van word, want ik kan blijkbaar niet eens mijn zwangerschap uitdragen. Daarnaast wordt borstvoeding mij afgeraden, nog een puntje wat voelt als falen.</p><p>ik weet ook niet wat ik hiermee wil bereiken. Herkenning misschien? Verder ben ik bang dat deze prenatale depressie overgaat in een postnatale depressie. Maar dat zullen we van de week in het ziekenhuis verder bespreken..</p>