Prenatale depressie....

Hey hey,

nou zoals de titel het al zegt.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik toch echt last heb van een prenatale depressie.

Mijn vraag is nu heeft iemand er ervaring mee, en hoe heb jij dat opgelost of hoe is dat verlopen want ik weet echt niet wat ik moet doen nu.

groetjes wijdrietjes

Hoi,
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn nicht wel. Zij is in april uitgerekend. Zij loopt bij een psycholoog en slikt medicijnen. ik hoop voor je dat jij niet aan de medicijnen hoeft. Ik zou proberen te gaan praten met een psycholoog. Blijf er in ieder geval niet mee rondlopen. Begrip van anderen is moeilijk te krijgen, omdat iedereen maar zegt dat je blij moet zijn. Succes! Wanneer ben je uitgerekend?
Groetjes Wendy

Hi,

Bij mijn vorige heb ik ook tegen een depressie aangelopen. Deze is toen niet onderkend. Mijn problemen werden geweten aan mijn slechte slapen en ik kreeg daar slaaptabletten voor. Toen ook mijn vader nog eens ernstig ziek werd, werd alles daar op geschoven. Mijn moeder heeft zich in die tijd ernstig zorgen gemaakt of ik wel blij zou zijn met het kindje, want ik schijn er soms best negatief over gedaan te hebben. Ik heb dat zelf minder in de gaten gehad.

Pas veel later, ruim na het overlijden van mijn vader, kwam ik er met een nieuwe huisarts achter dat ik bijna een depressie heb gehad: pre-partum uitputting noemen ze dat met een mooi woord. Ik heb dus geen medicatie gehad tijdens de zwangerschap, maar wel ruim daarna.

Ik denk dat je in ieder geval hulp "moet" zoeken in de psychologische sfeer. Iemand die je kan begeleiden en de oorzaak van deze depressie kan achterhalen. Want als je weet waarom je depressief bent, ben je al op de helft. Het feit dat je het zelf ook onderkend, is al heel goed.
Of je dan ook nog medicatie zou willen, zou je dan kunnen doen in overleg met de psycholoog/psychotherapeut, maar ik heb wel eens verhalen hier gelezen dat dames die dat hadden, zeer streng onder begleiding waren van het ziekenhuis. niet alleen om de complicaties van de medicatie. Bedenk ook dat je kindje er van onder invloed kan zijn.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en hoop dat je snel geholpen wordt.

Gr. Tamara.

officieel geen ervaring mee wel jaren geleden gehad maar toen was ik niet zwanger... af en toe wel behoorlijk bang dat terug kom... voel me ook steeds raar maar schuif t steeds op hormonen af weet niet of dat nou zo goed is maar jah

Oke, dat ging niet helemaal goed.
Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die in een soort van zwangerschapsdepressie zitten/hebben gezeten. Ben nu voor de 3e keer zwanger, maar ben ook voor de 3e keer een soort van depressief aan het worden. De meeste mensen incl. verloskundige gaan er nogal luchtig mee om en geven als advies toch maar vooral te genieten. En als dat nu gewoon niet gaat? Tja, dat weten ze dan niet. Na mijn 1e zwangerschap duurde het wel zeker 8 maanden voordat ik kon gaan genieten van mijn kleintje. Na de 2e zwangerschap merkte ik direct na de bevalling al een verschil en kon ik na een dag of 2 zeggen dat ik echt op een rose wolk zat. Nu ben ik net 8 weken zwanger en voel ik het alweer aankomen. Normaal ben ik echt een vrolijk mens en depressies zijn me echt vreemd, maar ja. Ik heb me voorgenomen om deze keer op tijd aan de bel te trekken en heb daarom een afspraak gemaakt met de huisarts. Ik laat het niet gebeuren dat deze zogenaamde depressie mijn zwangerschap en mijn humeur verpesten. Nou wijdrietjes heel veel succes en go for it!!
Groeten DaanJelle

hey hey,

Bedankt voor de reacties.
Ik ben de gister bij de dokter geweest, en hij heeft mij inderdaad door gestuurd naar een psychotherapeut.
Daar heb ik dinsdag mijn eerste gesprek.
Dus dat is nog even afwachten.
Ik heb wel gevraagd voor medicijnen maar die krijg ik niet, omdat ie niks heeft waar de baby ook tegen kan.
Het is bij mij idd ook dat ik momenteel helemaal nergens blij mee ben.
Niet met mijn partner of met de baby.
De enige die mij overeind laat blijven staan is mijn zoontje van drie, voor hem blijf ik door gaan.

22 juli ben ik uitgerekend dus ik moet nog even.
Het is idd dat maar weinig mensen mij echt begrijpen de enige is mijn moeder daar heb ik gelukkig veel steun aan.
En het lijkt wel of iedereen zich maar om een ding druk maakt en dat is de baby, vast wel aardig bedoelt maar niet iets waar ik nu aan denk.

Het is idd zo dat ik er blij mee moet zijn, en dat lukt me nu gewoon weg niet.

Ik wacht gewoon mijn gesprek dinsdag af.
Morgen moet ik naar de verloskundige en daar zal ik het ook aankaarten.
Ben benieuwd wat zei er op te zeggen heeft!!.

Groetjes wijdrietjes...

Er zijn wel degelijk medicijnen die je kan slikken als je zwanger bent! 1 daarvan is Prozac. Je moet dan alleen wel int ziekenhuis bevallen en de baby moet 2 dagen aan de monitor om evt afkickverschijnselen in de gaten te houden.
Ik zou me nog even verder orienteren als ik jou was. Depressie is verschrikkelijk!
Succes en laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

Gr. Jessica

Terug
Bovenaan