Prenatale diagnostiek

Hallo allemaal,
Mijn naam is Kayleigh en ik maak op dit moment een profielwerkstuk over prenatale diagnostiek. Dit omdat ik de opleiding tot verloskundige wil gaan volgen komend jaar en omdat ik me erg interesseer in erfelijkheid.
Ik ben erg benieuwd naar de overwegingen van toekomstige ouders of de ervaringen met prenatale diagnostiek/screening van ouders. Hierbij is mijn vraag dus; hebben jullie ervoor gekozen om wel of geen prenataal onderzoek/screening te laten doen en waarom? Heeft dit met een bepaald geloof, principe of iets heel anders te maken?
Voor degenen die ervoor gekozen hebben om dit wel te laten doen, hoe hebben jullie dit ervaren? Zouden jullie het een volgende keer weer doen of juist nooit meer?
Ik zal algemene gegevens in mijn werkstuk verwerken, maar geen persoonlijke gegevens benoemen.Alvast heel erg bedankt!
 
Wij hebben bij de eerste voor prenataal onderzoek/screening gekozen en zullen dit bij de tweede ook doen. De reden hiervoor is dat wij een zwaar ongeluk hadden en hierdoor fysieke beperkingen hebben. Wij kunnen dus helaas niet voor een kind met een rugzak zorgen. De meesten zul je fysiek langer moeten tillen wassen aankleden etc. Terwijl ze ook zwaarder worden. Een "gezond" kind wordt steeds zelfstandiger waardoor je steeds minder fysieke belasting hebt. Je kunt natuurlijk nooit voor 100% uitsluiten dat er niets mis is. Wij vonden het prenataal onderzoek/screening erg spannend maar waren opgelucht dat wij de best mogelijke score hadden.

Succes met je werkstuk groetjes Anne
 
Kayleigh, ik heb je een privéberichtje gestuurd met de antwoorden op je vragen.
Succes met je profielwerkstuk!
 
Hoi hoi!!
Ik weet niet of je je werkstuk al af heb maar ik zag je berichtje en dacht hey ik ga even reageren.
Ik ben op het moment 14 weken zwanger en zit in een spannende tijd,
op mijn 18 jarige leeftijd heb ik mij laten testen op een chromosoom afwijking omdat het bekent is dat meerdere tantes en ooms dit hebben geerft van mij oma waaronder ook mijn moeder. Samen met mijn zus heb ik dit onderzoek laten doen en daar is uitgekomen dat ik ook draagster ben van een translocatie van 2 chromosomen mijn zus heeft het niet, het is bekent dat als ik zwanger raak ik al in een vroeg stadium een miskraam kan krijgen doordat ik dan de chromosomen niet in evenwicht door heb gegeven dit is ook vorig jaar gebeurt toen heb ik met 8 weken een miskraam gehad. Ook is het bekent dat als de chromosomen niet goed door zijn gegeven en het kindje blijft wel zitten er dan kans is op een zwaar gehandicapt kindje ( kan niet praten in een rolstoel zoals wij zeggen een kastplantje)
Omdat ik dit wil weten om een weloverwogen keus te kunnen maken als het kindje gehandicapt is kan ik kiezen voor een vlokkentest of vruchtwaterpunctie, omdat de vlokkentest het eerst te doen is hebben ik en mijn partner daar voor gekozen, Vorige week heb ik deze test laten doen, Ik vond het onderzoek erg meevallen heeft geen pijn gedaan!
Het scheelt ook dat er tijdens het onderzoek de hele tijd een echo word gemaakt dus heb met veel aandacht naar onze kleine frummel zitten kijken die zo heerlijk druk is!
ook kon ik krampen en bloedverlies na die tijd krijgen maar hier heb ik helemaal geen last van gehad moest 4 dagen kalm aan doen en geen geslachts gemeenschap hebben wel voelde ik een iets zwaarder gevoel in mijn onderbuik maar ook dot was snel weer weg!
Nu krijg ik in de loop van deze week de uitslag dus het is een spannende week voor ons!!! zelf heb ik een heel goed gevoel erover want ja ik zit hier ook kern gezond op de stoel terwijl mijn moeder ook draagster is en de kleine die voel ik nu al vollop met me 14 weken heerlijk!
nou dit was kort mijn verhaaaltje hoop dat je er iets aan hebt en als je nog vragen hebt hoor ik t wel!!
groetjes!
 
Terug
Bovenaan