prenatale onderzoek en babysterfte

Hoi,
Ik reageer nog steeds op het onderwerp “dekbedjes ”, maar het is nu te ver naar beneden dus een nieuwe.
Volgens mij kan men in sommige gevallen wel iets doen als tijdens een screening echo afwijkingen worden ontdekt. Bijv. bepaalde medicijnen toedienen of klaar staan voor een operatie meteen na de geboorte (eventueel ook de geboorte vervroegen voor een operatie). Het helpt niet voor alles, daar ben ik er bewust van.
Maar wat andere onderzoeken betreft, waarom wordt in Nederland niet standaard naar streptokokken onderzocht? (Dit kan door middel van een kweekje). Als de baby tijdens de geboorte besmet wordt met deze bacteriën, bestaat de kans dat hij/zij het niet redt. De moeder is nooit bewust dat ze een draagster is van streptokokken, het kan alleen ontdekt als je er naar kijkt, en als je draagster bent kan een antibiotica kuur de bacteriën doden, dus het is wel degelijke in dit geval een babysterfte te voorkomen.
Sorry als ik hier blijf hameren, maar ik praat uit eigen ervaring, ook is het gelukkig uiteindelijk goed gekomen, maar ik heb toen zeker geen leuke kraamtijd gehad, en door de opname in het ziekenhuis is ook niet goed gegaan met de borstvoeding. Toch ook belangrijke dingen?
Julia
 
Hoi Julia,
Even een vraagje: waar kan ik info vinden over streptokokken? Na de bevalling van mijn dochter ben ik namelijk erg ziek geworden. Een ontsteking in mijn baarmoeder veroorzaakt door streptokokken. Er werd toen niet veel verteld, alleen dat mijn dochter ook ziek had kunnen worden. En dat ik bij een volgende bevalling antibiotica zou krijgen. Nu ben ik over 8 weken uitgerekend, en ik moet na de bevalling 48 uur in het ziekenhuis blijven, zodat de kinderarts de baby in de gaten kan houden....
Maar meer achtergrond info heb ik niet.. Misschien dat jij mij op weg kan helpen?
Alvast bedankt,
Ilona
 
Ik vind dat je gelijk hebt Julia. En allerbovenste anoniem: als jij dit geen prettig onderwerp vind dan lees je het niet en hoef je ook niet te reageren. Simpel toch. Je hoeft echt niet een hele zwangerschap te gaan doemdenken, maar het blijft een feit dat sommige zwangerschappen minder goed gaan of zelfs helemaal fout gaan.
Ik zat bij mijn vorige zwangerschap met 7 anderen op zwangerschapsgym. 1 baby is overleden met 7 maanden zwangerschap, de ander heeft 't na de geboorte ternauwernood overleefd. Verdriet staat niet altijd ver van je bed, al hoop je van wel.
 
PS: En dan vergeet ik nog op te noemen dat 1 van de moeders, weer van een andere baby uit dezelfde groep, bijna is overleden aan het hellp syndroom.
Dan vraag je je toch wel af hoe 't mogelijk is om zoveel van dat soort gevallen in zo'n kleine groep te hebben. Je gaat in elk geval op een andere wijze tegen een zwangerschap aankijken. Dat is zeker.
 
Ik ben het er helemaal mee eens. Ik ben blij dat hier in Italie 'gelukkig' veel testen worden gedaan. Je krijgt hier standaard 3 echo's. 1 met 12 weken, met 21 weken en de laatste met 32 weken. Ook worden hier vruchtwaterpunctie's, trippletest aan 'iedereen' aangeboden. En met 35 weken krijg je ook de test voor streptokokken. Ik vind het toch wel belangrijk dat er goed gekeken wordt naar de ontwikkeling van je kindje. En op deze manier eventueel veel narigheid voorkomen kan worden, door toedienen van medicijnen etc. Vorig jaar heb ik 2 miskramen gehad, men kon niets bijzonders vinden alleen dat ik dus ook een draagster ben van streptokokken en volgens de dokter kan dit een oorzaak zijn voor miskramen. Ook wordt er hier 1 keer in de 2 maanden getest op toxoplasmose. Ik ben toch wel blij met deze goede zorg.
 
Hallo Ilona,
Ik heb ook niet veel info gekregen, alles wat ik weet heb ik van internet gehaald. Er bestaat een verening die heet NVOG en die leggen het duidelijk uit. Verder kan je in google bijv. "streptokokken" intoesten en krijg allerlei sites met informatie.
Gelukkig krijg je deze keer meteen antibiotica en jouw baby wordt ook extra in de gaten gehouden. Trouwens, ik ben bijna hetzelfde uitgerekend als jij (over 7 weken).
Ik wens je veel succes voor je bevalling.
Julia
 
Wat ben jij een naaaaaare vrouw Laura...Kun je ook normaal reageren of heb je dat nooit geleerd? Je kunt ook eens proberen om dat bitsige toontje achterwege te laten, je bent de schooljuffrouw hier niet!
Simpel toch?
 
Terug
Bovenaan