Prenatale screening en NIPT test

Hiiiii!

Ik ben even een nieuw onderwerp begonnen omdat ik eigenlijk vrij weinig kan vinden over ervaringen mbt de prenatale screening gevolgd door een NIPT test.

Gister hebben wij namelijk de uitslag van de combinatie test gehad en deze gaf een kansverberekening van 1:96 voor trisomie 18 omdat de bloedwaardes laag waren. Zo bizar want net daarvoor de nekplooi meting gehad en deze was perfect 1.3 en een kerngezonde baby op de echo te zien! Komende dinsdag hebben we een afspraak bij de gynaecoloog voor de NIPT test.

Ik heb het gevoel dat ik in een achtbaan van emoties terecht ben gekomen. En ik zie als een berg op tegen het wachten op de uitslag, ik wil het liefst gewoon NU weten dat alles goed is met onze kleine.

Zijn er meer van jullie die dit hebben meegemaakt? En hoe hebben jullie je door die zenuwslopende weken heen geslagen?

 
He meid, he wat vervelend dat je zon uitslag heb gehad. Ik heb geen ervaring maar ken 2 mensen die ook een verkeerde screening hadden en uit de nipt test kwam dat er nix aan de hand was. De nipt test schijnt zo specifiek te zijn dat ze echt alles kunnen zien. Misschien geeft dit je een beetje hoop.? Heel veel sterkte!
 
Wat lief, dank je MissM! Dat geeft indd een klein beetje hoop, want er is zo weinig over te vinden qua ervaringen. Dus het idee dat er bij meerdere toch een goede uitslag kwam scheelt weer even piekeren ;-)
 
Wij hebben gisteren de nekplooimeting laten doen op 12 weken en deze week blijkbaar wat af van de 'norm'. Ik ben nog maar 29 dus in principe niet te oud. Nu wachtende op de uitslag van de tripletest. Het voelt allemaal nogal dubbel aan daar het eigenlijk enkel een risicometing is en dat het uiteindelijk nog niets zegt. Het is niet omdat de test niet ok is dat er ook effectief iets mis is. Blijkbaar blijkt 60-70% loos alarm te zijn. Ik weet niet goed wat ik ermee aanmoet, want als de uitslag echt slecht is moeten we richting punctie, en daar sta ik niet echt om te springen. De gyne sprak niet echt over de NIPT, mede omdat als die slecht is je uiteindelijk alsnog een punctie moet..
Afwachten is de boodschap en dan kijken hoe de uitslag is en of we een eventuele verdere test laten doen. Je wordt wel even weer keihard met je voeten op de grond gezet met nieuws dat je eigenlijk helemaal niet wil horen.
 
Terug
Bovenaan