Prenatale screening

<p>hoi allemaal! </p><p>Ik ben er donderdag achtergekomen dat ik zwanger ben, nu 4.5 week! Super spannend allemaal maar ook heel leuk :)</p><p>Van de verloskundige kregen we een mail met informatie over prenatale screening en de vraag daar over na te denken. Als ik het goed lees heb je dus de optie NIPT en de optie combinatie test. In hoeverre wordt er met de twintig weken echo ook al op deze ziektebeelden gecheckt? Of zijn dat weer andere afwijkingen? </p><p>Ben benieuwd naar jullie ervaringen/gedachten, eigenlijk twijfel ik niet over de NIPT (denk dat ik die niet wil) maar wel een beetje over de combinatie test. </p><p>Alvast bedankt!</p><p>Groetjes</p>

De verschillen een beetje op een rij. De nipt en combinatietest vinden beide rond 12 weken plaats en screenen naar vooral genetische afwijkingen. De combinatietest geeft een kans berekening of je kindje drie ziektes kan hebben oa syndroom van down dmv echo en bloedprikken heel kort door de bocht. 
De nipt test is wat nieuwer en kan eigenlijk dezelfde drie ziektes op sporen alleen wat nauwkeuriger en alleen met bloedtest. Daarnaast kan de nipt ook nevenbevindingen vinden dat wil zeggen andere genetische afwijkingen probleem daar is dat ze vaak niet weten wat voor problemen dit eventueel kan geven als het al problemen geeft. Dat is echt nog heel nieuw terrein. Bij beide testen moet je verder onderzoek doen om 100% zeker te weten dat je kindje een afwijking heeft. 
Dan heb je nog de 20 weken echo en dit is het moment dat ze via echo alle organen na gaan lopen. Die ontwikkelen nog verder tussen 12-19 weken vandaar latere screening. Ze kijken dan dus alleen naar de zichtbare afwijkingen bij je kind. Denk aan een open ruggetje of een hartafwijking. Dit is dus echt heel ander onderzoek dan die met 12 weken. 
Hopelijk heb ik het allemaal beetje helder opgeschreven voor je. Succes met je keuzes en vooral veel plezier van je zwangerschap ??

Nog een kleine toevoeging op de reactie hierboven: 
bij de nipt worden de chromosomen bekeken van zowel moeder als kind. Dat betekend dus dat als er een afwijking is in jou chromosomen je dit ook te horen kunt krijgen. Bijvoorbeeld een heel vroeg stadium van kanker kan naar voren komen. Ik vond het wel een fijn idee dat als dat zo zou zijn er een behandeling mogelijk was. 
De vraag is in hoe verre je dingen over je kindje te weten wil komen? Geen test is volgens mij ook nog een optie. 
Ik ben voor de nipt gegaan en kreeg na twee weken de uitslag dat zowel baby als ik gezond zijn.

Terug
Bovenaan