Prenatale screening

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

even een vraagje. Ik moet deze week laten weten of ik al die prenatale tests wil laten doen (dubbeltest, trippeltest, nekplooimeting, weet ik veel wat).
Ik zit erg te twijfelen en mijn vriend ook.
Ik ben redelijk jong (28), gezond, rook niet en heb geen sydroom van Down-kindjes in mijn familie. Maarja, het kan natuurlijk toch en wil ik het dan weten? En als ik het weet, wat moet ik dan doen?

Wat hebben jullie laten doen? En wat zijn jullie ervaringen? Werden jullie gerustgesteld of juist niet?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes, José

Hoi.
Ja, dat klopt dat je dat idd kan laten doen. Bij mijn eerste zwangerschap kon dat alleen nog als je 36 jaar of ouder was, omdat je dan meer risico liep. Toen ik net zwanger was van mijn tweede, vroeg de vk of we het nu ook wilde..
Wij hebben er toen voor gekozen om het niet te doen. Ten eerste omdat we allebei nog redelijk jong zijn, idd ook geen down kindjes in de familie hebben, maar ook omdat ik geen keuze wilde hoeven te maken als het idd een hele grote kans had of zo..
Ieder kindje is welkom!
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar bij ons is alles welkom, syndroom van Down of niet...
Succes met je keus!
Gr. Anne-Marie
36+5 zw

Hoi,

ik ben zwanger van onze 4de en zelfde verhaal: ben 34, geen risico-groep want in onze familie ook geen down. Wij laten het niet doen; elk kind is welkom.
Bovendien: je sluit dat uit maar wat kan een kind allemaal nog meer hebben? Mijn vriendin kwam op de dag van de bevalling te weten dat haar kindje een Vlinderkindje is (hele zeldzame ziekte; worden maar 20 kk per jaar geboren met die afwijking) en slechts een levensverwachting heeft van 6 tot 9 maanden...En zo zijn er natuurlijk nog tig afwijkingen die met prenatale screening niet te achterhalen zijn. Persoonlijk vind ik het een schijnzekerheid. Ook tijdens de bevalling kan een kindje nog zuurstoftekort hebben en daar een verstandelijke beperking aan over houden. Maar goed; ik wil jullie helemaal niet bang maken. Hoewel volgens mij de screening op zich ook allerlei onrust met zich meebrengt: krijg je een slechte uitslag; moet je nog een vlokkentest voor de zekerheid en dan blijkt er niks aan de hand; ik heb het al heel vaak gehoord en gelezen...
Maar dat is dus mijn motivatie om het niet te doen.
Succes met je keuze..

wij hebben er juist voor gekozen om het wel te doen.
niet om straks voor een keuze te staan, want ieder kindje is welkom, maar wel om als de kans groter zou zijn, en er uit vervolg onderzoek zou blijken dat we een kindje met down syndroom krijgen, we ons leven hier vast op kunnen inrichten.

ik weet namelijk dat het een behoorlijke impact heeft op je leven en wij hebben de keuze om hier een onderzoek naar te laten doen. dus wij hebben het wel gedaan.

het blijft uiteraard altijd een kans berekening.

Hoi Jose!

Ik denk dat je, voor je de beslissing gaat maken of dat je het wel of niet laat doen, bij je eigen moet nadenken wat je zou doen, mocht de uitslag negatief uitpakken...

Het kindje groeit toch al in jouw buik... Heb je het gevoel dat je het dan zoiezo weg zou laten halen...  Tja, dan kun je er voor kiezen om de testen te laten doen.

Heb je nu al zoiets van Weghalen laat iknooit gebeuren... Wat zouden die tests dan voor meerwaarde hebben??

Wij hebben er voor gekozen om ze niet te laten doen.. Ik ben 27 en bij mij vorige zwangerschap had ik er geen recht op en daardoor hebben we besloten om het niet te doen.  We laten het op ons af komen.

Wat je ook besluit te doen, Jullie moeten er achter staan, dat is het belangrijkste!!!

Liefs en succes met beslissen!!

Marielle    

Ik kreeg vorige week ook die vraag bij de VK. Ik had er nog nooit van gehoord!! Schrok er een beetje van...is dat nou echt nodig??
Alleen al door mijn eigen reactie hebben we besloten het niet te doen en ook omdat het maar een kansberekening is...wat moet je daar nou mee??

Toch blijft het in mijn achterhoofd spelen...raar hé??

Groetjes Linda

Hallo,
Wij laten geen enkele prenatale screening doen. Je moet jezelf afvragen wat je doet met de uitslag. Waar ligt de grens van wel of niet welkom? Dat is voor iedereen anders.
Wij vinden dat we die grens niet kunnen trekken. Elk kindje is welkom, hoe moeilijk we het ook zullen vinden als er iets aan de hand mocht zijn. Eigenlijk is dat wat je je af moet vragen, hoe ga je verder als je geen goede uitslag krijgt? Wil je dat weten van te voren? Ben je dan voorbereid of juist ongeruster?
Griebelbaby, je schrijft dat je "je leven er dan op in kunt richten". Mag ik je vragen wat je hier precies mee bedoelt?
Groetjes Soela

hoi,wij hebben destijds de 20 weken laten doen,ook bij ons in de families komt geen aparte dingen voor maar wij hadden zoiets stel dat er toch iets is,dan kun jeje daar allereerst op instellen,en stel dat er iets zou zijn waarbij het beter is om in t ziekenhuis te bevallen,terwijl je normaal gesprokenthuis zou bevallen,dan kun je daar vast rekening mee houden.wij vinden het een beetje kop in t zand steken om het niet te doen,maar das nartuurlijk heel persoonlijk je moet doen wat jullie zelf t beste vinden.
gezien je leeftijd heb je niet echt een verhoogde kans ikzelf ben ook 28 en bij ons was alles ok.nou succes met je beslissing en nogmaals volg jullie eigen weg in deze dingen!!
groetjes jb 38+6

Terug
Bovenaan