prenatale screening?

Hoi,

Ik heb een vraag over een eventuele prenatale screening. Wie van jullie laat die doen en wat zijn de overwegingen die je daarbij hebt? Ik kom er zelf namelijk niet zo goed uit.

Ik zou het wel graag willen weten als ons kindje gehandicapt mocht zijn, maar als er een verhoogde kans uit de combinatietest komt wil ik sowieso niet het risico lopen van een miskraam door een naald in mijn baarmoeder... Ik denk dat wij uiteindelijk besluiten om bij de twintig weken echo te gaan kijken of er bijvoorbeeld een neusbotje mist en desnoods (wil ik sowieso graag) en pretecho om alles goed te bekijken.

Maar zoals ik al zei komen we er niet uit... Wat zijn de overwegingen die jullie maken?

Oh ja ik ben bijna 27 en er komen bij mijn weten geen chromosoomafwijkingen voor in onze familie

We laten de nekplooimeting en de 20 weken screening doen.
Bij de nekplooimeting twijfel ik heel erg. Maar mn vriend wil het wel persee.
Ik weet niet wat ik moet doen als het slecht is. Maar ik verwacht helemaal niks omdat ik 28 ben en er helemaal geen down voor komt in onze familie.

De 20 weken echo vind ik wel belangrijk. Ik heb spina bifida occulta. Dus een verborgen open rug. Hier slik ik ook het 10 voudige foliumzuur voor.
Ik doe het niet om een zwangerschap af te breken maar voor sommige dingen kunnen ze meteen na de geboorte goed behandelen. En ik zou me er zelf mentaal voor willen bereiden.

Een vruchtwaterpunctie zou ik niet zo snel laten doen omdat dat risico`s voor het kindje met zich mee brengt.

hey meiden

Wij doen het bij deze zwangerschap niet! Bij mijn vorige zwangerschap heb ik het wel gedaan en er niet helemaal goed over nagedacht! Ik moest eerst bloed laten prikken en dan zou ik 2 weken later de nekplooimeting krijgen ......maar na 3 dagen werd ik al gebeld door de gyn. Uitslag van bloed was niet goed 1/20 kans op down. Nou onze wereld storte even in. 3 dagen later konden we al in groningen terecht en een week later was er al een vlokkentest gedaan! Wat voor mij heel pijnlijk was (en ik heb vrij hoge pijngrens) Dan is het 2 lange weken wachten! Gelukkig kregen wij het bericht dat ons meisje kern gezond is!! Maar die weken in spanning waren niet fijn! Ook al had ik zelf het onderbuik gevoel dat iedereen zich druk maakte over niks en mijn man en ik hebben het in die tussentijd dus ook niet gehad over wat we zouden doen als de uitslag niet goed was!

Ik was op dat moment 21 jaar en er komen geen dingen voor bij ons in de fam! De gyn vroeg het deze keer ook wat we wilden en we hebben gezegd dat we er nog over na moesten denken (we hadden het er nog niet over gehad) maar wij doen het niet weer!! Het voelt allemaal erg goed en ik ben dus ook niet bang dat er wat zou zijn.

Ik wil nu gewoon voor de 100% genieten vanaf het begin! Enne de 20 weken echo doen wij wel.

liefs

nekplooimeting doen ze toch gewoon tijdens een echo? Misschien dat we die dan wel gaan doen.

Maar inderdaad ik heb ook helemaal geen zin in stress om niks, al zou ik mij natuurlijk wel graag goed willen voorbereiden als er wel iets aan de hand mocht zijn...

AAAAARGH!

Nog meer meningen?

hoihai,
wij kiezen bewust om gene prenatale screening te doen..
ik ben nog jong (22) en er komen geen chromosoonafwijkingen voor in de familie..
natuurlijk heb je altijd kans dat je een gehandicapt kindje krijgt..
maar als ik dat krijg... dan is dat gewoon zo.. ik zal het toch niet weg laten halen als ik bijvoorbeeld een kindje met down krijg.. dus waarom gaan testen.. je kan toch niks veranderen als je kindje down heeft..

de 20 weken echo doe ik wel.. omdat daar ook ziektes kunnen worden opgespoord waar wel wat aan te doen is...   en omdat het gewoon leuk is een echo te laten maken:)

maar de keuze is natuurlijk voor iedereen persoonlijk... je moet je gewoon afvragen of je wel wilt weten of je kindje gezond of niet helemaal gezond is..

natuurlijk hoop ik op een gezond kind.. maar als dat niet zo is... is het knidje alsnog   hardstikke welkom..

groetjes femster

Moeilijk he, om zoiets te beslissen. Het is niet alleen het besluit of je het onderzoek wilt laten doen, maar je moet ook al van tevoren weten wat je gaat doen als het niet goed zit. Ik ben nu 34 en dat is natuurlijk al wat ouder. Uit de folders blijkt dat er dan wel een verhoogde kans op een down-kindje is, maar verder alle andere "afwijkingen" hebben niets met de leeftijd van de moeder te maken. Ik ben er voor mezelf al uit dat ik geen onderzoeken wil, mijn vriend twijfelt nog.

Soms is het risico op een miskraam bij een punctie nog groter dan het risico dat je daadwerkelijk een kindje met een afwijking hebt! Maar gelukkig kan iedereen voor zichzelf bepalen wat je wilt en daar naar handelen. Dat kan niet in elk land....

Succes met jullie keuzes, maar laten we er vooral van uitgaan dat we allemaal gezonde kindjes krijgen!!!!

Ik ben het eigenlijk helemaal eens met femster. Ook ik ben 22 en er komen zover wij weten geen afwijkingen voor in de familie. Dat maakt de beslissing misschien ook makkelijker.

Wij hebben besloten om het niet te laten doen, omdat het zo ie zo een kansbereking is en we toch niet van plan zijn om het weg te laten halen als er iets mis blijkt te zijn. De 20 weken echo doen we wel, omdat het standaard is en vooral om dan nog een keer binnen te kunnen gluren.

Groetjes

Suzanne

Hoi,

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik (naast de termijnecho met 12 weken) geen enkel onderzoek laten doen. Inderdaad om dezelfde redenen die Femster noemt.

Mijn nicht was vorig jaar zwanger van de 2e en bij de 20 weken echo kwam naar voren dat 1 niertje van de baby niet goed functioneerde. Doordat men dit vroeg constateerde was er nog van alles aan te doen en was er, na de bevalling, geen operatie of verdere behandeling nodig...
Dat zet je toch wel even aan het denken. Ook minder ernstige afwijkingen, waar wél wat aan gedaan kan worden, kunnen bij prenatale screening aan het licht komen....

Voor nu denk ik dat we het bij de 20 weken echo houden. Als daarop iets afwijkends wordt gezien kunnen we altijd nog bekijken welke tests we verder willen.

Terug
Bovenaan