Prenatale screening

Hallo dames,

Hebben jullie er al over nagedacht of jullie een prenatale screening willen? Ik twijfel. Aanvankelijk heb ik hard ja gezegd tegen de combinatietest maar daar die slechtseen kans berekening is en stel je krijgt te horen dat er kans op down syndroom is, wat dan? Hopen dat het niet zo is of is een vlokkentest of vruchtwaterpunctie die beiden een miskraam tot gevolg kunnen hebben.

Heel dubbel allemaal. Wij zijn er nog niet uit.

Groetjes Tamara
Vandaag 8 weken

Wij doen de test wel. We beslissen daarna pas wat de vervolgstappen zullen zijn. Bij de eerste 2 hebben we het ook gedaan. De kans was toen 1 op 16.000 en 1 op 12.000. Het voegt eigenlijk weinig toe. Die ene kan jij ook zijn. Wel heb je dan een extra echo!

Wij willen dat niet, hebben al extra controle, ivm zwangerschapsgeschiedenis. Ben daardoor elke 2 weken aan de beurt voor een echo en krijg daarnaast nog allerlei onderzoeken. Bij beide vorige zwangerschappen, kreeg je dit ook niet aangeboden, tenzij er een medische reden voor was. Is voor mij dus ook nieuw.

Wij doen geen testen, hoe ons kindje ook is, het is welkom. Als er iets ontdekt wordt tijdens een echo dan zien we wel weer verder.

Ik heb nu elke twee weken een echo en dat vind ik genoeg.

Wij hebben bewust gekozen om geen prenatale screening te doen. Persoonlijk vind ik de extra echo die je dan krijgt geen goede reden om een prenatale screening te laten doen.

Wij doen geen prenatale screening omdat je in eerste instantie alleen een kansberekening krijgt. Mocht daaruit komen dat je een verhoogd risico hebt, dan krijg je pas de vervolgonderzoeken.

Wel doen we een 20 weken echo.

Ik denk dat het een en ander ook wel afhangt van je leeftijd, eventuele eerdere kinderen met afwijkingen etc etc.

Succes met het maken van de beslissing.

wij doen het niet, werd me ook afgeraden omdat ik net 30 ben en die kans toch al erg klein was. Ik vind de prenatale screening ook niet echt een goede reden om het te doen. Op de echo's kunnen ze al veel zien, en zon vruchtwaterpunctie en vlokkentest zou ik nooit doen, waarom zou je een miskraam riskeren?

groetjes daisy
11w

hoi hoi..

wij hebben inmiddels ook de discussie gehad.. maar uiteindelijk ook besloten het niet te doen.. dr zitten zoveel haken en ogen aan.. en dr word alleen getest op down! dr zijn zooooveeeel andere ziektes die iemand kan krijgen.. (niet om iemand bang te maken..)

dus wij gaan gewoon afwachten wat het leven ons brengt..

liefs

Hoi! Wij doen het ook niet. Wel een 20 weken echo. Vind die kansberekeningen helemaal niks. Daar heb je weinig aan. Een punctie en een vlokkentest zie ik echt niet zitten. Ze testen ook maar op twee dingen. Je hebt pas 100% garantie op het moment dat het gezond op je buik ligt. Maar dat is mijn mening. Iedereen moet vooral doen wat goed voelt.

Groetjes,

Mo

Terug
Bovenaan