prenatale screening?

Hoi Monique

Ik heb t wel gedaan niet uit vrije keuze, de gyn besloot het eigelijk voor me.
Ging er van uit dat ik dat wilde en durfde geen nee meer te zeggen.
Ja beetje laf maar ja de uitslag was goed.
Dus mijn mening doe wat je hart je ingeeft en je keuze is vrij haha...

Gr Marielle

Je moet het alleen doen als je van te voren als weet wat je gaat doen als blijkt dat je kindje toch iets heeft.
Ik heb het wel 2 keer gedaan omdat onze eerste zoon overleden is na 2 jaar (is niet te zien op een echo) maar z'n ziekbed op het einde heeft ons doen besluiten om toch bij onze volgende kinderen (ben nu 21 wk zwanger van nr 3) te doen.
De beslissing is aan jou maar weet van te voren waar je aan begint.

ieder moet zijn beslissing maken, het is maar een kansberekening, en dan als ze denken dat ze wat vinden moet jij beslissen wat jij gaat doen met die kans dat jouw kindje mischien iets heeft. dat is mij te onzeker allemaal. daarnaast is het niet helemaal zonder risico's. wij hebben dus besloten het niet te doen.
net als de mexicaanse griepprik, ik word altijd heel erg ziek van zulke vaccinaties dus ik doe mijn lijf meer aan dan het risico te nemen om griep te krijgen, daarnaast is het nog te onzeker wat de gevolgen nu zijn voor je embryo. het is niet voor niks dat je tot 13 weken zwanger deze prik niet mag en baby's tot 6 maand ook niet. Elk obstakel nuchter bekijken en jouw beslissing nemen

Hi,

Wij hebben geen screening laten doen. En ik val wel in de risicogroep. We hebben het niet laten doen omdat we bij een slechte score alsnog een vruchtwaterpunctie hadden moeten laten doen. En dan zijn er weer risico's op een miskraam. Verder kunnen ze lang niet alles zien op zo'n punctie. Zo kunnen ze niet zien of een kindje doof of blind is (of beide) en dat lijkt me ook erg naar! Niet contact kunnen maken met je kindje. Omdat wij dus niet zeker wisten of we het kindje zouden laten weghalen(de uitslagen van puncties komen pas rond de 20 weken en dan moet je gewoon bevallen) hebben we niks gedaan. Wel de 20 weken echo, maar dat was meer voor de pret.

Gr. Tamara.

wij hebben er ook bewust voor gekozen bij beide zwangerschappen om het niet te doen.
ten eerste val ik niet in de risico groep.

ten 2e: het is maar een kansberekening.
als de uitslag 1 op de 100 is, zit je je hele zwangerschap van:
stel nou, dat wij 1 op die 100 zijn.
stel nou dat ons kindje die ene persoon is.
enz enz.
kan je dan nog wel genieten van je zwangerschap?
en als je die uitslag krijgt... wat doe je dan?
breek je je zwangerschap af, omdat je bang bent dat je misschien 1 op die 100 ben?

bij mij was dat dus allemaal een nee.
nee, ik zou anders tegen mn zwangerschap aan kijken.
nee, ik zou no way mn zwangerschap af breken.
als ik ben bevallen, zie ik het wel.
of mijn kindje gezond is of dat hij/zij iets mankeerd.
ga je minder houden van je kindje als hij/zij t downsyndroom heeft?
ik niet!

al deze vragen hebben mij dus doen besluiten om die test niet te doen.

bij mn dochter heb ik bij de 20 weken echo gezegd:
ik hoef het niet te weten als ze iets mankeerd, waar mee te leven valt.
(zoals een arm die niet compleet is, of dat ze een been mist ect)
een open ruggetje of ander heel slecht nieuws wilde ik wel weten.
niet in eigen belang... maar in belang van mn kindje.

misschien is dit voor sommige heel heftig, wat ik nu opschrijf. sorry!
dit is puur hoe ik er over denk, dit zijn puur mijn meningen, mijn gedachtes.
ik wil er niemand mee kwetsen, das niet mijn bedoeling.

heel veel succes met je keuze.
doe wat je hart zegt!
en overleg goed met je partner, hoe die erover denkt!

liefs, do

Wij hebben het wel laten doen, ook in de vorige zwangerschap.

Het is jammer dat in nederland alleen een kansberekening wordt gedaan voor down syndroom want uit een combi-test is veel meer te halen.

De zwangerschap van onze eerste dochter is afgebroken bij 21wk+5dgn zwangerschap, wij zijn toen bij de 20-weken echo erachter gekomen dat zij een hele erge vorm van spina bifida (open ruggetje) en waterhoofd had.
Zouden wij de zwangerschap uitdragen dan zou ze mx 3 dgn kunnen leven maar wel met heel veel pijn.

Nu is ze een uur na de bevalling rustig ingeslapen.

Ook via de combi-test kunnen ze zien of je kindje een ernstige vorm van spina bifida heeft, en wordt verder alles al goed bekeken wat ze kunnen zien...daarom hebben wij dit wel gedaan.
Niet dat ik een curretage zou doen als dit weer het geval zou zijn, maar wel om er alvast rekening mee te houden.

Nu zaten wij bij 20-weken in een sneltrein vaart...ons spaargeld ging natuurlijk op aan babyspulletjes etc etc...ok een kamertje kan je terug doen net als een kinderwagen en je krijgt je geld terug.
Maar het is lastiger als je kleertjes,dekentjes, lakentjes hebt gekocht bij gewone winkels en niet bij speciaal zaken die vaker hiermee te maken hebben...
Veel geld was er al uitgegeven maar er kwam nog wel een crematie bij met alles erop en eraan waar je niet voor verzekerd bent en je wil toch de beste rustplaats voor je kind wat voor jullie het beste is...

Ik had dus wel zoiets als het weer fout zal gaan, dan wil ik weer bevallen, ik wil het weer zo doen als de vorige keer en kan daar dan tot 24 weken wel op voorbereid zijn....

Gelukkig is het bij Nova niet nodig geweest en nu ook niet, maar het is ieder zijn eigen keuze.
Onbezorgd genieten is er voor ons sowieso niet bij...

Liefs Randy mv Ninthe* 18-11-06, Nova 21-5-08 en nu 14wk+5dgn zwanger....

Terug
Bovenaan