prenatale screening

Hallo meiden,

Nu we allemaal al zo ongeveer bij de verloskundige zijn geweest, vroeg ik mij af hoe jullie tegenover screening staan.
Onze verloskundige heeft alle voors en tegens uitgebreid besproken, maar we komen er voor onszelf niet bepaald uit.
Vind het reuze moeilijk!
Het zijn van die dingen waar ik eigenlijk spontaan 'struisvogel' van wordt, maar zo makkelijk is het niet.

Jullie al over nagedacht?

Hallo Juulke,

ik ben nu zwanger van mijn 3e kindje en bij mijn vorige 2 heb ik geen screening gedaan.
Als je jong bent heb je minder risico op een kindje met een aandoening. Nu gok ik dat jij rond de 27-28 jaar bent! Ik was bij mijn 1e 24 jaar en bij mijn 2e 26 jaar en nu ben ik 28 jaar.
Het is een keuze waar je het wel met je partner over moet hebben maar moet zeggen dat wij er niet te lang bij hebben stilgestaan!

Succes met je keuze,

groetjes Anne

Hallo Anne,

We neigen inderdaad naar een 'nee', mede door de redenen die jij ook al aangaf.
We zijn jong, gezond, er komen geen gekke dingen in de familie voor.
En bovenal, en dat wist ik dus niet, is dat de combinatietest maar een kansberekening is.
Gekmakerij, naar mijn idee, want een uitslag krijg je niet en je weet met die kansberekening net zo min als ervoor.

Denk dat we de keuze toch stiekem wel al gemaakt hebben, maar vroeg me af hoe jullie daarover denken.

Liefs,
Juul

Hoi,

Ik wilde voorheen en ook nu geen combitest, het is alleen maar een kansberekening.
Ik denk dat het ook belangrijk is of je bereid bent om verdere tests te doen, ik wil onder geen geval iets wat een risico op een miskraam met zich meebrengt.(puntie ed)
Dus ik en daarmee wij hebben ook nu weer gezegd dat ik geen testen wil, bloed-urine-echo prima, de rest wil ik niet!
In Belgie is bijv ook pijnstilling standaard bij een bevalling, ook dat wil ik niet, het wordt zo steeds medischer allemaal.
Veel succes met jullie keuze!

Gr MJ

Ook wij hebben nee gezegd tegen de screeningen. Heb niks met kansberekingen en als er echt iets heeeel ernstig mis is (lees niet levensvatbaar en dan ook dat dat vast staat) zien ze dat met de 20 weken echo wel. De kans op een kindje met het syndroom van down interesseert me gewoonweg niet omdat het dan net zo welkom is en er net zoveel van gehouden zal worden. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ook bij die testen gaat weleens iets mis en zit misschien voor niets helemaal in de stress.

Liefs Supertje

Ik heb ook goed bedacht wat ik zou doen als we een zwaar gehandicapt kindje zouden verwachten. Ik zou het heel moeilijk vinden maar dan nooit kiezen voor abortus en het maar gewoon laten komen. Down en lichte afwijkingen ook zeker niet...hoorde laatst dat er moeder zijn die kiezen voor abortus vanwege een hazenlip, dat zou ik nooit doen.
Dus die tests voegen voor ons niks toe..

ook wij hebben besloten dat we de test niet doen.ik vindt ook dat het kindje gewoon welkom is.en als je wel die test doe heb je ook geen zekerheid, en dan draag je t al minimaal 3mnd bij je ik zou t dan niet meer weg kunnen laten halen hoor we hebben t hartje al zien kloppen dus. nou succes met je beslising

Hoi,
Wij doen het ook niet! We hebben ook inderdaad net als velen van jullie het hartje zien en horen kloppen.
Als het niet 'goed' zou zijn, is een abortus absoluut geen optie!! Hij/zij leeft al !!
heb je al een keuze gemaakt wat je doet?

Groetjes Chantal

Terug
Bovenaan