Hoi,
Dit is al de derde keer dat ik dit bericht probeer te plaatsen, wat werkt de site slecht zeg!
Ik ben 36 en ben nu 21 weken zwanger van ons tweede kindje.
Ik heb gekozen voor een vlokkentest (via de buikwand). Deze is met 12 weken uitgevoerd en alles was gelukkig goed met het kindje.
Ik heb gekozen voor de vlokkentest omdat deze eerder wordt gedaan dan een vruchtwaterpunctie. Als het niet goed is kun je dan nog gecurreteerd worden. De vruchtwaterpunctie kan pas vanaf 15 weken en dan moet je nog drie weken wachten op de uitslag (ik hoefde maar 8 dagen te wachten en dat was al lang). En als het dan niet goed is moet je gewoon bevallen. En dan heb je het kindje vaak ook al gevoeld. Dat vond ik te heftig.
Het nadeel van de vlokkentest is dat de kans op een miskraam ietsje groter is.
Bij een vruchtwaterpunctie kan ook getest worden of het kindje een open ruggetje of schedeltje heeft, dat kan bij een vlokkentest niet. Maar dat kunnen ze ook zien op de echo.
Ik vond de vlokkentest meevallen. Het was wel eng maar de pijn viel mee. Ondanks dat de gynaecoloog bij mij vrij diep moest prikken omdat de placenta tegen de achterwand ligt.
Ik wilde geen triple test en nekplooimeting omdat ik zekerheid wilde. De triple test is een kansberekening.
Veel succes met je keuze.
Groetjes en een fijne zwangerschap.