Prikkelgevoelige baby die overdag nauwelijks slaapt

<p style="text-align: left;">Hoi allemaal,</p><p>Hebben jullie ervaring/advies met een prikkelbare baby. Ons meisje van inmiddels 9 weken wil overdag nauwelijks slapen. Ik probeer haar in bed te leggen, we bakenen haar in in een pacco. Vervolgens gaat ze meteen huilen. Ik troost haar, leg mijn hand op haat buik, wieg haar, ga naast haar liggen. Als dat niet lukt haal ik haar uit bed en gaat ze mee naar beneden. Soms werkt dan de draagzoek, meestal valt ze op schoot in slaap. Als ik haar slapend in de box leg wordt ze snel wakker. Bij geluiden van een deur, iemand die voorbij loopt wordt ze wakker en reageert  ze met haar armen. Ook kijkt ze veel om zich heen. Bedankt voor jullie reacties.</p>

Herkenbaar! Onze zoon was ook zo prikkelgevoelig. Ik denk dat je de juiste dingen al probeert.. wat wij hebben gedaan is de omgeving ook prikkelarm maken. Sowieso hebben wij ervoor gekozen dat ik fulltime moeder ben, en we hebben de luxe dat dit ook mogelijk is. 
Maar hier zag dus een lange tijd iedere dag hetzelfde eruit, verschonen en manier van naar bed brengen altijd hetzelfde, tv stond uit, muziek was een activiteit, stond ook niet standaard aan. Maximaal 1 "vreemde" per dag die hem vasthield en voor hem max. 2 uitjes per week met het liefst 2 hersteldagen. 
Daardoor is het uiteindelijk helemaal goed gekomen en is meneertje nu een blije, wereldverkennende jongen van 11 maanden.
Wat betreft slapen hebben wij heel erg fijne hulp van onze kinderfysio gehad. Heel veel sterkte met deze pittige tijd!

Herkenbaar en t is echt zwaar. Bij ons werd t vanaf een week of 10 beter toen we t boek baby in een droomritme gebruikten. Wat bij ons t beste werkte was de wandelwagen. Eerst voeden. Dan lekker inpakken, speen in en gaan. Heb echt uren uren uren (vaak 3-4 uur) gewandeld per dag. Daarmee was t oververmoeide er af en ging t slapen in eigen bed beter. Is er iets wat bij jullie t beste werkt? Draagzak/wagen/wiegen/schommelstoeltje?

Heb je al geprobeerd om op de buik te leggen?
Onze baby van 10 weken wilde overdag ook nooit in de box slapen. Nu leggen we hem zo nu en dan als hij op schoot in slaap valt op zijn buik weg, sindsdien slaapt hij dan verder. Ook als op zijn rug in slaapvallen niet lukt, mag hij het even op zijn buik proberen. Soms slaapt hij dan wel, soms ook niet.
Ik heb het besproken met het consultatie bureau ivm de risico's van buikslapen. Zij zeiden dat overdag prima mag, als je zelf maar in de buurt bent en regelmatig controleerd.
De nachten doen wij inbakeren in een xxl hydrofiele doek, en dan op zijn rug slapen.

Ook herkenbaar. Ons zoontje was ook heel gevoelig voor prikkels in het begin. Als er ook maar iets 'heftigs' was gebeurd (heftig was dan al naar buiten gaan als hij wakker was in de kinderwagen, of bezoek van opa's/oma's bijvoorbeeld, was het geheid krijsen en overstuur 's avonds. Ik heb me heel druk gemaakt, maar uiteindelijk geaccepteerd dat we die eerste tijd niet zoveel konden ondernemen met hem en heb veel op de bank gelegen met hem op mijn buik.
Dit heeft goed geholpen! Uiteindelijk werd het minder zo rond de 3 maanden, toen hij ook naar het kdv ging en zich bewuster werd van zichzelf/dingen om hem heen. Het slapen ging bij ons rustiger vanaf het moment dat we hem op zijn buik lieten slapen. 
Nu is het een super ondernemend, enthousiast en sociaal kind dat juist erg houdt van prikkels (voor zover we dat kunnen beoordelen al bij 10 maanden). Dus het zegt niet perse iets over hoe ze zich ontwikkelen verder!

Heel herkenbaar, ook was mijn dochter een wakkere alerte baby oftewel fomo baby... Ik had het snel geaccepteerd en ze sliep alleen in mijn armen pas na 4 maanden zat er echt regelmaat in, en na 6 maanden sliep ze al haar slaapjes in haar bedje en kon ze zelfstandig in slaap vallen! Uiteindelijk komt het dus goed 

Heel herkenbaar, ook was mijn dochter een wakkere alerte baby oftewel fomo baby... Ik had het snel geaccepteerd en ze sliep alleen in mijn armen pas na 4 maanden zat er echt regelmaat in, en na 6 maanden sliep ze al haar slaapjes in haar bedje en kon ze zelfstandig in slaap vallen! Uiteindelijk komt het dus goed 

Ik heb op dit moment het zelfde probleem. Onze dochter is bijna 19 weken. En slaapt sinds dat ze 12 weken is steeds slechter overdag. ‘s Nachts in het wiegje naast me gaat prima met af en toe nog een voeding rond 3 slaapt ze meestal van half 10 tot 8.
Ik hoor van vele dat het uiteindelijk goed komt, dat geloof ik ook wel. Maar ik ben het proberen zo moe. Ben bang dat ze een hekel aan haar bedje heeft gekregen. Zijn jullie wel blijven proberen met het bedje?

Terug
Bovenaan